بانک کشاورزي براساس تأمين نيازهاي بخش کشاورزي مطابق با بودجه سال 90-91 تاکنون به 3 هزار و پانصد ميليارد تومان به متقاضيان بخش کشاورزي پرداخت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمد طالبي مديرعامل بانک کشاورزي در نشست خبري گفت: درسال 90 با فعاليت صندوق توسعه ملي از محل منابع اين صندوق رقمي بالغ بر دو هزار ميليارد تومان از محل بودجه سال 90 به بانک کشاورزي براي توسعه طرح هاي کشاورزي پرداخت شد.

وي در خصوص طرح انتزاع گفت: اين طرح يکي از طرح هاي توسعه کشاورزي است که رياست آن برعهده رئيس جمهور و جلسات آن در دفتر رئيس جمهور و با حضور استانداران و رئيس کل بانک مرکزي اجرا مي شود و پرداخت تسهيلات به اين طرح کاملا به عهده بانک کشاورزي است.

طالبي ادامه داد: براساس آمار موجود 3 هزار و 500 ميليارد تومان طرح کشاورزي در سال 91 تصويب و بانک کشاورزي اقدام به پرداخت اين ميزان تسهيلات به اين طرح هاي مصوب کرده است.

مديرعامل بانک کشاورزي در خصوص ميزان مطالبات معوق اين بانک گفت: به طور طبيعي با توجه به شرايط بخش کشاورزي مطالبات معوقي در اين رابطه وجود دارد که بانک کشاورزي درصدد وصول آن است و براين اساس درسال 91 نسبت به سال گذشته مطالبات معوق با رقم 4 واحد درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که اين موضوع نشان دهنده موفقيت اين بانک در وصول مطالبات معوق است.

طالبي افزود: درسال 91 بنا به تصميم بانک مرکزي موضوع قرض الحسنه در بانک هاي تجاري و تخصصي تفکيک شد که در اين رابطه بانک کشاورزي جزء اولين بانکهايي بود که اقدام به تأسيس موسسات قرض الحسنه وابسته به بانک است که اين موضوع در حال انجام است و اين موسسه افتتاح و برنامه ان در دو هفته اخير در حال اجرا است.

مديرعامل بانک کشاورزي با بيان اينکه يکي از فعاليت هاي بانک مربوط به بيمه بخش کشاورزي است اظهار داشت: در سال جاري 51 محصول به ارزش 1900ميليارد ريال تحت پوشش بيمه کشاورزي قرار گرفته و بيش از 1100ميليارد تومان خسارت به کشاورزان از محل بيمه کشاورزي تاکنون پرداخت شده است.

مديرعامل بانک کشاورزي عنوان کرد: با توجه به حق بيمه اي که ارائه مي شود و رقم آن بالغ بر 20 درصد است اين حق بيمه براساس ماده ده قانون به کشاورزان پرداخت مي شود. ضمن آنکه در کميسيون کشاورزي مجلس هم صندوق بيمه کشاورزي به عنوان يک نهاد مستقل اعلام شده و ما در اين رابطه ممذاکرات خوبي را با اعضاي کميسيون کشاورزي داشتيم تا اين صندوق به عنوان يک نهاد مستقل اعلام شود.

طالبي درباره همکاري با وزارت نيرو گفت: در رابطه با همکاري اين بانک با وزارت نيرو به منظور بهينه سازي استفاده از شبکه هاي پايه 100 مذاکرات خوبي تاکنون انجام شده بطوري که در اين ارتباط موضوع طرح جمشير مطرح و نزديک به 32 هزار از اراضي در دستور کار اجرا قرار گرفته است که اگر اين موضوع به مرحله نهايي برسد بيش از يک ميليون هکتار طرح در اين رابطه وجود دارد که با اين مذاکرات ساماندهي مي شود.

وي در مورد استفاده از تسهيلات بانک مرکزي و اضافه برداشت بانک مرکزي گفت: همه بانک ها در قالب خط اعتباري با بانک مرکزي در ارتباط هستند و بانک کشاورزي در اين رابطه حدود 14/4 درصد از محل خط اعتباري بانک مرکزي تسهيلات دريافت و به متقاضيان پرداخت کرده است در مورد اين موضوع بانک کشاورزي در دوسال گذشته بخشي از اين تسهيلات را تسويه کرده و در حال حاضر ميزان بدهي اين بانک به بانک مرکزي نزديک به 4 هزار ميليارد است.

وي در خصوص طرح انتزاع گفت: براساس ماده دو که در مجلس به تصويب نمايندگان رسيده مصوب شده که مديرعامل بانک ازسوي وزارت جهاد کشاورزي پيشنهاد و وزارت اقتصاد حکم ان را نهايي کنند و وزارت اقتصاد حکم آن را ابلاغ کند.

وي ادامه داد: در رابطه با طرح توسعه کشاورزي تاکنون 2 هزار و 500 ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي با نرخ سود 0 درصد به بانک کشاورزي داده شده و اين بانک به سهم خودش حدود دو هزار و 100 ميليارد تومان هم از محل منابع خود به آن اضافه کرده است که در مجموع حدود 1/7 درصد از اين تسهيلات به بخش زراعت، 7 درصد به باغداري، 32 درصد به دام، 20 درصد به بخش طيور، 6/1 درصد به محصولات گلخانه اي، 14/1 درصد به سامانه وابسته، 2/9 درصد به زنبورداري، 1/5 درصد به بخش خدمات، 3/9 درصد به بخش آب و خاک و 5/3 درصد به بخش مکانيزاسيون و در نهايت 1/3 درصد به ساير موارد پرداخت شده ضمن آنکه براين اساس 2 هزار و 500 ميليارد تومان از مشمولين به بانک مراجعه کرده و قرارداد براي دريافت تسهيلات بسته اند.

طالبي ادامه داد: نزديک به 1 ميليون و 700 قرارداد وام براين اساس بسته شده و در مورد راه اندازي سامانه هاي الکترونيکي بايد بگويم براساس طرح سابکا نزديک به 200 تا 300 هزار تا از قراردادهاي تسهيلات و تسويه تسهيلات به صورت الکترونيکي انجام مي شود.

وي درخصوص بحث ساماندهي اعتبارات خرد اين بانک گفت: اين کار در برخي از استان ها درحال انجام است و ما درحال ساماندهي سيستم هاي اطلاعاتي بانک در حوزه بانکداري تخصصي و بانکداري شرکتي هستيم زيرا در رابطه با بانکداري تخصصي و شرکتي سيستم اطلاعاتي الکترونيکي را براساس پرداخت تسهيلات به متقاضيان راه اندازي کرده ايم.

وي درخصوص سامانه کربنکينگ اين بانک گفت: اين سامانه هيچ مشکلي ندارد و در حدود 85 درصد آن در حال اجرا است.

وي در رابطه با جدايي بانک کشاورزي از وزارت اقتصاد گفت: ما در اين رابطه توضيحات خود را با حضور در جلسات کميسيون هاي تخصصي مجلس به ويژه کميسيون کشاورزي ارائه داديم وزارت اقتصاد هم در اين رابطه توضيحات خود را ارائه داده است.

وي در پايان گفت: نزديک به 3 هزار و 300 ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي و صندوق حمايت از توسعه کشاورزي توسط بانک کشاورزي به متقاضيان پرداخت شده که 2 هزار و 500 ميليارد تومان آن در اختيار بانک کشاورزي و 800ميليارد تومان آن در اختيار صندوق حمايت از توسعه بيمه کشاورزي است ضمن آنکه بيمه کشاورزي يک بيمه زيان ده است و شرکت هاي بيمه گر بايد آمادگي لازم را براي صندوق توسعه بيمه محصولات کشاورزي داشته باشند./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار