عضو هیات مدیره خانه معدن ایران گفت: بخش اکتشاف مواد معدنی، سالانه به دو تا سه هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا زمینه ساز حضور بخش خصوصی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد جعفر صادقی پناه ، اظهار داشت: انجام کار زیر بنایی و اساسی با برنامه ریزی امکان پذیر است و باید دوره زمانی مشخصی را برای آن تعیین کرد.

وی ادامه داد:چنانچه در طول یک برنامه پنج ساله 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به منظور انجام یک کار اساسی در زمینه اکتشاف اختصاص یابد ، رقم چندانی نیست.

صادقی پناه  تصریح کرد : در برنامه  چهارم توسعه، برای تهیه نقشه های مبنا در بخش معدن ، کاری صورت نگرفته و با گذشت نزدیک دو سال از پنجمین برنامه توسعه، نیز اقدامات مکفی انجام نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت : ایران دارای ذخایر معدنی بسیار غنی است که نزدیک به 50 میلیارد تن ذکر شده و تخصیص سالانه 500 میلیارد تومان برای اکتشاف مواد معدنی چندان نقشی نمی تواند داشته باشد .

مسئول کمیته اکتشاف خانه معدن ایران افزود: ضرورت تامین بودجه لازم برای اکتشاف مواد معدنی اهمیت بسزایی دارد و خوب است تا سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان متولی این امر در قالب ماده واحده ای از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی برای دوره باقیمانده برنامه پنجم توسعه، نسبت به افزایش بودجه این بخش پیشنهاد لازم را ارایه دهد .

وی افزود : انجام اکتشاف برای بخش های مس ، سنگ آهن و مانند آن از سوی دستگاه های مربوطه با تخصیص منابع صورت می گیرد، اما وضعیت دیگر بخشها تفاوت دارد و نیازمند توجه و برنامه ریزی لازم است .

این کارشناس معدنی گفت : امروز بهره برداری از معادن با مشکلاتی خاص مواجه است که از جمله آنها می توان ممانعت دستگاه های اجرایی از جمله سازمانهای منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست را نام برد .

وی اضافه کرد: تعریف پنجره واحد که همانا هماهنگی دستگاه ها و ارگانهای ذیربط به منظور بهره برداری از معادن است ، یک اقدام موثر محسوب می شود ، اما این مهم در خیلی از استانها اجرایی نشده و ضرورت دارد تا وحدت رویه در این خصوص صورت گیرد ./س

برچسب ها: اکتشاف ، معدن ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار