بنابر آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، در ده ماه اول سال ۱۴۰۳ در مجموع ۷ هزار و ۴۳۰ شکایت از ۳۰ شرکت بیمه به علاوه صندوق تامین خسارت‌های بدنی ثبت شده است.

به تازگی بیمه مرکزی آمار شکایات ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۳ که توسط بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و ذی‌نفعان بیمه‌نامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده را به تفکیک همه رشته‌های مختلف منتشر کرد؛ بر این اساس در ده ماه اول سال ۱۴۰۳ در مجموع ۷ هزار و ۴۳۰ شکایت از ۳۰ شرکت بیمه به علاوه صندوق تامین خسارت‌های بدنی ثبت شده است که از این تعداد ۴ هزار و ۲۲۴ شکایت وارد و ۲ هزار و ۴۰۵ شکایت ناوارد بوده است و حدود ۸۰۱ شکایت هم در حال رسیدگی است.

گفتنی است، شرکت بیمه دانا با هزار و ۴۲۷، شرکت بیمه ایران با ۸۷۹ و شرکت بیمه آرمان با نسبت ۷۳۱ شکایت در رتبه اول تا سوم ثبت شکایت در میان شرکت‌های بیمه قرار دارند باید اشاره کرد این آمار در خصوص کل شکایت است.

شکایت از شرکت‌های بیمه

آمار‌های منتشر از شکایت در بیمه مرکزی که در تمام رشته به تفکیک گزارش شده است به طور مثال در رشته بیمه شخص ثالث در ده ماه اول سال ۱۴۰۳ در مجموع ۲ هزار و ۹۸۳ شکایت از ۲۵ شرکت بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی ثبت شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۸۴ شکایت وارد و ۸۹۹ شکایت ناوارد بوده است حدود ۲۹۹ شکایت هم در حال رسیدگی بوده و همچنان در جریان است.

بر اساس این گزارش، در رشته بیمه شخص ثالث شرکت بیمه دانا با ۶۹۹، شرکت بیمه ایران با ۴۷۷ و شرکت بیمه آرمان با نسبت ۴۴۸ شکایت در رتبه اول تا سوم ثبت شکایت در میان شرکت‌های بیمه در این رشته قرار دارند.

بیمه شخص ثالت

شیوه ثبت شکایت از شرکت‌های بیمه که در خصوص آن پرویز خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی هم‌گفته بود: مردم می‌توانند به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنند و در آنجا در بخش خسارت مدارک خود را بارگزاری کنند موارد بررسی و به شرکت‌های بیمه مربوطه ارسال می‌شود و شرکت بیمه موارد را بررسی می‌کند شکایت‌ها را بیمه مرکزی بررسی نمی‌کند شرکت‌ها آنها را بررسی و به ما پاسخ می‌دهند.

انتشار آمار شکایت در رشته‌های مختلف از سوی بیمه مرکزی که در رشته بیمه شخص نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی هم به چشم می‌خورد در همین راستا هم علی رشیدی معاون اداره کل نظارت بر بیمه‌های اموال، اتومبیل و شکایات بیمه مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حضور نام صندوق بیمه تأمین خسارت‌های بدنی در فهرست شکایت بیمه شخص ثالث گفت: به استناد ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالت به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث ناشی وسایل نقلیه خسارت بدنی وارده به اشخاص ثالث به علت فقدان و یا انقضای بیمه‌نامه، ابطال قرداد بیمه، شناخته نشدن وسیله مسبب حادثه، لغو پرونده فعالیت و... صندوق تامین خسارت‌های بدنی در بخش پرداخت خسارت بیمه‌های شخص ثالث فعال است.

او افزود: بنابر این باتوجه به‌ مرتبط بودن فعالیت صندوق تامین خسارت‌های بدنی با بحث بیمه شخص ثالث این احتمال وجود دارد برخی از اشخاص در فرآیند انجام اقدامات اداری بیمه شخص ثالت به مشکلاتی برخورد کنند که می‌توانند شکایت خود را در سایت بیمه‌مرکزی ایران، سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات بیمه‌ای ثبت کنند باید تاکید کرد صندوق تامین خسارت‌های بدنی در صدور بیمه‌نامه شخص ثالت فعالیتی ندارد، اما در خصوص پرداخت خسارت تعهداتی دارد و در برخی پرونده‌ها احتمال نیاز به شکایت در آن وجود دارد بر این اساس نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی در فهرست شکایت بیمه شخص ثالت وجود دارد.

آشنایی افراد با سامانه شکایت بیمه مرکزی 

معاون اداره کل نظارت بر بیمه‌های اموال، اتومبیل و شکایات بیمه مرکزی بیان کرد: باید تاکید کرد آمار‌های منتشر شده در خصوص شکایت بیمه شخص ثالث خام هستند و استفاده کنندگان می‌توانند با استفاده از شاخص‌های دیگر آن را تحلیل کنند از سمتی هدف بیمه‌مرکزی از انتشار آمار شکایت حمایت از زیان‌دیدگان و ترغیب شرکت‌های بیمه به ارائه خدمات بهتر و آشنایی افراد با سامانه شکایت است.

افزایش شفافیت و اعتماد با انتشار آمار شکایت از شرکت‌های بیمه 

در نهایت گفتنی است، انتشار آمار ده‌ماه شکایات بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه اهمیت‌های متعددی دارد؛ به طور مثال انتشار این آمار به بیمه‌گذاران و عموم مردم کمک می‌کند تا از عملکرد شرکت‌های بیمه آگاه شوند. این شفافیت می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی به صنعت بیمه کمک کند و شرکت‌ها را وادار به بهبود خدمات خود نماید. همچنین آمار شکایات می‌تواند به شرکت‌های بیمه نشان دهد که در کدام زمینه‌ها مشکلات بیشتری وجود دارد. این اطلاعات می‌تواند به عنوان یک ابزار برای تحلیل و بهبود فرآیند‌ها و خدمات استفاده شود.

همچنین با انتشار آمار شکایت بیمه‌گذاران می‌توانند با بررسی این آمار، تصمیم بهتری در انتخاب شرکت بیمه بگیرند. آمار شکایات به آنها کمک می‌کند تا شرکت‌هایی را که سابقه کمتری در شکایات دارند، شناسایی کنند و نهاد‌های نظارتی می‌توانند از این آمار برای ارزیابی عملکرد شرکت‌های بیمه و همچنین بررسی انطباق آنها با قوانین و مقررات استفاده کنند. این اطلاعات می‌تواند به تنظیم‌گران کمک کند تا سیاست‌های جدیدی برای بهبود عملکرد صنعت بیمه وضع کنند.

به طور کلی، انتشار آمار شکایات بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه نه تنها به بهبود کیفیت خدمات و افزایش اعتماد عمومی کمک می‌کند، بلکه به عنوان یک ابزار مهم برای نظارت و تنظیم‌گری در صنعت بیمه نیز عمل می‌کند بحثی که انتشار مداوم آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار