چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای مسعود پزشکیان در مجلس در حال برگزاری است.

چهارمین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شده و موافقان و مخالفان وزرا در حال ارائه نظرات خود هستند.

قرار است در نوبت صبح جلسه علنی مجلس برنامه‌ها و کارنامه محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شود.

طبق اعلام قالیباف رای‌گیری و تکلیف نهایی کابینه دولت چهاردهم روز چهارشنبه مشخص خواهد شد.

جزییات و حواشی جلسات هفتم و هشتم  رای اعتماد را در ادامه بخوانید.


جلسات رای اعتماد وزرای پزشکیان

برنامه هفتم در مسیر بهبود معیشت و اشتغال مردم موثر است

محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت در آغاز جلسه به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه من در راستای راهبردها و سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور است.

اتابک افزود: برنامه بنده با استفاده از ظرفیت‌های متخصصان تشکل‌ها انجمن‌های مرتبط و با شناخت چالش‌ها و مولفه‌های اصلی متاثر از شرایط محیطی و بین‌المللی تحولات شاخص کلان اقتصادی کشور تدوین شده است. 

اتابک گفت: با توجه به تاثیر چشمگیر صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد و تولید ناخالص ملی به عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین بخش‌های اقتصادی کشور بر اشتغال تولید ثروت معیشت مردم اثرگذار بوده است و می‌تواند سهم بسزایی در رضایتمندی آنان داشته باشد. 

وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: از این رو در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی اجرای دقیق برنامه‌ها بر مبانی علمی تخصصی کارآمدی و وفاق تکیه شده است.

وی افزود: کالا برای همگان به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه باید در دسترس باشد، از این رو تدوین برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر و خنثی سازی تحریم‌ها هدف گذاری شده است.

اتابک بیان کرد: برنامه هفتم توسعه در مسیر بهبود معیشت و اشتغال مردم گامی موثر است. کسب جایگاه صنعتی به راحتی قابل دسترس نیست و رسیدن به این جایگاه تلاش زیادی را می‌طلبد. پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان نیز یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت دنبال شود. 

وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: مدتی است که میزان استهلاک ما از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالا رفته است. مشکلات ساختار نظام سیاست گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب و کار نیز از جمله چالش‌های این حوزه است. 

او ادامه داد: در بخش صنعت سیاست‌های پولی و مالی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده است که این مشکلات با همدلی و همکاری سازمان‌های ذیربط حل خواهد شد. 

اتابک گفت: توسعه بخش معدن می‌تواند اهداف برنامه هفتم توسعه را برآورده کند و محرومیت را از کشور دور کند به شرط آنکه دولت تعهدات خود در رابطه با اکتشاف را انجام دهد و معدن کاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک استفاده کنند.


کمیسیون آموزش مجلس موافقت خود را با وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد

سید احسان عظیمی‌راد در ادامه جلسه امروز مجلس، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: پس از بررسی برنامه‌های سیمایی صراف، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی وی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اکثریت آرا موافقت کرد.


سیمایی‌صراف درباره اغتشاشات دو سال پیش و محور مقاومت موضع‌گیری نداشته است

عباسی نماینده مردم کرج در  مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت که در برنامه آقای سیمایی آنقدر به موارد زیادی اشاره شده که هیچ اولویت مشخصی در آن وجود ندارد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم ۴۰ درصد است و فاصله زیادی با آن داریم، در برنامه آقای سیمایی ندیدم که چطور این فاصله را جبران خواهد کرد.

نماینده مردم کرج گفت: ما با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را داریم و قرار است به رتبه ۱۴ برسیم و برای این هدف حداقل ۹۰ هزار مقاله نیاز داریم. راه رسیدن به این ۹۰ هزار مقاله چیست؟ راهکار وزیر پیشنهادی علوم کدام است؟

عباسی ادامه داد: دلیل افت علمی در دهه نود سیاسی کاری‌ها و حاشیه سازی‌ها بود و این موضوع به علم کشور لطمه زده و انتظار ما این است که افراد سیاسی کار در پست‌های وزرات علوم و ریاست دانشگاه‌ها به کار گرفته نشوند.

وی گفت: افرادی که تهمت تقلب را به انتخابات ۸۸ زدند صلاحیت حضور و گرفتن پست‌های کلیدی را در این وزارتخانه ندارند، یکی از حاشیه سازی‌ها در دهه نود برای بورسیه‌ها بود که در آن سال‌ها انجام شد و رهبری هم گفتند که آن کار خلاف قانون بود. شما آن سال‌ها مسئولیت داشتید، چه اقدامی انجام دادید؟

عباسی گفت: یک وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در این وزارتخانه طی کرده باشد و شما در سابقه خودتان ریاست دانشکده و دانشگاه و گروه را هم نداشتید، حالا می‌خواهید یک وزارت خانه را کنترل کنید؟ وزیر علوم حداقل در مجامع علمی باید شناخته شده باشد، آیا شما شناخته شده هستید؟

او گفت: رزومه علمی شما طی این سال‌ها شده تعدادی محدود مقاله داخلی و چند مقاله خارجی، مورد آخر آن است که کسی که در وزارت علوم است باید موضع گیری سیاسی درستی داشته باشد و در خیلی جا‌ها موضع گیری نمی‌بینیم.

نماینده کرج اظهار کرد: شما در اغتشاشات دو سال پیش و محور مقاومت هیچ موضع گیری نداشتید. در نهایت نگرانی ما از این است که شما نفر اول وزارت علوم نباشید، این اطمینان را به ما بدهید که به دهه نود برنمی‌گردیم و پسرفت نمی‌کنیم.


باید رئیس‌جمهور را مدد کرد تا هرچه زودتر کار شروع شود

موحد نماینده موافق با وزیر پیشنهادی علوم هم گفت: نکته مهمی در فرمایشات مخالف محترم نبود که مورد جرح وزیر پیشنهادی علوم قرار بگیرد.

او ادامه داد: بنده عمر نمایندگی‌ام قطعا از همه شما بیشتر است. هفت دوره در مجلس حضور دارم. مراحل مختلف و مجال متفاوت و دولت‌های متعدد اصلاح طلب و اصولگرا را دیدم. 

موحد بیان کرد: من معتقدم عنایتی که خدا در این دوران به ملت ایران با رهبری انقلاب داشته بی‌بدیل است و جا دارد همه ما شکرگزار باشیم و خدا چه نعمتی را به‌عنوان رهبری به ما عنایت کرده و اگر رهبری‌های این عزیز نبود آنچه شاهدید محقق نبود. 

او ادامه داد: یکی از این آثار حضور آقای پزشکیان است که دولت وفاق ملی را که در برنامه‌هایش اعلام کرد در اختیار ما گذاشت و ما هستیم که برای شکرگزاری این نعمت دست به دست هم دهیم و دولت را حمایت کنیم.

موحد بیان کرد: مردم منتظر تصمیم ما هستند و براساس رهنمود‌های رهبری، باید رئیس‌جمهور را مدد کرد تا هرچه زودتر کار شروع شود. مخالف محترم بیشتر ابهاماتی را مطرح کرد تا ایرادات اساسی، قطعا این ابهامات توسط وزیر جواب داده می‌شود.

نماینده موافق با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم و تحقیقات از ارکان اساسی مهم حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را برعهده دارد. در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمد‌های نفتی و خام‌فروشی که بار‌ها مورد تاکید رهبری بوده وزارت علوم به‌عنوان رکن رکین مطرح است. 

او اظهار کرد: در این شرایط خاص جامعه دانشجویی و موارد آن علاوه براینکه سرمایه ارزشمندی برای کشور تلقی می‌شود همیشه وزیر علوم اهمیت داشته است.


اساتید دانشگاه با ۱۰ سال تاخیر نسبت به افراد دیگر جامعه وارد بازار کار می‌شوند

همتی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم نیز در ادامه صحن علنی مجلس اظهار کرد: علم قدرت است و هرکس آن را به دست بیاورد می‌تواند بر دیگران غلبه کند. اگر از نظر علمی رشد کنیم می‌توانیم مشکلات بخش‌های دیگر را نیز حل کنیم.

وی افزود: آقای وزیر پیشنهادی در رشته علوم انسانی تحصیل کرده است و این امر مثبتی است، اما برنامه ایشان برای رشته‌های فنی و مهندسی چیست؟ ما نگران از بین رفتن جایگاه علمی کشور هستیم. 

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: برنامه ایشان ۱۵ صفحه بیشتر نبود و تصویر واضحی از وضعیت موجود ارائه نداد. همچنین برنامه‌ها کلی بود و به نظر می‌رسد که سنجش پذیری ندارد.

او ادامه داد: همچنین در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم زمانبندی وجود نداشت، به عنوان مثال مشخص نبود که قرار است طی یک سال آینده به کجا برسیم. 

همتی گفت: آیین نامه‌های وزارت علوم به شدت مشکل دارد و نیاز است که هرچه سریع‌تر اصلاح شوند. همچنین در بحث معیشت و مسکن اساتید مشکلات بسیاری داریم و یک استاد دانشگاه با ۱۰ سال تاخیر نسبت به افراد جامعه وارد بازار کار می‌شود. استادی که دارای مشکلات معیشتی باشد نمی‌تواند در بحث آموزش و تعلیم دانشجویان قوی عمل کند. 

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: ما از شما توقع داریم که از نیرو‌های متعهد و متخصص که فراجناحی عمل می‌کنند استفاده کنید.


سیمایی‌صراف تجربه اجرایی و علمی را توامان با هم دارد

بهرامی سیف آباد موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم هم بیان کرد:  تقدیر و تشکر می‌کنم از جناب آقای دکتر پزشکیان به دلیل اینکه دنبال حکمرانی خوب یعنی مدارای سیاسی است از مطالبات و حقوق خیلی‌ها عبور کردند که انشالله یک وفاقی ایجاد بشود

وی گفت: این روز‌ها در فضای مجازی حمله‌های زیادی به این بزرگوار میشود ولی ما باید صبر و تحمل بکنیم تا این مدل باز نتیجه و خروجی خود را نشان دهد شاید یک نقطه عطفی باشد برای این شرایط سختی که ما داریم این افراط و تفریطی که در جامعه است و از دعوا‌های سیاسی شاید ما دست بکشیم.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: نماد عینی این سیاست ورزی انتخاب جناب آقای دکتر سیمایی است. ایشان دبیر دو دولت بودند و با دو تا رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت کار کردند. عزیزان من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت بکنم، چون از بدنه دانشگاه است. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از سر تا پایین وجود دارد.

وی ادامه داد: خیلی از همکاران ما صرفا علمی و برخی صرفا اجرایی هستند و این ضعف مدیریت ماست، اما دکتر سیمایی هم دارای سوابق علمی هست و هم دارای سوابق وزارت علوم و هم یک حقوق دان است. با توجه به ارتباط قبلی که با هر سه قوه قضائیه دارند با این قوا بسیار آشناست که یکی از مسائل مهم ما تعامل با قواست.

بهرامی سیف آباد اظهار کرد: با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم میتواند بدبینی را از دانشگاه بگیرد و دانشگاه محیط امنی برای دانش افزایی نسل آینده کشور باشد. انتظار میرود تا وزارت علوم چتری هم بر سر اساتید و هم دانشجویان و هم راه روشنی باشد تا ساحت‌های علمی و فناورانه کشور را به دنیای بیرون متصل نماید.


جلسات رای اعتماد وزرای پزشکیان

۳۰ درصد دانشجویان نیازمند خدمات سلامت روان هستند

حسین سیمایی صراف نیز در صحن علنی مجلس اظهار کرد: نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم. تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور و حوزه‌های علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: تقریبا در همه کمیسیون‌ها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در چهار سال آینده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت.

او گفت: دانشگاه‌ها را معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیاز‌ها و مسائل کشور بی‌توجه و بی‌تعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی‌طرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفه‌های مسئولیت اجتماعی است.البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ما رئیس جمهور پزشکیان رو قویترین و باسوادترین رئیس جمهور دنیا می‌دانیم و همچو خاری هست بر چشم دشمنان افراطی داخلی و خارجی و خاری هست برچشم مردم آزاران دنیا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
این آقای اتابک هنوز از راه نرسیده داره دولت شهید رئیسی رو می‌کوبه. چرا همش باید دنبال بدگویی از این و اون بود . چرا فکر نمی‌کنند که باید خودشون هم پاسخگو باشند‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
ما فکر میکردیم کمیسیونها و فراکسیونهای مجلس متخصصین تصمیم گیرنده هستند ونمیشود آنها را خرید اما دیدیم که نظرات خودرا به مجلس تحمیل میکنند واینها کافه بازار وقهوه خانه های مجلس میباشند
آخرین اخبار