مسئول کارگاه مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت اشیاء تاریخی تپه ملامچه شهرستان سقز خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، عربشاهی، گفت: در حفاری های علمی انجام شده در قبرستان ملامچه روستای قپلانتو  سقز آثار و اشیاء مختلفی به دست آمد که همزمان با انجام حفاری عملیات حفاظتی و نگهداری این آثار انجام گرفت و سپس آثار کشف شده جهت تکمیل عملیات مرمتی به کارگاه و آزمایشگاه این اداره کل انتقال داده شد.
وی افزود: در مراحل اولیه، شرایط نگهداری مناسب تعریف و پس از انجام مطالعات مورد نیاز در خصوص عوامل آسیب رسان و نیز مطالعات ساختاری اشیاء مذکور مورد مرمت و کارکارشناسی قرار گرفتند.
عرشاهی گفت:  آثار بدست آمده شامل آثار فلزی (نقره،آهن و مفرغ) و نیز آثار سفالی می باشد که مجموعاً شامل 320 شیء می باشند.
عربشاهی خاطرنشان کرد: در میان این اشیاء 2 عدد تابوت سفالی نیز وجود دارد که در حال انجام مطالعات اولیه و نیز آزمایشات لازم در خصوص شیوه مرمت آنها هستیم.
مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت اشیاء اضافه کرد: مراحل حفاظتی و مرمتی سفالینه ها در فاز مطالعاتی شامل شناسایی و مطالعه بر روی نحوه ساخت سفالها ، شناسایی و بررسی مواد تشکیل دهنده ظروف سفالی و مطالعات آزمایشگاهی بر روی رسوبات مختلف آنها می باشد که در آزمایشگاه مرمتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان توسط کارشناسان مرمتی انجام می گیرد./ع
برچسب ها: تاریخی ، سقز ، اشیاء
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.