مردم بخش‌های آسیب دیده از آتش سوزی روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت همچنان منتظر کمک برای ساختن محل کسب و کارشان هستند.

منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت روستایی چوبی و رنگارنگ در ایران است که دیدن جلوه‌هایش هر مسافری را سر ذوق می‌آورد، روستای همیشه بیدار که حال و هوای آن در کمتر روستایی دیده می‌شود؛ طبیعت این روستا نیز زیبایی‌های خاص خودش را دارد و با جنگل و رودخانه و آبشار و زیبایی‌هایش، خاطره‌ای خوش برای هر سفر کرده به این روستا رقم می‌زند.

مسافر در جاده منتهی به این روستای چوبی شیفته مسیر می‌شود؛ جاده‌ای جنگلی و پیچ در پیچ که شما را به این منطقه می‌برد؛ می‌توان تا نزدیکی‌های صبح در روستا قدم زد و شاهد جریان زندگی شبانه در بازار شد؛ اینجا یک روستای همیشه بیدار است در هر ساعتی از شب که خواستید راهی بازار شوید و گشتی در آن بزنید از دیدن جنب و جوش مردم در گذرگاه‌های روستا به وجد می‌آیید.

جمعیت این روستا متغیر است؛ در فصول سرد به دلیل برودت هوا، تعداد خانوار کمتری در آن حضور دارند و این عدد در فصول گرم افزایش‌می‌یابد؛ زبان اهالی، تالشی است و فقط ۵ درصد جمعیت محل را گیلک‌زبانان در تابستان تشکیل می‌دهند که با اجاره مسافرخانه‌ها به فعالیت در صنعت گردشگری مشغول هستند.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

در این روستا به اندازه جا‌های دیگر ویلاسازی نشده، اما باز هم خانه‌های جدید در روستا به چشم می‌خورند؛ تعدادی از خانه‌های جدید نظم قدیمی را برهم زده است چیزی که شاید کمی توی ذوق‌تان بزند؛ در بعضی از این خانه‌های جدید، اسکلت خانه بتنی و سایر اجزا با چوب ساخته می‌شود تا صدمه کمتری به چهره روستا وارد شود.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

البته چوبی بودن خانه‌ها هم بی‌دردسر نیست، مسئله‌ای که باعث آتش‌سوزی بزرگی در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ شد که چندین خانه را از بین برد و امسال در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نیز یک‌بار دیگر آتش به جانِ این روستا افتاد و نیمی از آن را خاکستر کرد و حجم عظیمی از خانه‌های چوبی که هم محلِ سکونت مسافر، گردشگر و هم محل کسب درآمد اهالی روستا بود در کمتر از یک ساعت خاک شد؛ بماند که آسیب پس از آتش‌سوزی سوزانده‌تر از خود آتش‌سوزی بود.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

وام ۳۵۰ میلیونی روستایی بنیاد مسکن آماده پرداخت است

حامد دائمی؛ مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در خصوص مشکلات اهالی این منطقه که همه سرمایه شان از بین رفته است، گفت: طبق برآورد کارشناسان، حدود ۲۸۹ واحد مسکونی و ۱۰۵ واحد تجاری خسارت‌دیده شناسایی شده‌اند.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

به گفته او، پس از شناسایی واحد و پلاک‌های خسارت‌دیده، نیرو‌های نقشه‌برداری بنیاد به محل اعزام و قبل از آواربرداری کار نقشه‌برداری واحد‌های آسیب‌دیده انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه با اتمام ارزیابی خسارت، تمام مطالب و اطلاعات در قالب یک پرونده به مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری گیلان اعلام شد افزود: اکنون تمام ماشین‌آلات بنیاد مسکن از منطقه خارج شده‌اند.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

دائمی با اشاره به آماده بودن وام ۳۵۰ میلیونی روستایی بنیاد مسکن برای واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده امامزاده ابراهیم شفت تصریح کرد: این وام با سود ۵ درصد به واحد‌های مسکونی که پروانه ساختمانی از دهیاری و بخشداری دریافت کنند، پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه میزان پرداخت وام و کمک بلاعوض به ساکنان آسیب‌دیده روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت با اعلام استانداری گیلان و مدیریت بحران طبق مصوبه هیئت وزیران خواهد بود، گفت: میزان پرداخت وام به واحد تجاری با تأیید مصوبه مشخص می‌شود.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

در انتظار نتایج آزمایش مکانیک خاک و صدور پروانه ساخت

مهدی نقدی؛ فرماندار شهرستان شفت نیز از پایان آواربرداری بخش‌های آسیب دیده روستای امامزاده ابراهیم (ع) خبر داد و گفت: کارشناسان بخش مکانیک خاک بیش از یک ماه در این شهرک مستقر بودند، تمام مراحل آزمایش مکانیک خاک این روستا به پایان رسیده و منتظر ارسال نتایج آزمایشگاه هستیم.

او با اشاره به اینکه بنیاد مسکن شهرستان شفت در حال پاسخ به استعلامات برای صدور پروانه است، افزود: تاکنون بیش از ۲۰ مورد استعلامات برای صدور پروانه توسط بنیاد مسکن پاسخ داده شده است.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

به گفته فرماندار شفت، متقاضیان پس از دریافت پاسخ استعلام از بنیاد مسکن نسبت به تهیه نقشه اقدام می‌کنند و پس از کنترل توسط نظام مهندسی شهرستان، مدارک لازم برای صدور پروانه ساخت به بخشداری احمد سرگوراب ارسال می‌شود.

نقدی تصریح کرد: پس از دریافت پروانه ساختمان و انجام امورات اداری متقاضیان می‌توانند برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد با پرداخت ۲۰ ساله از بنیاد مسکن دریافت کنند.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت در آستانه فصل سرد + تصاویر

اینک نزدیک به ۵ ماه پس از وقوع آتش‌سوزی و در آستانه فصل سرد پاییز، مردم بخش‌های سوخته روستای امام‌زاده ابراهیم (ع) شفت با چشم دوختن به سرمایه‌های از بین‌رفته‌شان همچنان منتظر کمک و یاری مسئولان برای ساختن محل کسب و کارشان هستند.

آتش سوزی منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت

آتش‌سوزی هولناک منطقه امامزاده ابراهیم (ع) از توابع شهرستان شفت استان گیلان بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه رخ داده بود. 

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.