رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 30 درصد در صنایع آلاینده کاهش داشته‌ایم، گفت: آمایش باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و بارگذاری در محیط زیست به اندازه توان باشد؛ چرا که در غیر این صورت دچار عدم تعادل خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد محمدی‌زاده در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، با بیان اینکه در جهت حفظ محیط زیست از وزارت صنعت، معدن و تجارت توقعاتی داریم، افزود: یکی از مهم‌ترین این خواسته‌ها، استقرار و مکان‌یابی پروژه‌های صنعتی با توجه به ضوابط است و واحدها باید برای پیشگیری از آلاینده‌ها، مکان‌ مناسبی را برای احداث انتخاب کنند.

محمدی زاده اظهار داشت: باید صنایعی را که با محیط سازگارند در مناطق مختلف کشور مستقر کنیم، به این معنا که اگر می خواهیم در منطقه ای صنایع فولاد را راه اندازی کنیم، ابتدا باید ظرفیت منطقه بررسی شود که در صورت داشتن ظرفیت آن صنعت راه اندازی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین رعایت اصول آمایش باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای صورت گیرد و بارگذاری در محیط زیست به اندازه توان آن باشد؛ چرا که در غیر این صورت دچار عدم تعادل خواهیم شد.

محمدی‌زاده ادامه داد: از طرفی باید صنایع را به گونه‌ای استقرار دهیم که با محیط سازگار بوده و در نظر بگیریم که نمی‌شود هر منطقه‌ای هم خودروسازی، پالایشگاه، سد و راه‌آهن و ... داشته و به همه این خواسته‌ها دست یابیم.

محمدی زاده گفت: استفاده از فناوری های نوین و پاک، صرفه جویی و مصرف بهینه از آب و انرژی، خاک، هوا تفکیک و مدیریت پسماند، خوداظهاری صنایع و پایش زیست محیطی از سوی صنعتگران باید در راستای حفظ محیط زیست و داشتن توسعه پایدار مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: توجه به ارزیابی های زیست محیطی در مکان یابی به منظور استقرار صنایع، توجه به نصب سیستم های پایش لحظه ای آنلاین که یک سال است در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده و همچنین نوسازی صنعت از دیگر راهکارهای رسیدن به صنعت سبز در توسعه پایدار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توجه به نصب سیستم‌های پایش لحظه‌ای و آنلاین، یکی از مهم‌ترین اقدامات در حفظ محیط زیست است، گفت: از یک سال پیش این کار در جهت حیثیت و اعتباربخشی به سازمان‌ها صورت گرفته است. همچنین به ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی در مرحله مکان‌یابی و استقرار واحدهای HSE توجهاتی صورت گرفته است و این واحدها در وزارت صنعت، معدن و تجارت استقرار یافته است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه بسیاری از ابزار و تجهیزات کارخانه‌ها در دوره سازندگی به دلیل ارزان بودن وارد کشور شد، افزود: در آن زمان تنها هزینه خرید این دستگاه‌ها در نظر گرفته شد و به دیگر هزینه‌های آن از جهت محیط زیست، آلایندگی و آب و خاک توجهی نشد.

وی با اشاره به تحمیل خودروهای از رده خارج توسط انگلیسی‌ها، اظهار کرد: اولین بار بیگانگان با شعار «به امید آنکه هر ایرانی یک خودرو داشته باشد» صنعت مستعمل خود را به ما تحمیل کردند که هنوز هم از تبعات آن رنج می‌بریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخشی از صنایع دارای قدمت باید از رده خارج شود، افزود: برخی از صنایع به لحاظ مصرف انرژی و طراحی‌های تولیدی تمام شده یا رو به اتمام است که باید برای پیشگیری از اتلاف انرژی بیشتر، از فعالیت‌های آنها جلوگیری کرد.

محمدی‌زاده ادامه داد: از آنجا که انرژی‌ها محدود هستند، چون صادرکننده نفت هستیم، نباید این انرژی را اتلاف کنیم که در همین راستا باید به نوسازی صنایع توجه کرده و منابع را بر اساس طراحی‌های نوین و تکنولوژی‌های برتر مصرف کنیم.

محمدی زاده با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای رسیدن به این هدف گاهی فشارهایی را در این حوزه به صنعت وارد می کند گفت: به عنوان مثال ارتقاء استاندارد خودرو از یورو2 به یورو چهار در کشورهای غربی 16 سال به طول انجامید اما قرار است در کشور ما این کار در مدت زمان پنج سال انجام شود که بدون شک گام موثری در راستای حفظ محیط زیست خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه، اظهار کرد: امیدواریم تا سال آینده این دبیرخانه ایجاد شده تا در نمایشگاه بعدی نقش پررنگی را ایفا کند.

محمدی‌زاده با اشاره به هدف استقرار توسعه صنایع سازگار با محیط زیست، اظهار کرد: در راستای دستیابی به این هدف، به دنبال بروزرسانی صنایع و جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها هستیم که باید تبادل تکنولوژی بدون هیچ محدودیت برون مرزی انجام شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار