مسئله اسقف شدن همجنس بازان اخیراً توسط کلیسای انگلستان مهر تائید خورد و بار دیگر نشان داد که کلیسا علاوه بر تجاوز به کودکان، ترويج همجنس‌بازی را نیز به کارنامه خود اضافه کرده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اينديپندنت، میزان فساد بخصوص فساد جنسی در جوامع غربی تا به آنجا پیش رفته است که کلیسایی که قرنها است بی بو و خاصیت فعالیت میکند را نیز درگیر کرده است.  
 
اطلاعیه کلیسای اسقف های بریتانیا حاکی از آن است که از این پس کشیش های همجنس باز اجازه دارند اسقف شوند ولی به شرطی که مجرد باقی بمانند .

بالاخره کلیسای انگلستان بحث جنجالی کلیسای انگلیکن را دوباره مطرح کرد و به مردان کشیش همجنسباز اجازه داد اسقف شوند اما باید مجرد باقی بمانند.

زمان انتشار این خبر مخالفان و موافقان این موضوع را غافلگیر کرد و باعث موضع گیریهای مکرر علیه جاستین ولبی سراسقف جدید کانتربوری شده است . این تصمیم باعث از سرگیری درگیریها در کلیسای انگلیکن بر سر مسئله همجنس بازان شده است.

یک مقام محافظه کاران نیز هشدار داد که این چرخش باعث به حاشیه راندن بحث اسقف شدن زنان نیز خواهد شد وباعث شکافی عمیق در جامعه انگلیکن خواهد شد.

اگرچه لیبرال ها، با آغوش باز از این تصمیم استقبال کردند اما نگرانی خود را از این که از کشیش های همجنس باز انتظار می رود در مورد ماهیت تجرد خود توضیح بدهند، ابراز نگرانی کرده است چون این موضوعی است که شرکای جنسی آنان الزامی به پاسخ دادن به آن ندارند.  
 
قضیه اسقف شدن کشیشان همجنس باز باعث شکاف عمیقی در کلیسای انگلستان شده است، مخصوصاً از زمانی که "جفری جان" مجبور شد نامزدی خود را برای اسقفی ریدینگ درسال 2003 به خاطر اعتراض های شدید پروتستان های محافظه کار به تعویق بیندازد. 

تصمیم پریروز می تواند راه را برای دکتر جان – که الان رئیس سن آلبانس و یکی از شناخته شده ترین کشیش های همجنس باز- برای رسیدن به مقامات بالای کلیسا هموار کند. 

در سال 2005 ، کلیسا تصمیم گرفت که یک همجنس باز بتواند کشیش شود، اما تعیین نکرده بود که چطور یک فرد همجنس باز می تواند به مقام اسقفی برسد.

در سال 2011 و پس از تهدید محافظه کاران به شکاف در کلیسا، درصورت هرگونه انتصاب همجنس بازان در کلیسا، گفتند که مقامات کلیسا را برای ارتقای همجنس بازان به اسقفی معلق خواهند کرد. اما حالا کلیسای اسقفی که مرجع اصلی آموزش رسمی است با عوض کردن تصمیم خود مدعی شده که مشارکت اجتماعی و مدنی سدی در برابر اسقف شدن نیست.

این اخبار دقیقاً چند هفته پس از تیترهای شرم آور در مورد حل مسئله جنسیت در کليسا و همچنین شکست کلیسا در گذراندن قانونی برای اسقف شدن در نوامبر منتشر می شود. 

اطلاعیه دولت در مورد معافیت کلیسا از قانون ازدواج همجنس‌بازان نیز در همین راستا صادر شده است . 

این تصمیم کلیسای اسقف ها در دسامبر گذشته گرفته شد اما چند روز پیش رسانه ای شد و پایانی بود بر ممنوعیت طولانی اسقف شدن همجنسبازان؛ البته تا زمانی که مجرد باشند. 

دکتر ولبی قبلاً خود در مورد همجنس گرایی ، رویه ای محافظه کارانه اتخاذ کرده بود. اما بعید به نظر می رسد دیگر ریسک کند و به مقابله مستقیم با کلیسای اسقف ها بپردازد . وقتی خبر این انتصاب پخش شد وی در توضیح گفت او در نوع نگرش خود تجدید نظر کرده است و با دیدی دقیق و معرفتی به روابط همجنس بازان نگاه کرده است . 

در همین رابطه اسقف نورویچ، گراهام جیمز نیز گفته که کلیسا که کشیش بودن یک مشارکت مدنی است و کسی که آموزه های کلیسا را در راستای جنسیت بشریت آموزش می دهد گزینه مناسبی بار اسقفی است. به نظر کلیسا این عادلانه نیست که افرادی که از نظر اخلاقیات جنسی و یا دیگر زوایای اجتماعی متفاوت هستند توسط کلیسا رانده شوند .

کلیسا در این رابطه تاکید کرده است که به دلیل حمایت از این موضوع، هر فرد همجنس بازی که میخواهد اسقف شود باید به سوالات جدی درخصوص تجرد خود پاسخ دهد .  
این جریان، موج هایی را نیز در آنسوی مرزهای انگليس ایجاد کرده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار