علاءالدين بروجردي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

مطرح كردن "هولوكاست" برخلاف منافع ملي بود/ آمريکايي‌ها بازنده نهايي بازي ده ساله پرونده هسته‌اي ايران

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس، ماجراي انجام3 دوره مذاكره مستقيم ايران و آمريكا در عراق، پشيماني تاريخي اصولگرايان، هزينه طرح هولوكاست، طرح سه فوريتي توقف فعاليت هسته‌اي در مجلس ششم، سرانجام رابطه با آمريكا، حضور هاشمي رفسنجاني و ولايتي در انتخابات، آخرين وضعيت پرونده‌هاي مرگ ستار بهشتي، وضعيت امام موسي صدر، باغ قلهك و... را تشريح مي‌كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ مصاحبه با رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نهاد قانون‌گذاري جمهوري اسلامي ايران آن‌قدر هم که انتظار مي‌رود آسان نيست و شايد به دليل مشغله‌کاري اين پست حساس باشد، اما پيگيري‌هاي ما نتيجه داد و نماينده بروجرد حاضر شد با روي گشاده پاسخ سوالات متعدد ما را بدهد.

مصاحبه ما با علاءالدين بروجردي كه هم‌اكنون از حوزه انتخابيه بروجرد به عنوان نماينده مجلس در قوه مقننه حضور داشته و رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس است در يک روز باراني و در دفتر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس انجام شد. علاءالدين بروجردي متولد1337 شهرستان لار 54 ساله، 13 سال سابقه نمايندگي را در كارنامه كاري خود دارد.

 در اين گفتگو ماجراي 3 دوره مذاكره مستقيم ايران و آمريكا در عراق، طرح سه فوريتي توقف فعاليت هسته‌اي در مجلس ششم، سرانجام رابطه با آمريكا، رونده پرونده مذاکره با 5+1، نمره مديركل آژانس انرژي اتمي، هزينه طرح هولكاست، آخرين وضعيت امام موسي‌ صدر، علت مرگ ستار بهشتي، سرانجام پرونده باغ قلهك، آخرين واكنش ايران به ادعاي واهي امارات، ساخت نيروگاه 360مگاواتي ايراني، حضور هاشمي رفسنجاني  و علي‌اكبر ولايتي در انتخابات، سرنوشت اصولگرايان در صورت عدم اتحاد و... تشريح شده است.




 متن گفتگوي 52 دقيقه‌اي باشگاه خبرنگاران با رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را مي‌خوانيد:

*ساخت نيروگاه 360 مگاواتي ايراني کليد خورد

باشگاه خبرنگاران
: آقاي بروجردي اجازه بدهيد اولين سوال خودم را از آخرين وضعيت نيروگاه اتمي بوشهر بپرسم، سرانجام اين نيروگاه پس از سال‌ها کش و قوس چگونه خواهد بود؟

بروجردي: نيروگاه اتمي بوشهر در حال حاضر با ظرفيت کامل در مدار قرار گرفته است و بايد بگوييم ساخت نيروگاه اتمي "بوشهر 2" نيز در دستور کار قرار دارد چرا که مجلس دولت را موظف کرده است تا ظرف 20 سال آينده 20 هزار مگاوات انرژي هسته‌اي توليد کرده و در مدار قرار بدهد.

ما در حال طراحي نيروگاه  360 مگاواتي ايراني هستيم که بيش از دو سال است در اين زمينه کار مي‌شود و اميدواريم بتوانيم با عنايت الهي نيروگاه ايراني را بسازيم.

باشگاه خبرنگاران
: آقاي بروجردي دقيقا چه زماني اين نيروگاه عملياتي خواهد شد؟

بروجردي
: براي اين کار بايد قرار داد منعقد شود، ما در مجلس از دولت انتظار داريم که هر چه سريعتر قرار داد ساخت دومين نيروگاه را منعقد کنند لذا اين انگيزه در مجلس وجود دارد که بودجه لازم براي  عملياتي شدن اين مهم را تصويب کند.

باشگاه خبرنگاران
: آيا در قانون بودجه سال 92 اعتبارات ساخت اين نيروگاه لحاظ خواهد شد؟

بروجردي
: اگر دولت سريعتر بجنبد در لايحه بودجه سال 92 براي عملياتي شدن اين نيروگاه اعتبارات لازم را تصويب خواهيم کرد.

 اضافه مي‌شود؛ ساخت نيروگاه اتمي بوشهر مهرماه سال 1355 شروع شد ولي در جريان انقلاب شكوهمند اسلامي متوقف شد و بار ديگر در سال 1371 ساخت آن شروع شد. اين نيروگاه مي‌بايست 1000 مگاوات برق توليد كرده و این میزان برق تولیدی وارد مدار اصلي كشور شده است.

*از نظر ما موضوع جزاير سه گانه حل شده است

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي يکي از موارد ديگري که اخيرا امارات متحده عربي به آن دامن زده است ، تعرض به تماميت ارزي جمهوري اسلامي ايران بوده و به جزاير سه‌گانه ايراني با چشم ديگري نگاه مي‌کند اقدام عملي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين رابطه چيست؟

بروجردي
: ابتدا بايد بگويم در اين کميسيون برنامه‌ريزي کرديم که به خليج فارس سفر کنيم و اولين جايي که سفر خواهيم کرد جزيره ابوموسي است البته اماراتي‌ها نسبت به اين موضوع واکنش نشان دادند و ما هم بيانيه صادر کرديم و سفر ما هم حتما صورت خواهد گرفت، ولي نکته‌اي که بايد به آن اشاره شود اين است که امارات متحده عربي حق ندارد در مورد بخشي از تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران اظهارنظر کند، اين 3 جزيره ايراني است و بخشي از خاک ماست و هرگونه نظري که امارات فکر مي‌کند به عنوان سوتفاهم دارد مي‌تواند مطرح کند و بارها اعلام شده است در مذاکره با مسئولين وزارت امور خارجه اين مساله قابل مذاکره است.

باشگاه خبرنگاران
:‌ در صورت اصرار امارات به اين ادعاي واهي عکس العمل بعدي جمهوري اسلامي ايران به چه صورتي خواهد بود؟

بروجردي
: از نظر ما اين موضوع حل شده است ما به لحاظ اين که آنها(اماراتي‌ها) فکر نکنند حرفي که مي‌زنند پاسخ ندارد  و  به لحاظ مستندسازي حقوقي جواب مي‌دهيم و گرنه هيچ نيازي به پاسخ دادن به اين مطالب تبليغاتي که با هدايت و فشار انگليس صورت مي‌گيرد، نيست.انگليس زماني در خليج فارس حضور داشت و در هر نقطه‌اي که حضور داشته يک خباثتي از خودش به جاي گذاشته است اين کار کار انگليس است امروز هم انگليسي‌ها امارات را تحريک مي‌کنند و اين صحبت‌ها را مطرح مي‌کنند كه کاملا غيرقانوني و مردود است.
 
لازم به ذكر است، چندي پيش در جريان سفر محمود احمدي‌نژاد  به استان هرمزگان و حضور در جمع مردم ابوموسي شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانست كه اين موضوع تاكنون با عكس‌العمل‌هايي مواجه شده و محكوم شده است!




 *استرس و ترس علت مرگ ستار بهشتي

باشگاه خبرنگاران: آقاي دکتر اجازه بدهيد از آخرين وضعيت پرونده ستار بهشتي هم بپرسم، بالاخره سرانجام اين پرونده به کجا ختم شد؟

بروجردي
: گزارش پرونده مرگ ستار بهشتي 2 بار در کميسيون قرائت شد و به شهادت وزارت امور خارجه نتيجه اين گزارش در عرصه بين‌المللي هم بسيار تاثيرگذار بوده است چرا که قرائت اين گزارش باعث شد تا رئيس پليس فتاي تهران تغيير پيدا کند و قرائت اين گزارش مانند آب سرد به آتشي بود که دشمن طراحي کرده بود و مي‌توانست مثل قضيه زهرا کاظمي آن زنده نگه دارد ولي به نظر بنده مسئله خاتمه پيدا کرد.

باشگاه خبرنگاران
: بالاخره دليل اصلي مرگ ستار بهشتي چه بود؟

بروجردي
: شايد ترس و نگراني از شرايط زندان علت مرگ او بود چون براساس گزارش رسمي پزشکي قانون ضرب و شتم منتهي به مرگ ايشان وجود نداشت و شايد مجموعه استرس‌ها و فشارهاي رواني علت مرگ او بود.

باشگاه خبرنگاران
: شما از لفظ شايد استفاده کرديد پس هنوز علت اصلي مرگ ستار بهشتي مشخص نيست؟

بروجردي
: من چون تعبير گزارش را دقيق به خاطر ندارم مي گويم، شما موضوع را از مسئول پرونده بپرسيد.

*قوي‌ترين فرضيه در مورد امام موسي صدر زنده بودن ايشان است

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي مايل هستيد از آخرين وضعيت اما موسي صدر هم بگوييد آيا ايشان زنده هستند يا فرضيه‌اي ديگري مطرح است، اقدام کميسيون امنيت ملي در اين زمينه چه خواهد بود؟

بروجردي
: بالاخره  ليبي دچار تحولاتی شد، قذافي از بين رفت و خود لبناني‌ها نسبت به هر جاي ديگر در اين زمينه انگيزه و مسئوليت دارند چون امام موسي صدر يک شخصيت رسمي بود. البته جاي تاسف است که علي رغم اينکه رژيم قذافي فرو بپاشد و علي‌الاصول سردمداران سياسي اين رژيم که اسرار آن را در اختيار دارند در قيد حيات هستند و يا در زندان‌ها به سر مي‌برند بايد اين رمز و راز تا حالا گشوده مي‌شد تا مشخص شود سرنوشت ايشان به کجا رسيده است، هنوز اطلاع دقيقي در دست نيست و به همين دليل قوي‌ترين فرضيه در مورد امام موسي صدر زنده بودن ايشان است.

*پرونده باغ قلهک در حال پيگيري است

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي پرونده باغ قلهک در چه وضعيتي قرار دارد؟ ظاهرا پيگيري آن همچنان در دستور کار كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجس است؟

بروجردي: بله اين پرونده در کميته‌اي تحت عنوان کميته مطالبات ملي در حال پيگيري است به نقاط مشخصي که برسد اطلاع رساني خواهيم کرد.

*براي بررسي حادثه قم 50 جلسه تشکيل خواهد شد

باشگاه خبرنگاران
: آقاي بروجردي ما در روز 22 بهمن سال جاري شاهد حادثه‌اي در شهر مقدس قم بوديم که باعث واکنش بسياري از مسئولان و حتي مقام معظم رهبري شد. نظر شخص جنابعالي در خصوص اين موضوع چيست؟

بروجردي: اين حادثه يک انحراف در انقلاب است، مقام معظم رهبري نيز به صورت صريح عدم رضايت خودشان از اين موضوع را اعلام کردند و از گروه‌ها که خودشان را پيرو ولايت مي‌دانند انتظار مي‌رود انتظار مقام معظم رهبري را اجرا کنند.

اين حرکت ابعاد بين‌المللي حضور پرشکوه مردم در روز 22 بهمن را تحت الشعاع قرار داد و موجب سو استفاده دشمنان شد، در راستاي پيگيري اين موضوع کميته‌اي متشکل از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تشكيل شده  که اين کميته 50 عنوان ملاقات و جلسه را در برنامه خود دارند تا به تدريج انجام شده و حقيقت‌يابي دقيقي در اين زمينه صورت بگيرد و اميدواريم کاري کنيم تا در آينده چنين حوادثي تکرار نشود تا موجبات آزردگي خاطر مردم و مقام معظم رهبري نگردد.
 
 *حضور برخي مسئولان در حادثه قم

باشگاه خبرنگاران: ظاهرا در جلسات کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس فيلمي در اين راستا منتشر شده است که برخي مسئولان نيز در حادثه روز 22 بهمن قم حضور داشته‌اند؟ درست است؟

بروجردي: ترجيح مي‌دهم قبل از اعلام نتيجه کميته ويژه پيگيري اين ماجرا خبري اعلام نکنم ولي بله فيلم به نمايش گذاشته شد و افراد مختلفي در آن حضور داشتند.

*ممانعت از خروج زنان زير 40 سال از کشور فقط يک پيشنهاد است /بنده مخالفم

 باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي يکي ديگر از مواردي که در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي انجام شده و مخالفت خيلي‌ها را در برداشته است، موضوع مخالفت با خروج دختران مجرد زير 40 سال از کشور است؟ نظر شما در اين خصوص چيست؟

 بروجردي: اين موضوع صرفا در حد پيشنهاد است و مورد نهايي نظر کميسيون نيست، نظر غالب هم نيست، فکر مي‌کنم آن‌چه به عنوان خروجي کميسيون صورت بگيرد بدون چنين قيدي خواهد بود.

ما معتقديم که حقوق زنان همانند حقوق مردان در جامعه جمهوري اسلامي ايران مورد احترام است و بحث و ضوابط خروج از کشور و قانون مشخص کرده است و من فکر نمي‌کنم تغييري در وضعيت قبلي ايجاد شود، بايد دقت شود ما به خاطر چند ناهجاري نبايد يک قاعده عام که مربوط به نصف جمعيت کشور است را تغيير دهيم و از بسترهاي قانوني استفاده کنيم.



*كميسيون امنيت ملي و انتخابات

باشگاه خبرنگاران
: آقاي دکتر اگر موافق باشيد سوالات خود را در خصوص انتخابات سال آينده ادامه بدهم، کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس چه تمهيداتي را براي تامين امنيت انتخابات سال 92 انديشيده‌ است تا حوادث سال 88 تکرار نشود؟

بروجردي: به نظر من حوادث سال 88 طراحي پيچيده دشمن بود و شايد با نوعي غفلت دروني همراه بود و زماني به ابعاد گشوده اين طراحي برون مرزي واقف مي‌شويم که عملا شعله اين آتش فروزان شده بود برخي هم در داخل که از خواص هم بودند بازي خوردند و شرايطي را رقم زدند که به دشمن کمک کرد منتها از آن جايي که نظام جمهوري اسلامي ايران بر پايه اراده ملت شکل گرفته است اجازه نداد با چنين طوفاني مشکلي پيش آيد، بله در اين راستا هزينه داديم ولي تجربه سنگيني را آموختيم و با استناد به اين تجارب اجازه نخواهيم داد دشمن بار ديگر دست به چنين اقدامي بزند.

*تعيين مصاديق خطوط قرمز کانديداها تا پايان سال

باشگاه خبرنگاران : آقاي دکتر ظاهرا کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در نظر دارد آيين‌نامه انتخاباتي براي کانديداهاي انتخابات سال آينده تدوين کند که تمام خطوط قرمزها تعريف شوند، روند اين کار به چه صورت است؟

بروجردي: بله، اين از جمله کارهايي است که در کميسيون انجام مي‌دهيم تا مسئوليت خود را به عنوان اقدامات بازدارنده در مورد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و با توجه به تجربيات تلخ انتخابات دهم انجام دهيم بنا داريم براساس اين آيين‌نامه به مسئولين امر گوشزد کنيم و اميدواريم يک نتيجه‌اي مشخص در بر داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران: آيا مصاديق خطوط قرمز تعيين شده است؟

بروجردي: برخي افراد که در عرصه انتخابات هستند بدون در نظر گرفتن مصالح عمومي کشور از مسائل قومي قبيله‌اي ، حتي مذهبي استفاده مي‌کنند و قول‌هايي را مي‌دهند که عملياتي نيست همه اين موارد انحراف است و مي‌تواند زمينه نارضايتي مردم در زمينه‌هاي مختلف باشد و خطوط قرمز براي روشني اين موارد ابلاغ خواهد شد و تمام کساني که نامزد انتخابات هستند موظف خواهند شد که رعايت نظام را کنند و کاري نکنند که موجب سو استفاده دشمنان شود.

باشگاه خبرنگاران: اين آيين‌نامه انتخاباتي تا کي آماده خواهد شد؟

بروجردي: اين آيين‌نامه تعيين خطوط قرمزي نامزدهاي انتخاباتي سال آينده را تا قبل از پايان سال جاري تصويب خواهيم کرد.

*تمهيدات كميسيون امنيت ملي براي انتخابات آينده

باشگاه خبرنگاران: لطفا بفرماييد تمهيدات انديشيده شده از طرف کميسيون براي تامين امنيت انتخابات چيست؟

بروجردي
: برخي از تمهيدات تقريبا تمهيدات برون مرزي است که با استفاده از شبکه‌هاي گسترده تبليغاتي، تلوزيوني و سايبري تلاش مي‌کند اين گونه القا شود که در انتخابات آزادي نيست، دشمنان از اهرم‌هاي مختلف استفاده مي‌کند، ترديد نکنيد که دشمن از تمام توان خود براي ضربه‌زدن به نظام استفاده خواهد کرد از جنگ نرم و جنگ رواني استفاده مي‌کند، از جنگ سايبري استفاده مي‌کند از جنگ اقتصادي استفاده مي‌کند و سعي بر آن دارد ملت را دلسرد کند، منتها نکته‌اي که حائز اهميت است آن که اولا خواص و کساني كه خودشان را در قد و قواره رياست جمهوري مي‌دانند تبديل به شخصيتي نشوند که در زمين دشمن بازي کنند. اين ها همان رعايت خطوط قرمز است و هم چنين رسانه ملي و مطبوعات به گونه‌اي عمل کنند که  خنثي کننده طرح‌هاي دشمن باشند.

بايد به اين نکته اشاره کنيم در اين مقطع جامعه نياز به آرامش دارد و يکي از سياست‌هاي دشمنان اين است که آرامش نياز جامعه را دنبال کنند. طبيعي است افرادي که مسئوليت بالاتري دارند سنگين‌تري دارند مثلا کسي که رئيس يک قوه است حتما بايد ادبيات رفتاري و گفتاري‌اش به گونه‌اي باشد که راهبرد نظام که همان ايجاد آرامش است محقق شود.

باشگاه خبرنگاران
: آيا تهديداتي انتخابات آتي را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؟

بروجردي: علي‌الاصول نبايد وجود داشته باشد، منتها از هيچ چيز نبايد غافل بود و کساني که مسئوليت بالاتري دارند از آن‌ها انتظار بيشتري مي‌رود و بايد ادبيات گفتاري، رفتاري آنها به گونه‌اي باشد که در جامعه التهاب ايجاد نکند.
 
*آمانو سهم آمريکا را در گزارشات خود رعايت مي‌کند

باشگاه خبرنگاران
: آقاي بروجردي چند سوال سياست خارجي از خدمتتون بپرسم، به عنوان عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم و رئيس اين كميسيون  از ابتداي مجلس هفتم تاکنون ، عملکرد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

بروجردي: فکر مي‌کنم آقاي البرادعي(رئيس سابق آژانس) با اقتدار بيشتر و تاثيرگذاري کمتر از آمريکا به فعاليت ادامه مي‌داد و دبير کل فعلي تاثيرپذيري بيشتري از آمريکا دارد و هميشه سعي مي‌کند در گزارشات خود در خصوص برنامه هسته‌اي ايران سهمي براي آمريکا قائل شود، به فرض مثال وقتي بازرسان آژانس به ايران مي‌آيند مي‌بينند هيچ مشکلي وجود ندارد و مي‌نويسند هيچ گونه انحرافي وجو ندارد با وجود اين ابهاماتي را در گزارش نهايي ذکر مي‌کنند و ما اسم اين موضوع را مي‌گذاريم "سهم آمريکا"، چرا که مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي کلماتي در گزارش قرار مي‌دهد که قابل سو استفاده باشد بنابراين نمره آقاثي البرادعي از نمره آمانو بيشتر شد.

*نمره البرادعي بيشتر از نمره آمانوست

باشگاه خبرنگاران
: اگر بخواهيد نمرده دقيق بدهيد نمره اين دو نفر از صد چند خواهد بود؟

بروجردي: (خنده) نمره البرادعي بيشتر است، آمانو خيلي تلاش کرد که نمره‌اش به 50 برسد ولي نرسيد، نمره البرادعي بالاي 50 است.

*آمريکايي‌ها بازنده نهايي بازي ده ساله پرونده هسته‌اي ايران

باشگاه خبرنگاران
: آقاي بروجردي مبحث ديگري که در اين زمينه مطرح است بحث مذاکرات گروه 1+5 مشتمل از آمريکا،‌انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان است. علي رغم برگزاري چندين دوره مذاکرات اين گروه با ايران روند مذاکرات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بروجردي: معتقدم آمريکايي‌ها بازنده نهايي بازي ده سال گذشته و در عرصه هسته‌اي ايران هستند. آمريکايي‌ها مصر بودند که جمهوري اسلامي ايران غني‌سازي نداشته باشد ولي ما امروز غني‌سازي داريم و در مقطعي فشار وارد کردند و طراحی کردند، بعد از حضور وزراي خارجه انگليس، آلمان و فرانسه در تهران ما به هر دليلي موافقت کرديم که پروتکل الحاقي را اجرا کنيم، اجازه بازديد نامحدود به آنها بدهيم، ساخت قطعات سانتريفوژ را متوقف کنيم و همه چيز در مقابل چشمان غمبار و در مقابل ديدگان دانشمندان جوان کشورمان متوقف شود، هم فعاليت نطنز، هم يو اس اف اصفهان و هم قطعه‌سازي، ولي اين روند در مجلس هفتم با يک حالت شجاعانه و با چند مصوبه کاملا تغيير کرد.

بنابراين آمريکا که با متحدان اروپايي‌اش زماني اجازه نمي‌داد ما حتي 3 سانتريفوژ داشته باشيم امروز مشاهده مي‌کند ما هزاران دستگاه سانتريفوژ فعال داريم، و تلاش آن‌ها، قطعنامه آنها و تحريم آن‌ها راه به جايي نخواهد برد.

ما امروز از صفر تا صد اين موارد را خودمان مي‌سازيم و منابع عظيم اورانيومي که اخيرا استخراج شد خيال آمريکا را راحت کرد که ما ديگر به فکر منابع اورانيوم نخواهيم بود و بايد گفت به دانش هسته‌اي مسلط هستيم، آنها فشار آوردند و ما هزينه‌اش را پرداخت کرديم و آمريکا چه بخواهد چه نخواهد ما عضو باشگاه هسته‌اي هستيم بنابراين امروز به نفع آمريکا است که سياست تقابل را بردارد و وارد مرحله تعامل شود و اگر در ادبياتش يک منطق حاکم باشد متناسب با آن تغييرات در رفتار و گفتار آمريکا، ملت ما پاسخ خواهد داد.

*استراتژي غني سازي اورانيوم ثابت خواهد بود

باشگاه خبرنگاران: ظاهرا گفته شده است در صورتي که جمهوري اسلامي ايران دست از غني‌سازي اورانيوم بردارد، طرف غربي در مقابل آن بخشي از تحريم‌ها در حوزه طلا را خواهيم برداشت پاسخ ايران به اين موضوع چيست؟

بروجردي: به نظر من اين همان امتياز "آب نباتي" است، يعني چيزي نيست که متناسب باشد، اين‌ها بانک مرکزي ما را تحريم کردند، فشار آوردند حالا مي‌گويند تحريم طلا را برمي‌داريم، اين اصلا متناسب نيست، بايد در شان جمهوري اسلامي ايران صحبت کنند. آن چه مسلم است اين که از حق مسلم هسته‌اي خود دست نخواهيم كشيد، در اين مورد خاطر آمريکا جمع باشد ولي در خصوص مسائل مقطعي ممکن است مذاکره کنيم و به توافق هم برسيم ولي اصل استراتژي در جاي خودش باقي خواهد بود.

* آمريکا مي‌خواهد موضوع هسته‌اي ايران را به عنوان يک ابزار فشار به جمهوري اسلامي ايران نگه دارد

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي برخي کارشناسان و صاحبنظران عرصه مسائل هسته‌اي و حتي برخي مسئولان ارشد کشوري معتقدند آمريکا هيچ انگيزه‌اي براي رفع مشکلات هسته‌اي ندارد، با اين نظريه موافقيد؟

بروجردي
: اين يک واقعيت است که آمريکا مي‌خواهد موضوع هسته‌اي ايران را به عنوان يک ابزار فشار به جمهوري اسلامي ايران نگه دارد منتها اصل مهم در سياست خارجي آمريکاست و در مقطعي ممکن است به خاطر همين منافع درخصوص مسئله هسته‌اي ايران تصميم ديگري بگيرد و اين حق را بپذيرد. خط قرمزهاي ما بيشتر از آمريکاست. ما به شدت مخالف بمب هسته‌اي هستيم ولي آمريکا برخلاف ماده 6 "ان پي تي" بمب‌هاي نسل جديد را نه تنها مي‌سازد بلکه آن‌ها را آزمايش هم مي‌کند، بنابراين با بيش از آمريکايي‌ها در اين زمينه حساس هستيم و ممکن است در مقطعي که آمريکا احساس مي‌کند تمام تلاش‌هايش بي‌نتيجه است به يک توافق برسد.

باشگاه خبرنگاران: با اين وضعيت ادامه مذاکرات منطق است؟

بروجردي: ممکن است به نتيجه برسد، با توجه به موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران آمريکا ناگزير خواهد بود اعتراف کند.

*تاثير کشورهاي مستقل در موازنه مذاکرات

باشگاه خبرنگاران: به نظر جنابعالي چه اتفاقي مي‌تواند موازنه مذاکرات ايران و 1+5 را مساوي کند؟

بروجردي: فکر مي‌کنم نقش کشورهاي مستقلي مانند روسيه و چين در اين زمينه مهم است و بايد از اين ظرفيت‌ها بيشتر استفاده شود.

 *روش پيشين مسئله هسته‌اي ايران جواب نداد

باشگاه خبرنگاران: آيا در مورد مسئله هسته‌اي ايران هم مي‌شد به گونه‌اي ديگر عمل کرد؟

بروجردي: ما در بحث هسته‌اي به گونه‌اي ديگر رفتار کرديم ولي جواب نگرفتيم، يعني تمام خواسته‌هاي غربي‌ها محقق شد، پروتکل الحاقي را داوطلبانه اجرا کرديم،  فعاليت هسته‌اي را داوطلبانه متوقف کرديم، يعني تعليق کرديم، دو سال در جا زديم ، خروجي آن اين بود که بايد بقيه را هم جمع کنيم، اين موضوع نشان داد که آن‌ها دنبال اين هستند که ملت ايران پيشرفت نکند ولي اتمام حجت صورت گرفت و نشان داد وضعيت اين‌گونه نيست و شرايط سياسي کشور تغيير کرد.

*نقش مجلس ششم در توقف فعاليت هسته‌اي

باشگاه خبرنگاران: از آن‌جايي که جنابعالي در اين دوره عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم بوديد عملکرد و نقش مجلس ششم در اين خصوص چگونه بود؟

بروجردي: در مجلس ششم بنده عضو بودم تمام تلاش را به کار گرفتيم تا يک مصوبه بگذرانيم که دولت را ملزم کند تا در هر شرايطي فعاليتهاي صلح آميز هسته‌اي را ادامه دهد اما موفق نشديم، ديدگاهي در مجلس ششم حاکي بود که اصلا چه نيازي به اين موضوع داريم، اين خيلي مهم است، حتي دنبال اين بودند طرح 3 فوريتي بياورند که ما دولت را مکلف کنيم که پروتکل الحاقي را بپذيرد، يعني تسليم کامل در مقابل آمريکا و اين خيلي اشکال اساسي دارد.

ولي مجلس هفتم روي کارآمد و وضعيت تغيير کرد، 4 مصوبه تصويب کرديم مبني بر الزام دولت براي ادامه فناوري هسته‌اي در هر شرايط، دوم اينکه آمريکا مي‌خواست پرونده هسته‌اي ايران را به شوراي امنيت ببرد گفتيم اگر اين کار صورت بگيرد اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي‌کنيم و متوقف کرديم و سوم اينکه الزام کرديم 20 هزار مگاوات انرژي هسته‌اي ايجاد کند و شرايط کاملا دگرگون شد ما اتمام حجت کرديم و حجت به غرب تمام شد، آنها از شرايط پيش آمده سواستفاده کردند و دنبال اين بودند که متوقف کنيم و ظرفيت توانمندي ايران خشکانده شود بنابراين در پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي، ايران برنده بوده است.

*بي‌صداقتي آمريکا مانع مذاکره  مستقيم

باشگاه خبرنگاران: با توجه به سابقه 9 ساله جنابعالي در رياست کميسيون امنيت ملي و تجربيات قبلي آيا رابطه مستقيم با آمريکا اتفاق خواهد افتاد؟ هر چند مقامات آمريکايي اخيرا بارها بحث مذاکره مستقيم را مطرح کرده‌اند.

بروجردي: بارها مقامات آمريکايي در اجلاس‌هاي 1+5 مصرانه از ايران درخواست مذاکره مستقيم کرده‌اند ولي ما صداقتي در آمريکايي‌ها نمي‌بينيم و نشانه‌هاي اين بي‌صداقتي بسيار متعدد است، همين الان تحريم‌ها را تشديد مي‌کنند و بعد مي‌گويند مذاکره کنيم، به تعبير مقام معظم رهبري آمريکايي‌ها صداقت ندارند، بي‌صداقتي شرايطي را ايجاد مي‌کند که ما به هيچ وجه حاضر به قبول اين مهم نيستيم.

*شرايط، آينده مذاکره مستقيم با آمريکا را تعيين مي‌کند

باشگاه خبرنگاران: اگر صداقت آمريکايي‌ها اثبات شود آينده مذاکرات مستقيم چگونه خواهد بود؟

بروجردي: من فکر مي‌کنم آن چه رهبر معظم انقلاب فرمودند يک تصوير روشن بود اگر آن چه را ايشان فرمودند آمريکا بتواند عملي کند آن وقت شرايطي ايجاد خواهد شد که متناسب با آن شرايط تصميم‌گيري خواهيم کرد، البته ما در بحران عراق 3 دوره مذاکره مستقيم با آمريک داشتيم.


 *ماجراي 3دوره مذاكره مستقيم با آمريكا

باشگاه خبرنگاران: لطفا ماجراي مذاکره مستقيم با آمريکا را بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

بروجردي: آن زمان يعني در زمان حمله آمريکا به عراق که بحران عراق بود، آمريکايي‌ها از ما درخواست ملاقات کردند ما اعلام کرديم بايد آن‌ها درخواست کتبي بدهند، سفير سوئيس درتهران آمد وزارت امور خارجه ما و يادداشت کتبي آن‌ها را ارائه داد که نوشته بود: بدين‌وسيله دولت ايالت متحده آمريکا از دولت جمهوري اسلامي ايران درخواست مي‌کند که براي بحران عراق مذاکره کند" و اين يعني اين که آمريکا را از آن بالا به پايين بکشي و درخواست مذاکره مكتوب کند.

و جالب آن که ما پس از دريافت اين درخواست گفتيم بررسي خواهيم کرد و مدتي هم ماند تا اين که رئيس‌جمهور عراق جلال طالباني، نخست وزير عراق نوري مالکي و وزير امور خارجه عراق هوشيار زيباري با رئيس‌جمهور ما محمود احمدي‌نژاد و وزير امور خارجه وقت منوچهر متکي تماس گرفتند و گفتند به خاطر ما اين کار را انجام بدهيد چون افراد زيادي کشته مي‌شود و ما هم اعلام کرديم به خاطر کمک به کشورمسلمان همسايه انجام مي‌دهيم.

باشگاه خبرنگاران: اين مذاکره در چه سطحي برگزار شد؟

بروجردي: فکر مي‌کنم آن زمان سفير ايران در عراق مسئوليت داشت ولي طرف آمريکايي از مقامات بلند پايه اين کشور بود.

باشگاه خبرنگاران: نتيجه اين موضوع چه شد؟

بروجردي: اين مسئله يک نکته تاريخي مهم است که ما براساس 3 اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در سياست خارجي به گونه‌اي عمل کرديم که شئونات جمهوري اسلامي ايران حفظ شد و آمريکا از حالت گرگ و ميش خارج شود و به عنوان يک کشوري در يک طرف ميز مذاکره نشست و يک درخواست رسمي ارسال کرد، جدا از نتيجه مذاکره که مربوط به کشور عراق بود، اصل موضوع بسيار حائز اهميت است. اين اتفاق مربوط به دهه هشتاد زمان جنگ آمريکا با عراق است.


*عملکرد سياست خارجي ايران موفق بوده است

باشگاه خبرنگاران: آقاي دکتر اجازه بدهيد راجع به اصل سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بپرسم، به نظر شما روند سياست خارجي کشورمان در طول سال‌هاي گذشته چگونه بوده است؟ موفق يا غيرموفق؟

بروجردي: اولا در عرصه سياست خارجي، سياست‌گذار کلان ما مقام معظم رهبري هستند و ايشان رهنمود دهنده و نقش مهمي دارند، موفقيت‌هاي عظيمي داشتيم در بحران عراق، افغانستان و در خاورميانه، در غزه و در لبنان، نقش جمهوري اسلامي ايران هميشه در راستاي ايجاد صلح و آرامش در منطقه بوده و توانستيم خنثي کننده مقداري از زياده‌خواهي‌هاي آمريکا باشيم و حتي ما در حيات خلوت آمريکا، آمريکاي لاتين و آمريکاي جنوبي روابط خوبي برقرار کرديم که حساسيت آمريکا را برانگيخت و موضع‌گيري آنان را بدنبال داشت و حتي کنگره آمريکا هم واکنش نشان داد که اين مهم نشان‌دهنده موفقيت جمهوري اسلامي ايران است.

نکته ديگر اين که کار سياست خارجي ما فقط ايجاد تعامل نيست بلکه تلاش براي رفع برخي سوتفاهماتي که آمريکا و هم پيمانانشان در بين کشورها ايجاد ‌مي‌کنند نيز هست چرا که آن‌ها مي‌خواهند موضوع ايران‌هراسي  را در بين کشورها ترويج دهند و به همين دليل کار خيلي مشکل است.



*مطرح كردن "هولوکاست" برخلاف منافع ملي بود

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي شما زماني که آقاي ولايتي وزير امور خارجه بود به عنوان معاون وي خدمت مي‌کرديد و آن زمان تلاش براي تنش‌زدايي بين کشورها با ايران بوده است به نظر جنابعالي آيا دولت‌هاي نهم و دهم هم در راستاي سياست تنش‌زدايي حرکت کرده‌اند؟

بروجردي: در دوره دولت‌هاي نهم و دهم برخي تنش‌ها بيهوده ايجاد شد مثلا در مورد يک موضوع که افکار عمومي اروپا، آمريکا يا سازمان ملل نسبت به آن حساس بود.
 
باشگاه خبرنگاران: منظور شما موضوع طرح هولوکاست است؟

بروجردي: بله، هزينه‌اش را پرداخت کرديم بدون اينکه سودي داشته باشد، خب چرا شوراي امنيت عليه ما بيانيه بدهد، چرا بايد کشورهاي اروپايي همه ما را محکوم کنند، چه نيازي به اين کار بود، به نظر من اين اشتباهي بود که واقع شد و برخلاف منافع ملي بود، راهبرد نظام هم در زمان امام خميني(ره) و هم در زمان مقام معظم رهبري داشتن رابطه خوب با همه کشورهاست، در اين قاعده استثنا آمريکاست به اين دليل که ما با آن‌ها رابطه نداريم و سياست آنها عليه ما خصمانه است البته بحث رژيم صهيونيستي جداست چرا که اصلا اين رژيم را کشور نمي‌شناسيم،. خب اين راهبرد نظام است و ما نبايد برخلاف اين راهبرد در عمل اقداماتي را انجام دهيم که سياست راهبردي و کلان نظام دچار خدشه شود که شد.


*گسترش روابط با کشورهاي غربي مانعي ندارد

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اين که در آستانه پايان دولت دهم هستيم به نظر جنابعالي دولت بعدي جمهوري اسلامي ايران چه سياستي را دنبال کند؟ آيا بايد باز سياست فعلي را پيگيري کند؟

بروجردي: بله، چون راهبرد اين سياست توسط مقام معظم رهبري است اين مسير مسير درستي است و البته هيچ مانعي ندارد تا در زمينه گسترش روابط و بهبود آن با کشورهاي غربي گام برداريم.


*عدم وحدت اصولگرايان پشيماني تاريخي خواهد بود

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي اجازه دهيد چند سوال حزبي هم بپرسم، نظر شما در خصوص ائتلاف 1+2 چيست؟

بروجردي: به نظرم اين ائتلاف با هدف خيرخواهانه صورت گرفته است با هدف اين که خانواده اصولگرايي متحد شوند،البته اتحاد اصولگرايان يک ضرورت قطعي است و اگر مجموعه اصولگرايان به فرد خاصي نرسند خروجي کار يک پشيماني تاريخي خواهد بود، بايد به توافق برسند چرا که در مقابل آن‌ها جبهه اصلاح‌طلبان و دولت وجود دارد.

*اصولگراي واقعي ائتلاف مي‌کند

باشگاه خبرنگاران: ظاهرا از هم‌اکنون برخي اصولگرايان ساز جداي کوک مي‌کنند، همچون جبهه پايداري که معتقد است بايد مستقل باشد؟

بروجردي: آنهايي که واقعا اصولگرا هستند بايد دقت کنند، اصولگرايي به معنايي که محور ولايت تقويت شود و هر کسي بخواهد زير چتر انحراف حرکت کند، تعريفش مشخص است.

*هاشمي نمي‌آيد، ولايتي مي‌آيد

باشگاه خبرنگاران: نظر جنابعالي در خصوص کانديداتوري آيت‌الله علي‌اکبر هاشمي‌رفسنجاني و علي‌اکبر ولايتي چيست؟

بروجردي: من فکر نمي‌کنم هاشمي‌رفسنجاني با توجه به شرايط سني و تجارب گذشته شخصا در اين عرصه ورود پيدا کند، تصورم اين است هاشمي رفسنجاني  خودش ورود پيدا  نمي‌کند ولي از فرد مورد نظرش حمايت خواهد کرد. در مورد آقاي ولايتي هم حضور وي در انتخابات آتي بسيار جدي است.

*تقويت اتحاد، هدف ائتلاف

باشگاه خبرنگاران: هدف کلي ائتلاف 3 گانه اصولگرايان که مشتمل از ولايتي، غلامعلي حداد عادل و محمد باقر قاليباف است، چيست؟

بروجردي: هدف اين ائتلاف تقويت ايده اتحاد اصولگرايان است.

*فاصله از نظام ولايي انحراف است

باشگاه خبرنگاران: ارزيابي شما در خصوص جريان انحراف چيست؟

بروجردي: جريان انحراف از نامش مشخص است در جرياني که در مقابل مسير بسيار شفاف و ارزشمند نظام ولايي قرار بگيرد با هر تعبيري که عنوان شود يک انحراف است، نظام ما بسيار شفاف و روشن است و هر حرکتي جداي از اصل قانون اساسي و ولايت حرکت کند انحراف است.



*پاک بودن دولت، مزاح است

باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي سوال آخرم در خصوص فعاليت رئيس جمهور کشورمان است که در نشست تلويزيوني خود گفت "دولت دهم يکي از دولت‌هاي پاک تاريخ است"، نظرتان در اين زمينه چيست؟

بروجردي: اين سخن را به حساب مزاح بگذاريد.

گفتگو از: وحيد‌عظيم‌نيا
خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران
انتهاي‌پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۷:۲۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
گفتگوي خوبي بود.اگر با ولايت باشيم تفرقه نداريم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
صحبت از هولوکاست و واقعیت هر چند هم ظاهراً به ضرر ما باشه ولی یک حقیقت است، نباید به خاطر ترس از شورایی کذایی و ظالم و شیطانی و صهیونیستی امنیت و حامیان اسرائیل از بیان حقیقت فرار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
گفتگوي جامع و بسيار عالي بود
Iran (Islamic Republic of)
يک دوست
۱۵:۳۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
گفتگوي خوبي بود متشکرم
آخرین اخبار