وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: دولت چهاردهم تمام ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شناساندن اهداف محور مقاومت به کار خواهد گرفت.

سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: در ابتدای عرایض خود واجب می‌دانم تا یاد و خاطره برادر اخلاق مدار شهید امیرعبداللهیان را گرامی بدارم که به تعبیر مقام معظم رهبری مذاکره کننده قوی و باهوش و پایبند به مبانی و اصول بود و این معیار‌ها سرلوحه هر روز کاری بنده نیز خواهد بود. 

وی افزود: من سید عباس عراقچی فرزند آب و خاک ایران و فرزند انقلاب هستم ۳۹ سال قبل که به عنوان دانشجویی جوان وارد دانشکده وزارت خارجه شدم با خود پیمان بستم که همواره حافظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و منافع ملی ایران باشم؛ لذا وزارت امور خارجه سنگری جدید دیدم که باید در آن در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان که استقلال کشور را هدف قرار می‌دهند بایستم.

عراقچی تاکید کرد: مفتخرم که چهار دهه است که جزو خانواده وزارت امور خارجه هستم. بنده در درجه اول خود را یک کارشناس وزارت امور خارجه می‌دانم و اکنون با کوله باری از دانش و تجربه و لمس عینی بسیاری از مسائل سیاست خارجی در معرض اعتماد شما نمایندگان قرار دادم. 

وی تاکید کرد: از رئیس جمهور متشکرم که به بنده اعتماد کردند و من را لایق سمت وزارت امور خارجه دانستند. امیدوارم که اگر مورد اعتماد قرار گرفتم بتوانم به نحوی مطلوب امانتدار خوبی باشم و بر پیمان خود استوار بمانم. 

عراقچی متذکر شد: استقلال خودباوری و نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر و یاری مظلومان و حمایت همه جانبه از محور مقاومت خصوصاً ملت ستم دیده فلسطین اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است. 

او افزود: امام راحل و رهبر فرزانه با کشف منافع جدید قدرت مسیر جدیدی برای مقابله با زورگویان رقم زدند و این باور را در ما ایجاد کردند که فراتر از قدرت لایزال الهی هیچ قدرتی وجود ندارد. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: امروز که ۴۶ سال است عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد به پشتوانه این مکتب فکری و هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب ایران مقتدرتر از همیشه بر بام قدرت در منطقه ایستاده است و یک گفتمان مستقل دارد مهمترین بازیگر تحولات منطقه‌ای است. 

او گفت: سیاست خارجی به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از عناصر اصلی موفقیت کشور است و فرصتی برای پیشرفت اقتصادی و رفاه مردم و افزایش منزلت کشور است. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست خارجی دولت چهاردهم فراگیر و فعال خواهد بود اصول بنیادین این سیاست چنانچه در جلسات کمیسیون‌ها بیان کردم عبارتند از قانون اساسی سیاست‌های کلان نظام سند چشم انداز برنامه هفتم فرمایشات رهبر انقلاب به ویژه اصل راهبردی عزت و حکمت است.

عراقچی ادامه داد: چنانچه مورد اعتماد قرار گیرم تامین منافع ملی و حفظ افزایش ثروت ملی تحکیم امنیت ملی و ارتقا قدرت و حفظ و تقویت عزت را در پیش خواهم گرفت.

برای تولید ثروت سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار بگیرد

او گفت: اکنون تراز منطقه‌ای ایران افزایش پیدا کرده است و دستگاه دیپلماسی باید این دستاورد را پاس بدارد و بر آن بیفزاید. برای تولید ثروت سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار بگیرد و همسو با اهداف برنامه هفتم حرکت کند به این منظور همه ظرفیت‌های دیپلماسی برای کسب سهم شایسته به کار خواهند گرفته شد. 

عراقچی افزود: مرز‌های ما ضامن امنیت و آرامش ما هستند و در امتداد سیاست همسایگی و به حداقل رساندن اختلافات دیپلماسی مناطق مرزی را به عنوان ابتکار جدید با بهره‌گیری از شهر‌ها و استان‌های مرزی پیش خواهیم برد. 

او ادامه داد: سیاست خارجی ما باید حضور فعال و اثرگذار در برابر امواج و حوادث منطقه‌ای و جهانی داشته باشد و این وظیفه‌ای است که مقام معظم رهبری در سخنرانی روز تنفیذ بر دوش ما نهادند. 

سیاست حسن همسایگی همچنان با قوت به پیش خواهد رفت

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست حسن همسایگی همچنان با قوت به پیش خواهد رفت و تلاش می‌شود فرصت‌های عظیم سیاسی و اقتصادی ثمرببخش شود. 

او گفت: چین و روسیه به دیگر کشور‌هایی که در زمان سختی و تحریم همراه ما بودند قدرت‌های نوظهور در عرصه‌های جدید و آفریقا و شرق آسیا در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند. 

عراقچی افزود: اگر اروپا رفتار‌های خصمانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اصلاح کند در فهرست اولویت‌های ما قرار خواهد گرفت. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست ما در مورد آمریکا مدیریت تخاصم خواهد بود و نه رفع آن.  سیاست ما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری متوجه خنثی سازی آنها و تلاش برای رفع آنها است.در عین حال وزارت امور خارجه از وظایف دیگر خود در این زمینه غفلت نخواهد کرد و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته نه تعجیل خواهیم کرد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با استفاده از توان سیاسی و فنی برای رسیدن به بهترین توافق تلاش خواهیم کرد و بدیهی است که در هر مرحله فصل الخطاب مواضع قطعی نظام قوانین مجلس و تدابیر رهبر انقلاب است. 

ایرانیان خارج از کشور مورد حمایت کامل دولت چهاردهم خواهند بود

او افزود: ایرانیان خارج از کشور مورد حمایت کامل دولت چهاردهم خواهند بود و ما باید نگرانی آنها را حل کنیم و استفاده از ظرفیت شایسته این عزیزان خصوصاً در حوزه‌های علمی و اقتصادی را تسهیل کنیم. سربلندی ایران و ایرانی مرام ما در دولت چهاردهم خواهد بود.

او ادامه داد: دیپلماسی مقاومت که برگرفته از مکتب مقاومت و محصول رشادت‌های شهید قهرمان حاج قاسم سلیمانی در طراحی مقاومت است در مرکزیت دولت چهاردهم قرار دارد. ما راه را گم نخواهیم کرد و حمایت همه جانبه است مقاومت فلسطین و لبنان را در پیش خواهیم گرفت. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت چهاردهم تمام ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شناساندن اهداف محور مقاومت به افکار عمومی جهان و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی و آزادی بخش به کار خواهد گرفت همه ما سخنرانی شمر زمانه و قصاب آمریکا را دیدیم.

او افزود: تشویق طولانی یک جنایتکار جنگی در واشنگتن و کف زدن‌های پی در پی باید در درس آموز کسانی باشد که اندکی به آزادی‌خواهی و ادعا‌های آمریکا دلخوش هستند.نبرد ما با نظام سلطه دائمی است و باید باور داشت که با دشمنان قسم خورده‌ای سرکار داریم که نه تنها کودکان و زنان را به قتل می‌رسانند بلکه انسانیت و شرافت را نیز به مسلخ می‌برند و و ابایی ندارند که در برابر تاریخ و قضاوت جهانی بایستند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وقتی که من در فروردین ۱۴۰۰ مذاکرات احیای برجام را طراحی کردم در چارچوب مواضع قطعی نظام و با توجه به اقدام قانون راهبردی بود. دوستانی که نظر من را در مورد قانون اقدام راهبردی می پرسند من پایبندی عملی خودم را به قانون اقدام راهبردی نه الان بلکه فروردین ۱۴۰۰ نشان دادم.

او افزود: مذاکرات احیای برجام که شش دوره انجام شد در چارچوب اقدام قانون راهبردی و مواضع قطعی نظام صورت گرفت. رهبر معظم انقلاب خطاب به من و تیم مذاکره کننده فرمودند که حسب الله بگویید و جلو بروید و مردم را خرسند کنید، بنابراین سیاست ما همچنان همان خواهد بود.

 عراقچی گفت: سیاست احیای برجام توسط دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد مذاکرات ناتمام من توسط برادر عزیزم دکتر علی باقری در دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و هنوز هم به گفته وزارت امور خارجه دولت همچنان در طول سال‌ها ادامه داشته است و دوبار تا مرز توافق نهایی پیش رفت به دلایلی که بنده مطلع نیستم انجام نشد ولی مذاکرات ادامه پیدا کرد. 

 وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تقریباً یک ماه یا دو ماه پیش بود که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بیانیه مشترکی در وین با دو کشور چین و روسیه امضا کردند و آمریکا را دعوت کردند به بازگشت به برجام و یا تعابیری نظیر برجام.  این فیلمی که اینجا پخش شد سند افتخار من است من گفتم ترامپ نمیتواند برجام را از بین ببرد و همین اتفاق هم افتاد. شورای امنیت قطعنامه برد که برجام را از بین ببرد که در هر دو بار شکست خور. 

او گفت: ما با دوستان مخالف برجام ساعت‌ها بحث کردیم اینکه روشن است هر کاری بالاخره محل بحث است ولی مهم این است که مجموع آن مذاکراتی برای رفع تحریم‌ها بود،  مقام معظم رهبری ۳۱ تیرماه به صراحت فرمودند که اولویت ما خنثی‌سازی تحریم‌ها هست ولی ما می‌توانیم تحریم‌ها را با استفاده از ابزار‌های شرافتمندانه رفع کنیم، بنابراین این تکلیف وزارت امور خارجه دولت چهاردهم خواهد بود. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر به عنوان وزیر انتخاب شوم تعامل و همفکری با مجلس محترم شورای اسلامی را قطعاً انجام خواهیم داد و به یک اجماع و به یک درک مشترک خواهیم رسید. در مورد شهید فخری‌زاده برادر عزیز من که من عزادار ایشان تا مدت‌ها بودم در برجام ما با هم از نزدیک کار کرده بودیم.

او ادامه داد: آماده هستم که با منتقدین محترم حتما تعامل داشته باشیم به صحبت‌ها و نکاتشان پاسخ دهیم، آقای ثابتی من نمیگویم مرگ بر وطنی که هم وطنم عراقچی هست من میگویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه میدهد بدون لکنت صحبت کند و حتی ولایت پذیری مجلس رو زیر سوال ببرد. 

عراقچی افزود: معتقدم اگر می‌خواهیم در برابر تهدیدات بایستیم و کانون‌های خطرآفرین را خنثی کنیم و از فرصت‌ها بهره ببریم اگر می‌خواهیم فضای تنفسی خود را در نظام بین‌الملل افزایش دهیم اگر می‌خواهیم مرز‌های هویت استقلال و آزادی ایران عزیز در امنیت باشند اگر می‌خواهیم هزینه تقابل با ایران را افزایش دهیم اگر می‌خواهیم قدرت‌های بزرگ با ما با احترام و از موضع برابر گفتگو کنند اگر می‌خواهیم اقتدار بین‌المللی خود را افزایش دهیم و اگر می‌خواهیم در تعامل با دیگر کشور‌ها قدرتمند عمل کنیم باید عزتمندانه حکیمانه و مصلحت اندیشانه با جهان تعامل کنیم. باید آگاهانه به استقبال از تغییرات در نظام بین‌الملل برویم و از تمامی فرصت‌ها استفاده کنیم باید همگان از دو قطبی‌های کاذب و هزینه ساز در سیاست خارجی فاصله بگیریم و دغدغه اصلی ما تنها سربلندی ایران و اسلام باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد:  اعتقاد راسخ دارم که وفاق ملی بزرگترین سرمایه و پشتوانه سیاست خارجی است و اگر به فضل الهی مورد اعتماد شما قرار گیرم به سهم خود برای تحقق و تعمیق این وفاق از طریق تعامل فعال صادقانه و برادرانه با تمام ارکان نظام به ویژه مجلس محترم شورای اسلامی تلاش خواهم کرد این فرصتی است که خداوند متعال و مردم ما برای ما فراهم کردند و من مصمم هستم که از آن برای خدمت به کشور عزیزمان استفاده کنم اگر بخواهم سیاست خارجی دولت چهاردهم را در یک فراز خلاصه کنم عبارت خواهد بود از بسترسازی برای افزایش ثروت قدرت و عزت برای جمهوری اسلامی ایران ما در تعامل با نظام بین‌الملل بر روی همان سکوی معرفتی خواهیم ایستاد که امام خمینی رحمت الله علیه و رهبر معظم انقلاب حفظه الله از فراز آن محیط بین‌الملل را نظاره می‌کردند و می‌کنند ما نه دل خوش به لطف دیگران هستیم و نه در انتظار تغییرات دیگران می‌مانیم ما نه به دست و زبان کسی چشم دوخته ایم و نه به تغییرات افراد در عرصه جهانی دل بسته‌ایم سیاست خارجی ما عرصه خودکفایی درون زایی و برون گرایی است ما در تعقیب منفعت امنیت و عزت سرزمین و مردم خود با دنیا تعامل خواهیم کرد به تعمیق دوستی‌ها بهره مندی از رقابت‌ها و مدیریت تخاصم‌ها خواهیم پرداخت و در برابر زیاده خواهی‌ها عناد ورزی‌ها تلاطم‌ها و طوفان‌ها خواهیم ایستاد. 

او تاکید کرد: اگر رای بیاورم سرباز ولایت وزیر دولت پاسخگوی مجلس و حافظ منافع ملت و نماینده شایسته آنان در خارج از کشور خواهم بود همانطور که در میدان دفاع مقدس از وجب به وجب خاک ایران دفاع کردیم در میدان دیپلماسی نیز از ذره ذره منافع امنیت و عزت این مرز و بوم دفاع خواهم کرد عهد می‌بندم که برای ایران هر کجا لازم باشد جان و هر کجا لازم باشد آبروی خود را در طبق اخلاص قرار دهند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار