اظهارات امیر کویت درباره برنامه هسته ای ایران، واکنش ایران به خروج نام منافقین از لیست گروه های تروریستی کانادا، هزینه های مهار ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته ای، غیرمحتمل بودن وقوع مسابقه تسلیحاتی در صورت هسته ای شدن ایران و هشدار ایران درباره سفر اتباع ایرانی به آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ برگزاری اجلاس سالانه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایتخت بحرین، با با برخی موضع گیری های کشورهای عضو علیه ایران همراه بوده که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. در این راستا، پس از ادعاهای روز گذشته وزیر خارجه عربستان سعودی، امیر کویت نیز اظهاراتی را در این زمینه مطرح کرده است.


به نوشته خبرگزاری «رویترز»، امیر کویت روز گذشته از ایران خواسته به منظور فرونشاندن نگرانی های کشورهای عرب منطقه خلیج فارس درباره امنیت نیروگاه هسته ای این کشور که در حاشیه این منطقه قرار دارد، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. شیخ صباح الاحمد الصباح اظهار داشته تعطیلی اخیر در نیروگاه بوشهر (خروج موقت سوخت از چرخه نیروگاه) نشانگر این است که تهران باید برای امنیت این نیروگاه، با آژانس همکاری کند. رویترز با اشاره به اینکه سخنان امیر کویت در نشست شورای همکاری خلیج فارس بیان شده، اشاره می کند که این شورا از شش کشور نفتی عرب تشکیل شده که بر سر مجموعه ای از موضوعات با ایران در تعارض هستند و جمهوری اسلامی را رقیبی برای نفوذ منطقه ای خود می بینند.


سایت شبکه خبری «الجزیره»، واکنش ایران به اقدام کانادا در خارج کردن نام گروهک منافقین از لیست گروه های تروریستی را مورد توجه قرار داده است. این سایت اشاره می کند که وزارت خارجه ایران به این اقدام کانادا واکنش نشان داده و گفته کانادا از موضوع تروریسم به عنوان یک ابزار استفاده کرده و تعهدات بین المللی خود را نقض می کند. در بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین آمده بود این اقدام «حرکتی خطرناک است که می تواند موجب تضعیف صلح و امنیت بین المللی شود». الجزیره اشاره می کند که گروهک منافقین سابقه ای طولانی در انجام حملات خشونت آمیز علیه اهداف ایرانی و همچنین غربی دارد. 


روزنامه «مسکو تایمز» در مطلبی به بررسی «خطر سخت گیری بیش از حد بر ایران» در موضوع هسته ای پرداخته است. در این مطلب آمده یکی از بزرگترین چالش های اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود، تلاش ایران برای کسب فناوری پیشرفته هسته ای است. اما هرچند دستیابی ایران به سلاح هسته ای به موقعیت استراتژیک خاورمیانه صدمه وارد می کند، اقدام برای متوقف کردن پیشرفت هسته ای ایران نیز دربردارنده پیامدهای جدی استراتژیک و اقتصادی است. این روزنامه می نویسد هرچند زیستن در کنار یک ایران هسته ای نیازمند ابزارهای بازدارنده و دربردارنده ریسک های بزرگ است، اما وارد شدن به جنگ برای توقف این امر، هزینه های بسیار بیشتری را برای همه جهان در پی خواهد داشت.


در مطلب دیگری در همین رابطه، روزنامه «نشنال» امارات نیز به بررسی احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای پرداخته و می نویسد بر اساس یک تحقیق جدید، چنین واقعه ای به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه نخواهد انجامید. این روزنامه در ابتدا موضع گیری های نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه سلاح هسته ای ایران، آغازگر مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد بود را مورد اشاره قرار داده، اما در ادامه می نویسد نتایج یک پژوهش در کالج سلطنتی لندن، خلاف این امر را نشان داده است. بر اساس این پژوهش، در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، ترکیه، مصر و عربستان سعودی در مسیری مشابه گام برنخواهند داشت. در این مطلب به دلایل اینکه چرا هر یک از این کشورها خود را وارد مسابقه تسلیحات هسته ای نخواهند کرد، اشاره شده است.


در نهایت، سایت خبری «آروتز شوا»، موضوع صدور هشدار سفر ایرانیان به آمریکا را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اشاره می کند که وزارت خارجه ایران، به اتباع این کشور که قصد دارند به آمریکا سفر کنند، هشدار داده که موضوع «ایران هراسی» در آمریکا، ممکن است خطراتی را برای آنان به همراه داشته باشد. این سایت اشاره می کند هشدار مذکور پس از آن صادر می شود که یک ایرانی به واسطه شکنجه مقامات گمرکی آمریکا جان خود را از دست داد. در این راستا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران به اتباع ایرانی هشدار داده از سفرهای غیرضروری به آمریکا بپرهیزند. 


منبع: تابناک
برچسب ها: امیر ، کویت ، ادعا ، تسلیحات ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار