قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي گفت: سهم حمل مسافري در حال حاضر 29 ميليون نفر در سال است که سال1404 به 52 ميليون نفر مسافر در هر سال مي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، زارع در نشست خبري راه ‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه بر اساس برنامه پنجم توسعه بايد محور ارتقا و ظرفيت موجود در توسعه شبکه حمل و نقل ريلي را افزايش دهيم ، افزود:  سهم حمل و نقل ريلي در حال حاضر 11 درصد است که در افق سال 1404 بايد به 30 درصد برسد .

وي ادامه داد: ميزان جابه جايي بار در شبکه حمل ونقل ريلي در حال حاضر 33 ميليون تن است که در سند چشم انداز به 144 ميليون تن بايد برسد که اين امر نياز به ابزار و تسهيلات مالي دارد.

قائم مقام راه‌ آهن جمهوري اسلامي ايران در ادامه تصريح کرد: سهم حمل مسافري نيز در حال حاضر 29 ميليون نفر در سال است که در سال1404 به 18 درصد افزايش و به 52 ميليون نفر مسافر در هر سال بايد برسد.

زارع در ادامه يادآور شد: رسيدن به اين 2 هدف عظيم نيازمند افزايش تجهيزات و منابع مالي است.

وي با اشاره به اينکه در عمليات اجرايي ريل گذاري 12 هزار کيلومتر ريل گذاري تاکنون انجام شده است افزود: با افزايش تجهيزات و منابع انساني پروژه خط ريلي در افق 1404 به 25 هزار کيلومتر بايد به بهره برداري مي رسد.

زارع در ادامه افزود:سال گذشته 600 کيلومتر خطوط ريلي تحويل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي شده و در سالجاري 100 هزار کيلومتر ديگر نيز به اين شرکت ارايه خواهد شد.

قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينکه در بخش ناوگان حمل و نقل ريلي تعداد لکوموتيوها از 500 دستگاه بايد به 1250 دستگاه در افق 1404 برسد افزود: تاکنون 750 لکوموتيو به ناوگان حمل و نقل ريلي و سرمايه گذاري 3 هزار و 800 ميليارد تومان اضافه شده است.

زارع در ادامه يادآور شد: تعداد واگن هاي باري نيز 21 هزار دستگاه است که بايد به 2 برابر در افق 1404 افزايش يابد.

وي با اشاره به اينکه رسيدن به اهداف اصلي توسعه در بخش ريلي نيازمند 45 ميليارد تومان سرمايه گذاري است، گفت: از اين ميزان 30 هزار ميليارد تومان آن مربوط به شرکت ساخت و توسعه زيربناها و 15 ميليارد تومان آن مربوط به بخش غيردولتي است.

قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي در  ادامه يادآور شد: 67 درصد از ميزان سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي مربوط به دولت و 23 درصد مربوط به بخش خصوصي است.

وي با اشاره به اينکه 2 پروژه در سند چشم انداز توسعه پنجم برعهده بخش ريلي است، گفت: پروژه برقي کردن قطار تهران- مشهد به روش but از سال 89 تفاهم نامه آن بسته شده و در سال 90 در هيئت دولت مصوب شده است.

زارع در ادامه توضيح داد: سرمايه گذاري صورت گرفته توسط بخش خصوصي 4 هزار و 100 ميليارد تومان و دوره بهره برداري آن 39 ساله است.

وي در ادامه يادآور شد: از صفر تا 100 تمامي مراحل اين پروژه از جمله ساختمانها، تجهيزات و تسهيلات آن توسط بخش خصوصي انجام مي شود.

قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينکه در فاز اول اين طرح 20 ميليون مسافر و 5 ميليون تن بار جابجا مي شود افزود: در فاز دوم قطار برقي تهران- مشهد 50 ميليون مسافر و 12 ميليون تن بار جابجا مي شود.

زارع در ادامه تصريح کرد: 900 عدد فندانسيون و تيربرق قطار برقي تهران- مشهد از استان خراسان رضوي وارد شده و ساخت آن به شرکت سرمايه گذاري خاتم الاوصياء واگذار شده است.

وي در ادامه به دومين پروژه خصوصي سازي در سند چشم انداز اشاره کرد و گفت: بهينه سازي و مديريت يکپارچه سوخت رساني در بخش حمل و نقل ريلي با سرمايه گذاري 27 ميليارد  تومان از ديگر پروژه هاي خصوصي سازي در سند چشم انداز به شمار مي رود.

زارع در پايان خاطرنشان کرد: شهرهاي تهران، خراسان رضوي، بندرعباس، اصفهان و تبريز 50 درصد از سوخت مصرف ناوگان حمل و نقل ريلي را تحت پوشش خود قرار داده اند./عب
برچسب ها: مسافر ، حمل و نقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار