تحليلگر سياسي تاکيد کرد که حملات هوايي پهپادهاي آمريکا به پاکستان، ناقض حق حاکميت اين کشور و به منزله اعلان جنگ به شهروندان پاکستاني است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ دستکم شانزده پاکستاني در جديدترين حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي به منطقه شمال‌غرب پاکستان کشته شده اند . «عمران خان»سياستمدار مخالف پاکستاني با محکوم کردن حملات پهپادهاي آمريکايي به مناطق قبيله اي  پاکستان، آن را «نقض حق حاکميت پاکستان» ‌خواند. واشنگتن ادعا مي‌کند در حملات هوايي به شمال غرب پاکستان، شبه ‌نظامياني که از مرز افغانستان عبور کرده‌اند، هدف قرار مي‌گيرند، درحالي که منابع محلي مي‌گويند، قربانيان اصلي اين حملات غيرنظاميان هستند.

«پرس تي‌وي » درگفتگويي با «سيد طارق پيرزاده»تحليلگر مسائل سياسي و راهبردي از اسلام‌آباد،  به بررسي بيشتر اين موضوع پرداخته و مي پرسد: امروز دست‌کم شانزده پاکستاني ديگر درپي حمله هاي اخير پهپادهاي آمريکايي جان خود را از دست دادند ، به نظر شما چه چيزي مي‌تواند حمله هاي آمريکا را متوقف کند؟ ما به مناسبت‌هاي مختلف شاهد برگزاري تظاهرات‌ گسترده در سراسر پاکستان بوده‌ايم بنابراين چه چيزي آمريکا را مجبور به پايان حمله هاي  هوايي در پاکستان خواهد کرد؟

پيرزاده در پاسخ گفت: دو اقدام بايد صورت بگيرد. يا به آمريکا فرصت داده شود که تمامي خانه‌هايي که به شبه ‌نظاميان تعلق دارد را ويران کند که در اين صورت آن‌ها احتمالا خواهند توانست در چند ماه آينده اين مبارزه را کامل کنند.اما به نظر مي‌رسد اين ماموريت، ماموريتي تقريباً غيرممکن است.راه دوم براي توقف حمله هاي  هوايي پهپادهاي آمريکايي به پاکستان اين است که دولت اين کشور يک راه حل ديپلماتيک اتخاذ کندکه تهديد به قطع روابط ديپلماتيک با آمريکا را شامل مي‌شود. البته اين مساله نيز بعيد به نظرمي‌رسد.

اما بايد گزينه سومي را هم اضافه کنم و آن اين که بگوييم اگر هر حمله ديگري انجام دهيد ما هم مثل ايران که چند ماه گذشته بر ضد يک پهپاد آمريکايي عمل کرد اقدام خواهيم کرد. سيد طارق پيرزاده مي افزايد:‌ از ميان اين سه گزينه اساساً دوگزينه به توانايي دولت پاکستان در اجراي اين ماموريت برمي‌گردد. من فکر نمي‌کنم حتي دولت پاکستان براي اين مساله نيز آمادگي زيادي داشته باشد.

به نظر مي‌رسد که هيچ راهي براي توقف حملات هوايي پهپادها در آينده نزديک وجود ندارد.
پرس تي‌وي در ادامه اين گفتگو مي پرسد : به نظر شما با وجود اين‌که ما شاهد کشته شدن تعداد زيادي ازغيرنظاميان پاکستاني هستيم پس جايگاه خشم و محکوميت بين‌المللي کجاست؟
پيرزاده در پاسخ گفت: من اين‌که چند سازمان مردم نهاد (ان جي او) هر از چند گاهي بيانيه‌اي در اين زمينه منتشر مي‌کنند را نشانه خشم نمي‌دانم. ما هيچ‌گونه کمپين رسانه‌هاي گروهي در سراسر جهان که از سوي سازمان‌هاي موسوم به سازمان‌هاي بشردوستانه صورت بگيرد را شاهد نبوده‌ايم و به نظر مي‌رسد هيچ‌کس از کشته شدن شهروندان پاکستاني که به عنوان شبه‌نظامي و افراط ‌‌گرا معرفي مي‌شوند متاثر نمي شود. در حال حاضر حتي اسمي از«القاعده» هم برده نمي‌شود اما جنگ با تروريسم همچنان ادامه دارد. اين در واقع جنگ هوايي آمريکا بر ضد غيرنظاميان پاکستاني است که ناقض حق حاکميت پاکستان محسوب مي‌شود.

پيرزاده مي افزايد: يک نکته ناراحت‌کننده ديگر هم وجود دارد. ما به وضوح نشانه‌هايي از دخالت دولت پاکستان و صدور مجوز ادامه حملات پهپادهاي آمريکايي را شاهد هستيم چرا که در همين چند حمله امروز نيز شاهد بوديم همان‌طورکه درگزارش‌هاي تلويزيوني هم نشان داده شد مقام‌هاي اطلاعاتي پاکستان تاييد کرده‌اند که تعدادي از شبه‌نظاميان نيز در اين حملات کشته شده‌اند. اگر دولت پاکستان مرگ شبه‌نظاميان را تاييد مي‌کند پس مطمئناً با اين مساله ارتباط دارد و اطلاعاتي در اين زمينه بين دولت‌هاي پاکستان وآمريکا رد و بدل مي‌شود.پيرزاده در پايان اين گفتگو اشاره مي کند: ‌به نظر مي‌رسد سازمان سيا و ارتش آمريکا به ميزان زيادي از موافقت ضمني دولت پاکستان برخوردارند.
برچسب ها: جنگنده ، آمریکا ، پاکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار