مهمترین قوانین بین‌المللی حاکم بر حقوق بشردوستانه چهار معاهده ژنو در سال ۱۹۴۹ در مورد بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران نیروهای نظامی؛ بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران و غریقان نیروهای نظامی در دریا، رفتار با اسیران جنگی و پشتیبانی از اشخاص غیر نظامی در دوران جنگ است که تاکنون تقریبا تمام کشورها به آن پیوسته‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حقوق بین‌المللي بشردوستانه یا حقوق بین‌الملل بشردوستانه که به حقوق جنگ نیز معروف است، به مسئولیت‌ها و حقوق طرفین درگیر جنگ و کشورهای بی‌طرف به‌ویژه در ارتباط با افراد غیرنظامی می‌پردازد. رعایت این قواعد و توجه به آن‌ها از آن روی ضروری می‌آید که پیدایش وضعیت جنگی خود برهم زننده بسیاری از قوانین و مقررات است.

مهمترین قوانین بین‌المللی حاکم بر حقوق بشردوستانه چهار معاهده ژنو در سال 1949 در مورد بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران نیروهای نظامی؛ بهبود سرنوشت مجروحان و بیماران و غریقان نیروهای نظامی در دریا، رفتار با اسیران جنگی و پشتیبانی از اشخاص غیر نظامی در دوران جنگ است که تاکنون تقریبا تمام کشورها به آن پیوسته‌اند.

تصمیمات دادگاه نورمبرگ و دو دادگاه ویژه که توسط شورای امنیت برای رسیدگی به اشخاص مظنون به تجاوزات شدید به حقوق بشردوستانه بین‌المللی در یوگسلاوی سابق و رواندا تشکیل شده از منابع مهم دیگر این شاخه از حقوق بین‌الملل هستند.

**حقوق بين‌المللي بشردوستانه چيست؟

حقوق بين‌المللي بشر دوستانه(IHL) به مجموعه‌اي از قواعد اطلاق مي‌شود که استفاده از سلاح‌ها و روش‌هاي جنگي را محدود مي‌کند.
اين مجموعه قواعد از کساني که در مخاصمات شرکت نداشته و يا ديگر ندارند، حمايت مي‌کند و هدف حقوق بين‌المللي بشردوستانه همانا حمايت از کرامت انساني و کاستن از درد و رنج در هنگام جنگ است ضمن اين كه نام ديگر آن حقوق جنگ و يا حقوق درگيري‌هاي مسلحانه است.

**چرا حقوق بين‌المللي بشردوستانه مهم است؟

حقوق بين‌المللي بشردوستانه يکي از موثرترين ابزارهاي جامعه ي جهاني براي تضمين ايمني و کرامت انسان‌ها در زمان جنگ است هدف آن حفظ حدي از انسانيت است؛ با اين اصل راهبردي که حتي در جنگ هم محدوديت‌هايي وجود دارد و کنوانسيون‌هاي ژنو... همچنان و با قدرت تمام، تعهد مشترک ما را در اهميت دادن به يکديگر خاطرنشان مي‌کنند.

**حقوق بين‌المللي بشردوستانه در چه شرايطي اعمال مي‌شود؟


حقوق بين‌المللي بشر دوستانه به دو وضعيت مي‌پردازد:

*درگيري‌هاي مسلحانه‌ بين‌المللي، که حداقل دو کشور درآنها شرکت دارند.

*درگيري‌هاي مسلحانه‌اي که در يک کشور رخ مي‌دهند(مانند درگيري ميان يک دولت و نيروهاي شورشي).

براساس اين گزارش؛ حقوق بين‌المللي بشردوستانه بر همه‌ طرف‌هاي درگير و بدون توجه به اينکه چه کسي آغازگر در گيري است، اعمال مي‌شود.

**حقوق بين‌المللي بشردوستانه از چه کساني حمايت مي‌كند؟

حقوق بين‌المللي بشردوستانه از کساني حمايت مي‌کند که در درگيري شرکت نداشته و يا ديگر شرکت ندارند، مانند: غيرنظاميان؛ کارکنان پزشکي و مذهبي نظامي؛ رزمندگان مجروح، کشتي شکسته و بيمار؛ اسراي جنگي و حقوق بين‌المللي بشردوستانه با درنظر گرفتن نيازهاي خاص زنان و کودکان، حمايت‌هاي بيشتري از آنان به عمل مي‌آورد.

**نقش کميته‌ بين‌المللي صليب‌سرخ چيست؟

کميته‌ بين‌المللي صليب‌سرخ به عنوان محافظ حقوق بين‌المللي بشردوستانه عمل کرده و فعاليت خود را بر مبناي چهار کنوانسيون ژنو مصوب 1949 و دو پروتکل الحاقي مصوب 1977انجام مي‌دهد. اين اسناد کميته‌ي بين‌المللي صليب‌سرخ را قادر مي سازد که فعاليت‌هايي را مانند امدادرساني به مجروحان، بيماران و کشتي شکستگان نظامي، بازديد از اسراي جنگي، برقراري مجدد رابطه ميان اعضاي خانواده هايي که در اثر درگيري از هم جدا شده‌اند، امدادرساني به غيرنظاميان و تضمين رفتار مناسب با افراد مورد حمايت حقوق بين‌المللي بشردوستانه، انجام دهد.

کميته‌ بين‌المللي صليب‌سرخ در 80 کشور جهان فعاليت مي‌کند و شبکه دفاتر نمايندگي کميته بين‌المللي صليب سرخ به منظور هماهنگي با تحولات درگيري‌هاي مسلحانه و ساير اشکال خشونت به طور منظم تطبيق مي‌يابد و مقر اصلي کميته‌ بين‌المللي صليب‌سرخ در سوييس، ژنو، واقع شده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار