اذعان رویترز به بی نتیجه بودن تحریم ها

خبرگزاری رویترز، در گزارشی از اوضاع اقتصاد ایران و تأثیر تحریم ها بر آن اذعان کرد، "اقتصاد ایران با فروپاشی فاصله درازی دارد" و تحریم ها اثرات فلج کننده ای بر آن نداشته اند چرا که اقتصاد ایران بزرگ و متنوع است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رویترز در گزارش خود می نویسد مغازه ها در پایتخت ایران شلوغ هستند، پیدا کردن صندلی در یک رستوران خوب دشوار است و پیست های اسکی در شمال شهر تهران همچنان مردم را به خود جلب می کند.

رویترز، به نقل از یک طلا فروش ایرانی مقیم دبی می نویسد، اقتصاد ایران همچنان پویا است و آن طور که در خارج از کشور فکر می کنند، بد نیست.

این گزارش می افزاید، تحریم ها اثراتی داشته اند، اما این آثار، به "اثر فلج کننده" مد نظر واشنگتن نزدیک نیست، دولت ایران با زیرکی راه هایی را برای کاهش اثرات تحریم پیدا کرده و اقتصاد ایران به حد کافی بزرگ و متنوع است که تنبیهات فراوان را براحتی خنثی کند.

بنابراین در مذاکرات هفته آینده قدرت های جهان با ایران در آلماتی؟ قزاقستان، بعید است ایران برای عقب نشینی از برنامه هسته ای خود احساس فشار زیادی بکند.
محمدعلی شعبانی، تحلیل گر مسائل سیاسی مقیم لندن معتقد است "ایران فرصت طولانی برای کسب آمادگی برای جنگ اقتصادی داشت"، اگر شما از "فروپاشی" صحبت می کنید، این اتفاق رخ نمی دهد.

آژانس بین المللی انرژی تخمین زده صادرات نفتی ایران اواخر سال 2011 میلادی 2/2 میلیون بشکه بود، در ماه ژانویه به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته که البته این میزان خسارت قابل کنترل و مدیریت است و ایران طی سال گذشته قدم هایی را برداشته تا اقتصاد خود را سروسامان بدهد و با کاهش خروجی، کاهش ورود سرمایه و ثروت را جبران کند.

واردات کالاهای لوکس از جمله خودروهای خارجی و تلفن های همراه ممنوع شد، دولت یارانه دانشجویان شاغل در خارج کشور را قطع کرد، صادرات خود کنترل شده تا خروج سرمایه از کشور سخت تر شود.

رویترز، با اشاره به افزایش قیمت دلار می نویسد، دولت ایران با به کارگیری مراکز خاصی دلار را با قیمت ارزان به وارد کنندگان، مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهای اساسی می فروشد.

بنابر این دیگر ایرانیانی که دلار را برای اهداف دیگر، واردات کالاهای لوکس، سفرهای خارجی یا انتقال سپرده های خود به خارج، باید دلار را با قیمت گرانتر خریداری کنند، این طرح تقاضا برای فرستادن پول به خارج کشور را کاهش داد.

تحلیل گران می گویند، نتایج این اقدامات آن است که ایران حتی در صورت کاهش بیشتر صادرات نقش از بحران دریافت پول نفت اجتناب خواهد کرد.

اقتصاددانان ذخایر ارزی فعلی ایران را بین 70 تا 80 میلیارد دلار تخمین می زنند.

مهرداد عمادی، اقتصاد دان ایرانی مقیم لندن  می گوید: "ما برای توازن پرداخت ها حتی در مجاورت وضعیت بحرانی هم قرار نداریم."

صندوق بین المللی پول در ماه اکتبر اعلام کرد، کسری بودجه ایران امسال معادل 9/3 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود که برای دولتی با بدهی تنها نه درصد تولید ناخالص داخلی قابل تحمل است.

اعتمادی می افزاید: در کل بعید است اقتصاد ایران در سال جاری بیش از دو یا سه درصد کاهش یابد.

گزارش رویترز در ادامه می افزاید: یارانه ها و کمک های دولت همچنان به کاهش از تورم بر خانواده های فقیرتر ایران کمک می کند و تهیه نان، برنج، شکر و روغن را برای آنها امکان پذیر می سازد، ماه گذشته مجلس ایران با تخصیص دو میلیارد دلار دیگر برای حمایت از خانواده های کم درآمد موافقت کرد.

کاهش ارزش ریال پس اندازهای طبقه متوسط را کاهش داد، اما آن هایی که در رأس و انتهای هرم هستند تغییر عمده ای را شاهد نبوده اند، این ها بخشی از اظهارات عماد مصدق، کارشناس امور راهبردی (استراتژیست) ایرانی مقیم لندن است.

رویترز در پایان می نویسد: به دلیل این اقدامات زیرکانه ایران است که تحریم ها بی نتیجه شده اند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار