به گزارش
سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجتبي شادلو با بيان اينکه محصول گوجه فرنگي با حدقل 200 تومان در هزينه تمام شده در
![](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1391/10/12/678937_309.jpg)
هر کيلوگرم در مزارع توليد تا 180 تومان خريداري مي شود اما همين محصول پس از واسطه گري هاي تکراري به قيمت بيش از 2 هزار تومان گاهي سه هزار تومان در شهر تهران به دست مصرف کنندگان نهايي مي رسد.
وي تاکيد کرد: اگر اين روند ادامه يابد نمي توان به توسعه پايدار اقتصاد کشاورزي اميدوار بود چون توليد توجيه اقتصادي خود را از دست مي دهد.
شادلو گفت: هزينه حمل و نقل و واسطه گري محصولات گوجه فرنگي حداکثر بايد 200 تومان باشد و محصول توليدشده با قيمت زير 500 تومان در هر کيلوگرم بدست مصرف کنندگان نهايي برسد که به نفع هر دو بخش مصرف توليد خواهد بود اما متاسفانه هيچ محصول کشاورزي از گران سازي دلال ها در امان نيست.
رئيس اتحاديه باغداران تاکيد کرد: ميوه بايد ارزانتر از آنچه در بازار مصرف است به دست مردم برسد اما دلالان نميگذارند طعم شيرين ارزاني ميوه به کام مصرفکنندگان برسد.
شادلو گفت: سال پرباري براي محصولات باغي با کيفيت محصولات است و تنوع سبد ميوه مصرفکنندگان هم زياد است.
وي تاکيد کرد: واسطهها چندين برابر بخش توليد، توزيع، حملونقل و نگهداري ، سود ميبرند و نميگذارند که ميوه به قيمت واقعي توليد به دست مصرفکننده برسد و مصرفکننده هم قيمت بالايي مي پردازد و سهم اندکي هم نصيب توليد کننده مي شود.
وي خواستار نوسازي روشهاي توزيع و بازاررساني شد و گفت : واسطه گري تکراري و زياد باعث افزايش چند برابري قيمت ميوه در فاصله توليد تا مصرف نهايي مي شود.
بنابراين گزارش يک ميليون و 100 هزار تن محصول گوجه فرنگي سالانه در 36 هزار هکتار توليد مي شود و باتوجه به تنوع اقليمي در کشور تقريبا در 8 ماه از سال اين محصول در بخش هاي متفاوتي از کشور توليد و عرضه مي شود./س