افزایش فشارخون در بدن، باعث بروز عوارضی، هم از بُعد فردی و هم از بُعد اجتماعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

الف)عوارض فردی: بيماري فشارخون يكي از عوامل خطر مهم بيماريهاي قلبي عروقي شامل: سكته مغزي، سكته قلبي (حمله قلبي)، نارسايي قلب، بيماري كليه و بيماريهاي عروق محيطي ميباشد. ساليانه ميليونها نفر از مردم دنيا به علت بيماريهاي مذكور كه عامل خطر اصلي آنها افزايش فشارخون است به علت مرگ زودرس جان خود را از دست ميدهند و عده زيادي از آنها به معلوليت دچار ميشوند.

ب)عوارض خانوادگی و اجتماعی: زمانی که یک فرد بر اثر افزایش فشارخون دچار سکته مغزی می شود به جز خود او که بیشترین آسیب را متحمل شده، خانواده او نیز دچار آسیب های روحی و روانی، مالی، و اجتماعی می شوند. به طور مثال: وقتی پدر خانواده دچار سکته شود، همسر و فرزندان او یک حامی بزرگ را از دست خواهند داد. این امر هم جنبه‌های مادی، و هم معنوی را شامل می شود. در چنین مواقعی، به خصوص اگر با مرگ فرد همراه باشد، خلأهای عمیق روحی در میان بازماندگان ایجاد خواهد شد. در بعضی موارد نیز با توجه به فقدان یا از کارافتادگی پدر خانواده، همسر و فرزندان او با بحران های مالی در زندگی خود مواجه خواهند شد، که این امر خود باعث تزلزل جایگاه اجتماعی آنان و در نتیجه بروز مشکلاتی دیگر خواهد بود.

از نظر اجتماعی نیز با فوت، و یا معلوليت و ازکارافتادگی یک فرد، یک نیروی کارآمد از گردونه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی خارج خواهد شد که برای کشور خسارت‌بار است. از سوی دیگر همه ساله بودجه زیادی صرف درمان اینگونه بیماران و ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به آنان می شود که هزینه‌های هنگفتی را به بخش‌های بهداشت و درمان کشور تحمیل می سازد./س

برچسب ها: عوارض ، فشارخون ، بالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.