باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

پشت پرده رسوايي استفاده از گوشت اسب در اروپا چه بود؟+تصاوير

کشف گوشت اسب در غذاهاي آماده موجب شد تا مردم در کشورهاي اروپايي دچار ترس و وحشت بشوند و درگيري ميان مقامات و توليدکنندگان محصولات غذايي برخي شرکت‌ها افزايش يابد. بر اين اساس با دستور دولت و سازمان‌هاي بهداشت و سلامت، آزمايش‌هاي زيادي بر روي اين محصولات صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، خبر کشف گوشت اسب در غذاهاي آماده از جمله برگرها، ابتدا در ايرلند سپس درتمام انگليس و بعد در آلمان و نهايتا در تمام اروپا به سرعت پخش شد، به طوريکه اکنون از کوچک‌ترين شهرها گرفته تا بزرگ‌ترين کشورهاي دنيا از اين رسوايي مطلع هستند.

براساس گزارش اي‌بي‌سي نيوز، پس از افشاي خبر رسوايي گوشت اسب، فرآورده هاي گوشتي زيادي از سوپرمارکت‌هاي "انگليس"، "ايرلند"، "فرانسه"، "اسپانيا"، "آلمان"، "دانمارک"، "سوئد" و "نروژ" جمع آوري شد.

حتي وخامت اوضاع به‌ گونه‌اي بود که اتحاديه اروپا هم با انجام آزمايشات مختلف بر روي گوشت‌ها موافقت کرد.

تاريخچه‌اي کوتاه از مصرف گوشت اسب در اروپا

سايت بيزينس ويک؛ طي گزارشي درمورد منع مصرف گوشت اسب نوشت؛ در دوران باستان، مردم قاره سبز بدون توجه به اصول و قواعد شرعي و انساني، گوشت اسب را مانند ساير مواد موجود در آن زمان استفاده مي‌کردند، اما در قرن هشتم پاپ "گرگوري سوم" (Gregory III) خوردن گوشت اسب را از آيين بت پرستي نام برد و آن را مغاير با اصول شرعي و انساني برشمرد.

 ولي با اين وجود، در حال حاضر گوشت اسب همچنان در منوي رستوران‌هاي اروپا وجود دارد و مردم سالانه حدود 80 هزار تن، از اين گوشت شيرين مزه، ترد و کم چرب را مصرف مي‌کنند.

وجود داروي "فنيل بوتازون" در گوشت اسب


براساس گزارش ديلي ميل؛ با توجه به آزمايشات انجام شده بر روي گوشت اسب که توسط "اداره استاندارد غذاي انگليس" (FSA) صورت گرفت، مشخص شد که نوعي ماده دارويي در گوشت‌هاي صادراتي وجود داشت.

براساس اين گزارش، اسب‌هايي که در کشتارگاه ناشناسي در انگليس سلاخي شدند، طي آزمايشاتي مشخص شد که نوعي داروي ضد التهاب به نام "فنيل بوتازون" (Phenylbutazone) در گوشت آنها وجود داشت؛ اما نکته قابل توجه اين است که نتايج آزمايشات زماني منتشر شد که مقادير زيادي از گوشت‌هاي بسته بندي شده به سراسر اروپا صادر شد و مردم زيادي در رستوران‌ها و مدارس آنها را تناول کردند.

فنيل بوتازون دارويي است که براي درمان بيماري حيوانات از آن استفاده مي شود، بنابراين مي‌توان اين نتيجه را گرفت که اسب‌ها دچار نوعي بيماري بودند که اين دارو براي درمان آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

"ماري کريف" (Mary Creagh) سخنگوي حزب کارگر و يکي از نمايندگان مجلس انگليس، که از ابتدا در بطن ماجرا حضور داشت، در اين باره گفت: انتظار مي‌رود که در هفته‌هاي آتي ابعاد تازه و گسترده‌تري از اين رسوايي افشا شود.

رسوايي فروش گوشت اسب بجاي گوشت گاو

به گزارش ديلي ميل؛ علاوه بر وجود ماده ذکر شده در گوشت اسب، رسوايي ديگري نيز در اين قضيه وجود دارد؛ اينکه در غذاي آماده برخي شرکت‌ها که بر روي آنها ليبل "گوشت گاو" (beef) قرار داشت، پس از پخت و مصرف اين گوشت‌ها مشخص شد که طعم آنها مثل سابق نبود.

بنابراين پس از آزمايشاتي که بر روي اين محصولات صورت گرفت، مشخص شد درصد کمي از "دي ان اي" (DNA) گوشت اسب در آنها وجود دارد که حتي به گزارش سايت "گاکر" (gawker) در برخي  موارد، اين ميزان به صد در صد هم رسيد.

مهم‌ترين شرکت متهم شده در اين ماجرا، شرکت محصولات غذايي "نستله" (Nestle ) فرانسه است. شرکت نستله که بزرگترين شرکت توليد کننده مواد غذايي و کشاورزي جهان به شمار مي آيد طي بيانيه اي اعلام کرد با توجه به جنجالي که بر سر استفاده از گوشت اسب به جاي گوشت گاو در اروپا در گرفته است مواد غذايي نستله آزمايش شده اند که در دو دسته از غذاها دي ان اي اسب پيدا شده است.

نستله تاکيد کرد علاوه بر اين دو غذا، يک نوع خوراک لازانياي آماده را که براي صنايع غذايي فرانسه توليد مي‌شد به علت پيدا شدن اثر گوشت اسب در آن از بازار خارج خواهد کرد.

"دافيد را-ريز" (Dafydd Raw-Rees) ، صاحب کارخانه فرآوري گوشت "فارمباکس ميتس" (Farmbox Meats) در "ولز" (Wales) که پس از انتشار اين موضوع، کارخانه وي بسته شد، يکي از مهم‌ترين عناصر در رسوايي استفاده از گوشت اسب است.

دافيد را-ريز، که در خانواده‌اي مرفه به دنيا آمده، فردي بسيار ثروتمند است که همه او را در روستاي شهر "آبريستويت" (Aberystwyth)در ولز به خوبي مي‌شناسند.

وي به اين دليل متهم شده که گوشت اسب را از کشتارگاه خريداري کرده و پس از ترکيب با گوشت گاو، آن را در بسته بندي که صرفا مخصوص گوشت گاو بوده، فروخته است.

با اين وجود، را-ريز هرگونه اتهامي را رد کرد و کارخانه وي با وجود حکم ادراه استاندارد غذا، پس از وقفه‌اي کوتاه به طور عجيبي مجددا باز شد، که به عقيده برخي‌ها احتمالا نفوذ ثروت وي عامل آن بوده است. وي همچنين در صحبت‌هايش ادعا کرد که محصولات کارخانه او به بلژيک صادر شده و در انگليس و کشورهاي همسايه وجود ندارد.

يکي ديگر از متهمان کليدي اين پروند شخصي به نام "جان فيسن" (Jan Fasen) است، که بنابر گزارشات، او هم ليبل "گوشت خالص گاو" را بر روي بسته‌هايي از برگر و لازانيا زده بود که درصدي از گوشت اسب هم در آنها وجود داشت.

اما جان فيسن ادعا مي‌کند، گوشت‌هاي خريداري شده از کشور روماني (کشتارگاه‌هاي روماني از متهمان اصلي هستند که بواسطه فروشگاه‌ها گوشت ناخالص را عرضه کردند) ، به درستي ليبل گذاري شدند و به هچ وجه اين رسوايي را نپذيرفت.

يکي از مشتريان دائم و ثابت اين تاجر، شرکت فرانسوي "اسپانگهيرو" (Spanghero) است که غذاهاي آماده تقلبي را به شرکت "فاينداس" (Findus) در انگليس فروخته است.

اين درحالي است که فيسن در ژانويه سال گذشته نيز، گوشت اسب را به عنوان گوشت "حلال" به بازار عرضه کرد. براساس گزارشات مستند، وي تاکنون حدود 3.5 ميليون پوند کلاهبرداري کرده است.

    

از وقتي ماجراي واردات گوشت اسب  در اروپا مطرح شد، فروش گوشت و مواد غذايي منجمد حاوي گوشت و فرآورده هاي آن، در انگليس بيست درصد و در فرانسه پنج درصد کاهش يافته است.

هنوز معلوم نيست ماجراي توزيع گوشت اسب در اروپا به صنايع گوشتي چقدر آسيب وارد کرده اما روشن است که اين ماجرا به نفع قصابي‌ها و فروشگاه‌ها تمام شده است.


در جدول زير اسامي ساير شرکت‌هاي متخلف ذکر شده است:




***گزارش از الهه بکليان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
yagub
۱۰:۰۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
چرا واقعیت کشور خودمون رو نمیگید تو ایران گوشت خر به جماعت میدن تو گوشی من فیلمش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
از خودتون حرف بزنید گوشت گربه در رامهرمز به مردم دادند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
بگذارید بخورند
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۴:۱۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
تو یزد هم گوشت خر توزیع شد به خوشی و خرمی و کسی صداش در نیومد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
خوب گوشت اسب گرچه مکروهه ولی لااقل از گوشت خوک که نجسه بهتره .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
جا داشت مسئولین بهداشت کشور حداقل به موضوع کرمان رسیدگی جدی می کردند بارها از استفاده گوشت خر در ایران صحبت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
تو شهر کرمان گوشت خر توزیع کردند خبری نشد
آخرین اخبار