عباسي در جمع خبرنگاران اعلام کرد

آمادگي ايران براي احداث مجتمع‌های سوخت راکتور 360 مگاواتی/ استفاده از منابع جديد اورانيوم در آينده نزديک

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سوخت 3.5 درصد ما در حد محدود، در میله‌های سوخت قرار گرفته و تست‌های مربوط به سوخت در رآکتور تهران در حال انجام است و ما در حال آماده شدن برای تولید مجتمع‌های سوخت راکتور 360 مگاواتی و رآکتورهای بالای 1000 مگاواتی هستيم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "فریدون عباسی" رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره دو خبر جدید سازمان انرژی اتمی پرداخت و اظهار داشت: ما مجموعه‌اي از فعالیت‌ها را داریم تا به کل روندی که در سازمان در جريان است عمق ببخشیم و یکی از مسائل مهم برای صنعت هسته‌ای، تأمین مواد اولیه است.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی در طول 34 سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای کشف معادن اورانیوم صورت گرفته است و طی یک سال و نیم گذشته، ما بعد از اینکه کل فرآیند‌ها را تثبیت کردیم به بحث اکتشاف بیشتر پرداختیم و منابع جدیدی از اورانیوم را در کشور شناسایی کردیم که آنها را در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ساختگاه‌های ایجاد رآکتورهای اتمی گفت: کل کشور ظرف چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و مکان‌های مناسب را با پارامترها و استانداردهای جهانی بررسی کردیم که 16ساختگاه در نقاط مختلف کشور شناسایی شد. از بین این 16 ساختگاه، به تدریج تعدادی از آنها را که در اولویت اول هستند، یعنی حدود 50 درصد آنها را هدف قرار می‌دهیم تا رآکتورهای قدرت آتی را درآنجا مستقر کنیم.

عباسي در پاسخ به سوالی درباره اینکه نظر شما نسبت به اظهارات امروز "سعید جلیلی" چیست، افزود: آقای جلیلی عازم سفری به قزاقستان برای انجام گفتگوها با 1+5 است و توضیحات وی برای مدیران صنعت هسته‌ای کافی بود و مدیران ما نیز درباره فعالیت‌های آتی خود توجیه شدند.

وی تصریح کرد: ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های مطرح جهانی و یک قدرت نوظهور با کشورهای دیگر گفتگو می‌کند و این گفتگوها حتما باید با دست پر صنعتی و علمی همراه باشد. ما با علم و دانش خودمان با کشورهای دیگر گفتگو می‌کنیم و آینده روشنی پیش روی ملت ما قرار دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اورانیوم غنی‌شده و اینکه کشورمان با چه درصدی از این اورانیوم استفاده می‌کند، اظهار داشت: درباره اورانیوم غنی‌شده در ایران، همواره دو عدد مطرح می‌شود که یکی عدد متوسط 3.5 درصد و یا به عبارتی زیر 5 درصد است و دیگری اورانیوم غنی شده درحد 20 درصد است؛ اورانیوم 20 درصدی مخصوص استفاده در رآکتورهای تحقیقاتی از نوع رآکتور تهران است که ما به اندازه مورد نیازمان آن را تولید کرده‌ایم و استمرار تولید داریم؛ همان‌گونه که رسانه‌های خارجی هم گزارش کرده‌اند ما بخشي از uf6 غنی‌شده خود را که در حد 20 درصد است، تبدیل به uso8 ،20 درصد کرده‌ایم که در صفحه‌های سوخت رآکتور تهران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

عباسي با بيان اينکه اساس غنی‌سازی ما براساس تحریمی بود که کشورمان با آن مواجه شد و سوخت راکتور تهران را به ما ندادند، افزود: ما سوخت رآکتور تهران را خودمان تأمین می‌کنیم و آمادگی داریم که کشورهای دیگر را از این فناوری بهره‌مند کنیم و سوخت خودمان را در اختیار کشورهای متقاضی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهیم.

وی گفت: سوخت 3.5 درصد ما در حد محدود، در میله‌های سوخت قرار گرفته و در رآکتور تهران تست‌های مربوط به سوخت در حال انجام شدن است و ما در حال آماده شدن برای تولید مجتمع‌های سوخت راکتور 360 مگاواتی و رآکتورهای بالای 1000 مگاواتی هستيم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبني بر اینکه در تازه‌ترین گزارش‌های آژانس آمده که دورنشت سیستم‌های خنک‌کننده و لوله‌گذاری مدار مهاریاب در تأسیسات آب سنگین اراک در حال تکمیل است، همچنین از نسب 180 سانتریفیوژ ir2m درسایت نطنز خبر داده‌اند که 4 تا 5 برابر سانتریفیوژ نسل اول است و کشورهای غربی از جمله اعضای گروه 1+5 این اقدامات فنی جمهوری اسلامی را تحریک‌آمیز خوانده‌اند، پاسخ شما به آنها چیست، گفت: پيام من برای بعضی رسانه‌ها و کشورهایی که تحریک می‌شوند این است که آستانه تحمل خود را بالا ببرند؛ یعنی اگر یک کشوری راه تکنولوژی فناوری و دانش را طی می‌کند باید با آن گفتگو کنند و راه‌های همکاری را بررسی کنند.

عباسی ادامه داد: آن‌چه که درمورد رآکتور تحقیقاتی ir40 اراک ذکر می‌شوند صحت دارد و ما روند منطقی و معقولی داریم که تأسیسات جانبی این راکتور را آماده کنیم؛ محفظه اصلی رآکتور مدت‌هاست که ساخته شده و ما منتظر محل نسب آن بودیم که باید تغییراتی را در بخش‌هایی از آن رآکتور می‌دادیم که انجام شده است و به زودی محفظه اصلی را حمل می‌کنیم و سرجای خود قرار می‌دهیم. درسال آینده نیز رآکتور را با سوخت مجازی راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: 150 مجتمع سوخت ساخته شده و آماده است که به اراک منتقل شود، بنابراین روندی که ما در رآکتور اراک طی می‌کنیم مطابق برنامه است و بهتر است کسی خودش را بی‌خودی تحریک نکند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نسب ماشین‌های سانتریفیوژ نسل دوم گفت: خبری توسط کارشناسان اراک ثبت و گزارش شده است و به دلیل نا امن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس که نمی‌تواند مستندات را در داخل خود نگه‌داری کند این خبر در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفت. ما تصميم نداشتيم که این مسئله را تا نهایی شدن اعلام کنیم، اما مسئله‌اي پنهانی نبود، چون آژانس همیشه حضور داشته و فعالیت‌های ایران را تحت نظر دارد.

عباسی ادامه داد: این سانتريفيوژها به تعداد 180 عدد نیست و بسیار بیشتر است که به تدریج نصب می‌شوند و شرایط لازم برای بهره‌برداری باید فراهم شود تا آنها را مورد بهره‌برداری قرار دهیم. تعداد نهایی اين سانتريفيوژها و برنامه ما به زودی اعلام خواهد شد و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، ولی مطمئنا قبل از اینکه ما اخبار خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم، بازرسان آژانس اینها را می‌بینند و حتما خبرش از آژانس درج خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نیروگاه بوشهر اظهار داشت: این نیروگاه از زمان راه‌اندازی یعنی از شهریورماه سال 90 که راه‌اندازی مقدماتی آن انجام شد، به دفعات مختلف وارد شبکه شده و برق مورد نیاز را تأمین کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکيد کرد: ما حتما باید آزمایش‌های مربوط به تست اجزای مختلف راکتور را به درستی انجام دهیم و نباید درگیر بحث‌های ژورنالیستی شویم. راکتور، یک کارخانه تولید برق است و باید ایمنی خاص خود را داشته باشد.

عباسی تاکيد کرد: راکتور از ایمنی هسته‌ای برخوردار است و بیشتر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در راکتور در دوران آزمایش‌ها مشخص شده، مربوط به بخش‌های غیرهسته‌ای است، یعنی در توربین، ژنراتور و تحریک‌کننده ژنراتور؛ بیشترین توقف‌ها در آزمایش‌های ما مربوط به این بخش‌ها بوده و بعد از یک هفته تا 10 روز که به شبکه وصل بود مطابق برنامه از مدار خارج شد تا بازبینی‌های لازم برای آن انجام شود.

وی افزود: به لطف خداوند فعالیتی که پیمانکار روس انجام داده است و تجهیزات مورد نیاز ژنراتور از روسیه وارد ایران شده است و ژنراتور در حال بسته شدن مجدد و راه‌اندازی است تا ظرف یک و يا دو هفته آینده، مجددا برق از اين ژنراتور وارد شبکه شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما همچنان آزمایش‌های خودمان را ادامه می‌دهیم تا زمان تحویل موقت به پيمانکار ایرانی فراهم شود.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: عباسی ، انرژی ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
عشقمی استاد عباسی.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۵:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
انرژی هسته ای حق مسلم ماست و قابل مذاکره نیست
آخرین اخبار