رئیس پژوهشکده علوم و فناوریهای شیمیایی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: سالانه 2 میلیون تن گوگرد در کشور تولید می‌شود که عمده ترین مصرف و صرفه اقتصادی آن در بخش کشاورزی است.

امیرناصر احمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کودهای کشاورزی با منشا اوره و مواد شیمایی در پتروشیمی‌های کشور تولید می‌شود اما باقی ماندن عناصر آن در خاک و محصولات کشاورزی همواره مشکل ساز بوده است.

وی با بیان آن که سالانه 2 میلیون تن گوگرد در صنعت نفت و گاز تولید می‌شود افزود: با راه اندازی پالایشگاه‌های جدید ظرفیت تولید گوگرد به 4 میلیون تن در سال می‌رسد و در صورتی که صادرات آن به دلیل کاهش قیمت انجام نشود نگه داری گوگرد در انبارها بسیار هزینه بر است.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوریهای شیمیایی پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: این گوگردها مصرفی جز صادرات ندارد اما با تبدیل آن به فرآورده های با ارزش، عمده ترین مصرف و صرفه اقتصادی آن در بخش کشاورزی است.
 



احمدی با بیان این که کمپوست یک نمونه از کودهای ارگانیک است افزود: در صورتی که این کود با فرمولاسیون های متنوع و با استفاده از گوگرد غنی سازی شود می‌توان از آن در تمام شرایط اقلیمی کشور استفاده کرد.

وی با بیان این که در نوع کود در صنعت نفت و پتروشیمی تولید می‌شود تصریح کرد: یک نوع آن کودهایی است که منشا شیمیایی دارند و از جمله ترکیباتی هستند که در صنایع پتروشیمی تولید می‌شوند اما به لحاظ بقایایی که در خاک و محصول کشاورزی به جا می‌گذارد در محیط زیست و چرخه اکوسیستم مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

احمدی با اشاره به این که گوگرد یک محصول با ارزش است که در کشور تولید می‌شود، افزود: یکی از مصارف گوگرد استفاده در کودهای کشاورزی است که با چندین فرمول مختلف از جمله گوگرد بتونیتی به شکل پاستیل یا گرانول در کشاورزی استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوریهای شیمیایی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: کودهایی که با گوگرد بتونیتی و عناصر مغزی مثل روی، منگنز و آهن تهیه می‌شود، ضمن فراهم کردن خوراک مورد نیاز گیاه شرایط رشد را نیز تامین می کند.

احمدی گفت: نمونه این کودها را در 20 استان کشور در سه نوع گیاه ذرت، سویا و کلزا با همکاری وزارت کشاورزی مورد آزمایش میدانی قرار دادیم که موجب افزایش 20 درصدی برداشت محصول شد.

وی تاکید کرد: تولید کود گوگرد غنی شده در سال آینده به مرحله تولید صنعتی مِی‌رسد که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در تمام زمین های زراعی کشور مورد مصرف قرار میگرد.

احمدی افزود: کود کمپوست و کودهای با پایه گوگردی بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی است که با هدف کاهش PH خاک مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: مصرف این کودها با اصلاح PH خاک، جذب مواد مغذی در خاک را برای گیاه آسان می‌کند و بقایای در خاک و محصول به جا نمی‌گذارد که در نتیجه اختلالی در محیط زیست ایجاد نمی‌کند./عب
برچسب ها: احمدی ، اقتصادی ، کود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار