مقامات آمريکا اعتراف کردند در چهل و نهمين روز از اعتصاب غذا در زندان گوانتانامو تعداد اعتصاب کنندگان افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي، مقامات آمريکايي در زندان گوانتانامو اعتراف کردند در چهل و نهمين روز از اعتصاب غذاي زندانيان در اين زندان در اعتراض به بدرفتاري مسئولان تعداد اعتصاب کنندگان افزايش يافته است و سه نفر از زندانيان به علت ضعف ناشي از اعتصاب طولاني مدت به بيمارستان منتقل شده اند.

همچنين به ده نفر از زندانيان به زور غذا خورانده شده است.

براساس اين گزارش، وکلاي زندانيان گوانتانامو در هشتمين هفته از اعتصاب غذا در اين زندان درباره وضع سلامتي موکلان خود هشدار داده اند. گفته مي شود بخش عمده اي از صد و شصت و شش زنداني گوانتانامو به اعتصاب غذا معترضان پيوسته اند.

گاينه چيچيکيان خبرنگار راشاتودي در واشنگتن در گزارشي در اين خصوص گفت محروم کردن زندانيان زندان گوانتانامو از حقوق اوليه مانند حق داشتن وکيل بسرعت در حال افزايش است. در اين زمينه از ديدار وکلاي اين افراد هم با آنها جلوگيري مي شود. وکلاي زندانيان گوانتانامو گفته اند قرار بود هفته آينده با يکي از موکلان خود در اين زندان ديدار کنند اما مسئولان گوانتانامو برنامه اين ديدار را به بهانه برقرار نبودن پروازهاي نظامي به اين خليج گوانتانامو لغو کرده اند. از سوي ديگر بعد از شروع اعتصاب غذاي زندانيان در گوانتانامو نيروي دريايي آمريکا هم پروازهاي تجاري خليج گوانتانامو را لغو کرده است. اين وضع باعث شده است وکلاي زندانيان گوانتانامو از وضع موکلان خود در اين زندان کاملا بي خبر بمانند. در حالي که مقامات آمريکايي تلاش مي کنند اعتصاب غذاي زندانيان را در گوانتانامو کم اهميت نشان دهند اما انتقادات جامعه جهاني از سکوت مقامات آمريکايي در برابر اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو افزايش يافته است. شوراي حقوق بشر سازمان ملل در بيانيه اي شديد اللحن به اين مساله واکنش نشان داد و سازمان عفو بين الملل هم زندان گوانتانامو را «گولاک» آمريکا ناميد که به بدنام ترين اردوگاه کار اجباري در کره شمالي اشاره دارد.

خبرنگار راشاتودي در ادامه گفت مقامات آمريکايي در واکنش به انتقادات گسترده جامعه جهاني به علت اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو هيچ اقدامي انجام نداده اند. ماه گذشته وزارت خارجه آمريکا هم بخشي را که مسئول بررسي تعطيلي زندان گوانتانامو بود تعطيل کرد. اين بدان معنا است که زندانيان در زندان گوانتانامو در برزخي قانوني در اين زندان گرفتار شده اند و وکلاي آنها معتقدند ممکن است در آينده شاهد خودکشي تعداد بيشتري از زندانيان اين زندان باشيم.

سازمان هاي حقوق بشر معتقدند صدها بار زندانيان زندان گوانتانامو تلاش کرده اند خودکشي کنند و تاکنون هفت نفر از آنها موفق به اين کار شده اند. يکي از اين زندانيان فردي بنام عدنان لطيف است که مدت يازده سال در گوانتانامو زنداني بوده است. وي سپتامبر سال گذشته در گوانتانامو خودکشي کرد.

آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار