مدیر‌کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور، از آمادگی کشورمان در پیوند ملل نوروز به پرونده‌ی زنجیره‌ای ثبت جهانی نوروز خبر داد.

"آتوسا مومنی" در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: به دلیل محوریت نوروز در ایران سازمان یونسکو به جمهوری اسلامی ایران نقش مدیریت‌ واگذار کرد که به دنبال آن ایران مکلف به گسترش پرونده‌ی زنجیره‌ای ثبت جهانی ملل نوروز شده است.



وی عنوان کرد: اگر کشوری ظرفیت و آمادگی پیوند به پرونده‌ی زنجیره‌ای نوروز را داشته باشد اداره‌ی کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور سالانه ملل نوروز را به این پرونده پیوند خواهد زد.
مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور با بیان اینکه نوروز به عنوان یک میراث معنوی مرزها را می‌شکافد و از آن عبور می کند اظهار داشت: نوروز، برای ملل مختلف دارای جایگاه است چرا که میراثی است که به ملتشان  هویت می بخشد.
مومنی گفت: ملل نوروز به دلیل اینکه قبلا جزئی از ایران بوده‌اند هنوز توانسته‌اند قرابت فرهنگی اسلامی خود را با ایران کنونی حفظ کنند و این به دلیل اصالتی است که ایران فرهنگی اسلامی با خود به یدک می کشد.
"محمد بقائی ماکان"، استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز گفت: نوروز، یکی از باستانی ترین جشن‌های جهان است و ایران فرهنگی اسلامی را نه فقط ایرانی که اکنون در نقشه‌ی جغرافیایی می‌بینیم بلکه آسیای کوچک، خاورمیانه، آسیایی میانه، خاور دور و بخشی از آفریقا را نیز شامل می شود.
وی با اشاره به برگزاری جشن نوروز در ملل مختلف گفت: این نشان‌دهنده‌ی گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در مناطق مختلف است که توانسته کشورمان را در صدر جشن های نوروز ملل قرار دهد.
"بقایی‌ماکان" با بیان اینکه آغاز سال نو در کشورمان، دقیقا مصادف با شروع فصل بهار است گفت: این به عنوان شاخصه های اصلی نوروز در ایران را از نوروز ملل مختلف متمایز می کند چرا که تقدیم ایران، همان تقویم جلالی است که به عنوان دقیق‌ترین تقویم موجود در جهان است دو سال را درست از جایی شروع می کند که بهار آغاز می‌شود و خورشید به دقیق‌ترین نقطه‌ی آغاز برج حمل می رسد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: تنها کشوری که براساس فرهنگ خود از دیرباز زیسته و همچنان توانسته است به این زیست ادامه دهد.
جمهوری اسلامی ایران است چرا که نه تنها تقویمش  که حتی زبان و آیین‌ها و رسومش همچنان به قوت خود مانده است./ص
برچسب ها: پیوند ، ملل ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار