نماینده مردم کرمان با بیان این که در بحث پسته و کمبود این محصول در بازارهاي داخلي هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت پسته ناشی از عدم نظارت و مدیریت بازار است.

"حسین امیری‌خامکانی" نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، رشد 150 درصدی قیمت "پسته" در بازارهای داخلی را ناشی از عدم‌نظارت و مدیریت بازار دانست و گفت: هیچ‌گونه مشكلي در تولید اين محصول و تامین آن در بازارهای داخلی وجود ندارد و اتخاذ تصمیم ممنوعیت صادرات برای کنترل بازار این محصول راه به ناکجاآباد است.  
 
وی در ادامه با بیان این که متاسفانه اخيرا دولت به یک‌باره، بازار پسته را همانند بازار "ارز" به هم‌ریخته است، افزود: بیش از یک قرن است که در تولید و صادرات پسته به بازارهای‌جهانی پیشگام هستیم و هم‌اکنون بازار پسته جهان در دست صادر کنندگان ایرانی قرار دارد.  
 
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، در ادامه تصریح کرد: نوع و کیفیت پسته صادراتی با پسته‌ای که در بازارهای‌داخلی توزیع می‌شود، متفاوت است، لذا ارائه راهکار ممنوعیت صادرات برای کنترل بازار این محصول ، محرومیت از درآمدهای قابل توجه ارزی و سپردن بازار این محصول به دست رقیبان است.  
 
امیری‌خامکانی با بیان این‌که رقیبان اصلی ما در بازارهاي جهانی، کشورهای آمریکا و ترکیه هستند، تصریح کرد: در گذشته 80 درصد از بازار دنیا در دست صادر‌کنندگان ایرانی بوده که هم‌اکنون به زیر 50 درصد رسیده، اما همچنان بازار دنیا در دست صادر‌کنندگان ایرانی قرار دارد.  
 
نماینده مردم زرند و کوهبنان با بیان این‌که، هم‌اکنون نزدیک به 80 هزار‌ تن پسته، آماده صادرات داریم، گفت: مصرف پسته در شب عید تنها 5 هزار تن است و ما نمی‌توانیم 80 هزار تن را فدای 50 هزار تن پسته کنیم، چرا که پسته محصولی نیست که بتوان آن را در انبارها نگه داشت.  
 
وی با بیان این‌که پسته حدود 10 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: خاویار، پسته، زعفران و نفت از اقلام صادراتی کشور هستند و  به عنوان یک برند در دنیا مطرح هستند و منع صادرات این محصولات حتی برای مدت کوتاه، دست ما از بازارهای جهانی را کوتاه خواهد کرد، لذا مسئولین نباید ساده‌ترین راه را برای کنترل بازار یا براي پوشاندن ضعفهاي  خود انتخاب کنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: پسته ، صادرات ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار