مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی خبر داد: بازسازي خانه علامه امینی صاحب اثر جاودانه الغدیر بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی افزود: خانه علامه امینی در روستای سردهای شهرستان سراب واقع شده است.

وي با بيان اينكه خانه علامه اميني ساختماني خشتي است كه بخش عمده آن تخريب شده و از بين رفته بود، عمده فعاليت میراث فرهنگی استان را پس از تملک این خانه تاریخی را ، عمليات مرمت و بازسازي عنوان كرد.

محمدي خاطرنشان کرد: خرید و بازسازی خانه این اندیشمند اسلامی در مصوبات دور چهارم سفر ریاست جمهوری کشورمان به آذربایجان شرقی آورده شده بود.

اين مقام مسئول تشریح کرد: پس از تملك و خريداري این خانه توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مرمت و بازسازي آن با اعتبار اوليه 500 ميليون ريال در دهه ولايت سال 90 آغاز شد.

محمدي با بيان اينكه مرحله سفت كاري عمليات بازسازي خانه علامه اميني تمام شده و اكنون در مرحله نازك كاري قرار دارد، افزود: اقدامات بازسازي همچون اجراي اسكلت بتني، ديوارهاي آجري، سقف چوبي و بلوك كاري كف در اين بنا به پايان رسيده است.

وي اندود داخلي، سيم كشي، نازك كاري، گچ كاري، اجراي برق و كفسازي را از جمله اقدامات بازسازي باقي مانده خانه احياگر ولايت عنوان كرد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: ساختمان اين خانه شامل دو طبقه بوده كه طبقه همكف محل نگه داري احشام و علوفه و طبقه بالا شامل دو اتاق و يك راه پله مي شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه در خانه علامه امینی تلاش خواهد شد تا کتاب الغدیر و صاحب شریف آن ، بیش از پیش معرفی شود، افزود: این خانه با مساحت 300 متر مربع پس از اتمام عملیات مرمتی پذیرای علاقه مندان به گردشگری مذهبی و پژوهش شیعه خواهد بود.

گفتنی است: عبدالحسین امینی ملقب به علامه امینی در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در روستای «سردها» از توابع شهرستان سراب واقع درآذربایجان شرقی متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند و در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مرحله‌ای از تحصیل دوباره به تبریز بازگشت. علامه امینی با اثر معروف خود به نام «الغدیر» به احیا کننده ولایت معروف شده و یکی از مفاخر جهان تشیع به شمار می آید. ايشان در تاریخ ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۹۰ هجری قمری مصادف با ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی در تهران وفات و در نجف به خاک سپرده شد. /ب

برچسب ها: مرمت ، خانه ، علامه امینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.