نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ممنوعیت صادرات پسته را محرومیت کشور از درآمدهای قابل‌توجه ارزی خواند و گفت: در هفته جاری نمایندگان شهرهای تولید‌کننده این محصول نشست ویژه‌‌ای با حضور وزرا و مسئولین ذیربط برگزار خواهند کرد.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به خبر "ممنوعیت صادرات پسته" توسط ستاد تنظیم بازار و با تاکید بر اینکه این تصمیم غیرکارشناسی است، گفت: وظیفه اصلی "ستاد تنظیم بازار"، مدیریت کالاهای ضروری مانند گوشت، برنج، قند، شکر و ... است و نه فشار بر کالاهای غیرضروری که ارزش صادراتی دارند.   
 
وی در ادامه با اشاره به جایگاه دوم صادرات پسته در عرصه "صادرات غیرنفتی" کشور، افزود: با اجرای این تصمیم، ضمن اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور را از یک درآمد قابل‌توجه ارزی محروم می‌كنيم، جایگاه پسته صادراتی خود را در عرصه بازار بین‌المللی دچار تزلزل نموده و بازار این محصول استراتژیک را به رقبایی چون آمریکا می‌سپاریم.  
 
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به تلاش یک دهه اخیر دولت آمریکا برای تولید و عرضه پسته این کشور در دنیا تصریح کرد: اقدامات دولت آمریکا در افزایش کیفیت پسته و افزایش 5.2 برابری تولید این محصول و رقابت شدید با پسته ایران در بازارهای اروپایی، عملا موقعیت صادرکنندگان ایرانی را در این بازار را از بین خواهد برد.   
 
نماینده مردم کرمان و راور اظهار داشت: وضعیت فعلی صادرات پسته ایران، مرهون تلاش صادرکنندگان ایرانی و همچنین کیفیت بسیار مطلوب این محصول  است که نباید با اتخاذ تصمیم‌های غیرکارشناسی بازارهای جهانی را از دست داد.   
 
پورابراهیمی با بیان این مطلب که تصمیم غیرکارشناسی اخیر، موجب از دست دادن بازارهای بین‌المللی این محصول می‌شود، اظهار داشت: ضمن از دست دادن بازارهای جهانی این محصول، زیان‌های سنگینی به بازرگانان ایراني، به دلیل تحمیل جرایم سنگین عدم ایفای تعهدات‌شان مطابق قرارداد با طرف خارجی، وارد می‌شود و ستاد تنظیم بازار با این تصمیم به اعتبار و جایگاه بین‌المللی تجار و بازرگانان لطمه جدی وارد خواهد کرد.   
 
عضو مجمع نمایندگان "کرمان" ضمن تاکید بر مساله خشکسالی 14 ساله در استان کرمان که بزرگترین تولیدکننده پسته ایران می‌باشد، ‌گفت: رنج و آلام کشاورزان با توجه به کم‌آبی شدید و خشکی باغ‌های پسته در سالیان اخیر و همچنین تورم تحمیل شده به این زحمت‌کشان برای خرید سموم و کود و سایر خدمات کشاورزی، کاهش شدید درآمد و توان معیشتی آنها را به وجود آورده است که اکنون با این شرایط امید برای بهبود معیشت این عزیزان دچار لطمه می‌شود.  
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از معضلات دیگر این تصمیم غیرکارشناسی ستاد تنظیم بازار، ایجاد بستر برای قاچاق پسته است، تصریح کرد: زمانی که یک محصول دارای تقاضا و کشش در بازارهای بین‌المللی باشد و از مبادی رسمی این امر صورت نپذیرد، بستر قاچاق کالا یا محصولات فراهم می‌شود.   
 
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، در ادامه با بیان این مطلب که ستاد تنظیم بازار در شرایط فعلی بازار باید با نظارت جدی و موثر مانع از سوداگری و دلال‌بازي سودجويان باشد، افزود: در حال‌حاضر قیمت‌های  ارائه شده در بازار شهرهایی مانند تهران، تفاوت 100 درصدی در خرید قیمت محصولات پسته از کشاورزان و تجار به صورت عمده و عرضه آن در سطح فروشگاه‌ها، ناشی از عدم ایفای نقش موثر نظارتی دولت است، لذا نظارت و پیگیری ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بايد جدي‌تر باشد.   
 
وی ضمن اشاره به این مطلب که کاهش مصرف سرانه پسته، با توجه به مزایای قابل‌توجه آن در سال جاری نباید منجر به از بین‌رفتن زیرساخت‌های تولید این محصول شود، گفت: البته دولت می‌تواند ضمن اخذ تعهد از بازرگانان پسته برای ارزآوری به داخل کشور به غیر از روش تعهد برون‌سپاری و صدور مجوز برای واردات کالاهای اساسی به ازای صادرات پسته برای این تجار به تنظیم بازار کالا و ارز کمک کند.   
 
نماینده مردم کرمان و راور در خاتمه از جلسه فوری نمایندگان شهرهای تولیدکننده پسته در هفته جاری برای مقابله با این تصمیم غیرکارشناسی و فراخوان وزرا و مسئولین ذیربط به مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان مردم در خصوص این تصمیم خبر داد.
   
انتهای پیام/ س2

برچسب ها: پسته ، صادرات ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار