از هر 1000 نفر یک نفر مبتلا به پارکینسون هستند اما افرادی که در سنین هفتاد سال به بالا هستند از هر 100 نفر یک نفر به آن مبتلا می گردد.

حسین نحوی نژاد، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری پارکینسون که فلج لرزان نامیده می شود اختلالی پیشرونده  دستگاه عصبی مرکزی با علت ناشناخته می باشد، سلول های عصبی خاصی که در مغز تولید واسطه عصبی دوپامین می کند از بین می روند.

وی در ادامه اظهار داشت: علائم معمولاً پس از چهل سالگی به تدریج ظاهر می شوند و میزان بروز بیماری پارکینسون در افراد مسن افزایش می یابد.

نحوی نژاد آگاهی از علائم و راه های درمان بیماری پارکینسون را که سالمندان را بیش از سایر افراد درگیر می کند حائز اهمیت دانست.

 وی سفت و کند شدن حرکات دست ها و پاها، لرزش دست ها که اصطلاحاً شبیه به شمارش دانه های تسبیح است، اختلال در وضعیت طبیعی بدن، گردن و تنه این بیماران به حالت خمیده قرار گرفته و دستها در هنگام راه رفتن حرکت معمول خود را انجام نمی دهند، سخت شدن شروع و توقف حرکت، چسبیدن پاها و به زمین خوردن مکرر و..... را از علائم شایع بیماری پارکینسون عنوان کرد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در خصوص نحوه تشخیص این بیماری براساس علائم و نشانه هایی است که پزشک طی معاینه به آنها پی می برد.

وی افزود: با آزمایش خون، عکسبرداری با اشعه ایکس و روش هایی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی معمولاً در این موارد مفید واقع نمی شوند و معمولاً توصیه می شود برای تشخیص افتراقی این بیماری با بیماری هایی مانند تومور مغزی، سکته های مغزی، اثرات پس از ضربه به سر، بیماری آلزایمر و بیماری عصب حرکتی یا متخصص مغز و اعصاب مشورت شود.

نحوی نژاد گفت: درمان های پارکینسون در کاهش علائم بیماری هاست و امکان می دهد که این افراد به طور طبیعی زندگی کنند ولی متأسفانه اثرات این داروها کوتاه مدت است.

وی افزود: علاوه بر درمان های دارویی، درمان های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمان و کاردرمانی می تواند در مراحلی از درمان بیماری مورد استفاده قرار بگیرند که هدف از این درمان ها، فعال نگه داشتن بدن و آماده کردن بیمار جهت انجام کارهای روزمره تا حد امکان می باشد./ح

برچسب ها: پارکینسون ، مغز ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار