مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران توجه به وقف را نشان دین مداری، فرهنگ والای دینی و گذشته علمی و فرهنگی مردم مازندران دانست .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران حجت‌الاسلام علیزاده گفت : وقف از مباحث مهم فقه است و جایگاه عظیمی در فرهنگ دینی دارد و با توجه به کارکردهای آن در همه ی زمینه ها ، باید تلاش شود تا به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود .

 حجت‌الاسلام علیزاده گفت : ما در استان 13 هزار و 730 موقوفه داریم که از این میزان 12 هزار و 755 موقوفه متصرفی و 975 هم غیرمتصرفی است.

وی با اشاره به اینکه ‌هزار و 322 بقاع متبرکه در سطح استان داریم افزود : مازندران درکشور در زمینه تعداد بقاع متبرکه مقام دوم و در زمینه ی موقوفات مقام سوم را دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این‌که اجرای نیت واقف از بزرگ‌ترین وظایف ما در حوزه وقف است ، تصریح کرد : امسال یک‌هزار و 200 پرونده در محاکم قضایی داشتیم که به 574 پرونده کاهش یافت.

علیزاده افزود : یکی دیگر از وظایف اوقاف شناسایی موقوفات مجهول است که در این زمینه ، امسال 22 موقوفه به مساحت 45 هزار مترمربع شناسایی شد .

وی ثبت اطلاعات وقفی در سامانه جامع اداره کل اوقاف را یکی از بزرگترین کار های اوقاف خواند و افزود : تاکنون اطلاعات 13 هزار موقوفه مازندران در این سامانه ، ثبت شده است و تا نیمه ی بهمن باید همه ی اطلاعات وقفی استان در این سامانه وارد شود .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت : متصرفانی که مشمول ماده واحده قانون ابطال می شوند تا پایان سال می توانند از این فرصت استفاده کنند .

حجت‌الاسلام علیزاده تصریح کرد : متصرفانی که تا قبل از سال 63 در ملک موقوفه اعیانی احداث کرده باشند از پرداخت همه ی هزینه‌ها ، از سال 63 تا 82 به میزان 10 درصد و از سال 83 تا90 به میزان 30 درصد معاف هستند ولی متصرفان سال 91 باید همه ی ارزش عرصه را پرداخت کنند.

وی در زمینه انجام فعالیت های فرهنگی در بقاع متبرکه استان گفت : در 123 بقعه ، مراکز فرهنگی با هدف ارتقاء معلومات و بنیه ی دینی و آشنایی با سیره ی ائمه ی اطهار (ع) تأسیس شده است و 10هزار نفر در کلاس های تربیت حافظ قرآن کریم ثبت نام کردند .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران به خرید 41 هزار و 800 جلد کتاب در 9 ماهه امسال اشاره کرد و افزود : 423 مبلغ روحانی به مراکز فرهنگی اعزام شدند که 153 نفر از این مبلغان از قم و 210 نفر هم بومی هستند.

علیزاده به میزبانی مازندران در سی و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم که در بهمن ماه امسال برگزار می شود اشاره کرد و افزود : با برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی ، یک حماسه ی فرهنگی- دینی در استان اتفاق می افتد .

وی برگزاری نمایشگاه هفته ی وقف در شش شهرستان ، ایستگاه همه واقف باشیم ، نواختن زنگ وقف در رامسر و ساری ، افتتاح 14طرح عمرانی و برگزاری مراسمات مذهبی و ادعیه را از برنامه های هفته ی وقف اعلام کرد . /ع

برچسب ها: مقام ، دوم ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.