قطار استاندارد سازی محیط ، تجهیزات و وسایل بازی کودکان در پارکها ، بوستانها و شهربازی ها ی کرمان شتاب گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان :

پارکها ، شهربازی ها و فضاهای سبز شهری از مهمترین چشم اندازهایی هستند که خانواده ها را بر آن می دارد تا به منظور ایجاد آرامش جسمی و روحی خود و فرزندانشان ساعاتی را در این مکانهای تفریحی بگذرانند.

در همه ی این فضاهای تفریحی آنچه که حساسیت خانواده ها را دوچندان کرده ، رعایت استانداردهای محیطی و همچنین ایمنی وسایل موجود در این فضاهاست.

روند بازرسي ها و نظارت جدي بر استاندارد سازي شهربازي ها ومراكز تفريحي موجود در استان همچنان ادامه دارد ، بطوریکه كارشناسان اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان بصورت دوره ای اين مراكز را تحت نظر داشته و بازرسي هاي مذكور تا مرحله استاندارد سازي كامل و تحقق كليه ضوابط ايمني و فني مطلوب نظر استاندارد ، در حال انجام است.

محمدرضا شرافت اصفهانی مدیر کل استاندارد وتحقیقات صنعتی استان کرمان در این باره می گوید: وسایل موجود در پارکها ، مهدکودک ها ، بوستانها و شهرهای بازی همه باید از نظر ایمنی از اداره کل استاندارد تأییدیه لازم را داشته باشد.

وی می افزاید: در راستای اجرای استانداردهای اجباری وسایل تفریحی شهر بازی ها ، پارکها و بوستانهای استان هم اکنون طرح نظارتی اداره کل استاندارد با هدف افزایش ضریب ایمنی وسایل بازی در حال انجام است.

شرافت اصفهانی خاطرنشان می کند: این اداره کل طی بازرسی‌های دوره‌ای از وسایل بازی در شهرهای بازی های استان نواقص و مشکلات وسایل را به شهرداری‌ها گزارش می‌دهد و در صورتی که نسبت به رفع نواقص اقدام نشود، از ادامه فعالیت شهرهای بازی جلوگیری شده و برخوردهای قانونی لازم در این خصوص صورت می‌‏گیرد.

پلمپ 132 وسیله بازی غیر استاندارد طی سال گذشته در شهربازی کرمان

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تقریباً اکثر وسایل شهربازی در استان متوقف شدند ، از پلمپ 132 وسيله بازي غير استاندارد در شهربازي کرمان خبر می دهد و می گوید:امسال نیز از ابتدای سال اخطار لازم را در مورد استانداردسازی وسایل بازی داده ایم که حتماً باید در مورد این دستگاهها تأییدیه لازم از بازرسی استاندارد گرفته شود.

شرافت اصفهانی در پاسخ به این سوال که « آیا اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان تاکنون توانسته طرح نظارتی خودش را در سراسر استان کرمان به خوبی انجام دهد؟» می افزاید: اداره کل استاندارد با توجه به گستردگی کارش نمی تواند در همه ی نقاط به صورت کامل نظارت داشته باشد ، پس باید شهرداری و سازمانهایی که مجوز نصب وسایل بازی را می دهند قبل از ارائه مجوز نصب دستگاه با اداره کل استاندارد همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تصریح می کند: بطور کلی آنچه که باید در پارکها ، بوستانها و شهربازی ها به آن توجه شود این است که وسایل موجود در این مکانها باید از نظر استاندارد ها ، ایمنی لازم را داشته باشند ، حتی چیدمان دستگاه طوری باشد که کودکان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و یا هنگامی که حادثه ای رخ می دهد ، کار امداد رسانی به راحتی صورت پذیرد.

نکاتی که باید در پارکها ، بوستانها و شهربازی ها به آن توجه شود:

شرافت اصفهانی می گوید: زمین های پارکها ، بوستانها و شهرهای بازی باید کف پوش استاندارد داشته باشد تا هنگام سقوط کودکان ، مشکلی را برای آنان ایجاد نکند.

وی آموزش اُپراتورهای دستگاههای شهربازی را نیز یکی دیگر از اصول استانداردسازی عنوان می کند و می افزاید: اُپراتورهای دستگاههای شهربازی باید آموزش لازم را در مورد کار با دستگاه و همچنین کمک های اولیه ببینند تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث تا رسیدن گروههای امدادی اقدامات اولیه را انجام دهند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان زنجیر گذاشتن جلوی درب ورودی پارکها را کاری اشتباه می خواند و می گوید: متأسفانه تجربه نشان داده این کار برای کودکان و حتی بزرگسالان خطرات زیادی ایجاد کرده است.

خبرنگاری که قربانی سهل انگاری مسئولین شد!

این در حالیست که چندی پیش محمدرضا محمدحسنی از خبرنگاران فعال و با سابقه کرمان که هم اکنون عنوان مدیریت باشگاه خبرنگاران جوان ِکرمان را با خود یدک می کشد 28 آبان ماه جاری در هنگام تهیه برنامه ی تاثیر گذار و پر مخاطب تلویزیونی " در شهر" پس از برخورد با زنجیره های حفاظتی دربورودی پارک مادراز ناحیه آرنج مصدوم شد.

وی در این باره می گوید: زنجیر گذاشتن آن هم دم درب ورودی پارکها کار درستی نیست بجای آن باید از بالابر که اصولاً شبرنگ و از سطح زمین ارتقاع دارد ، استفاده شود.

محمدحسنی که به مدت 17 سال با عناوین متعددی در صدا و سیمای مرکز کرمان به فعالیت خبری و رسانه ای مشغول بوده ، اکنون به دلیل این حادثه در مرخصی استعلاجی بسر می برد.

وی امیدوار است بزودی دستش خوب شود تا باز هم بتواند در جهت خدمت به مردم و بررسی مشکلات مردمی گام بر دارد.

بزودی تمام زنجیرهای جلوی درب پارک ها برداشته می شوند

حسین کردی ، قائم مقام و معاون خدمات شهری شهردار کرمان در این باره می گوید: زنجیر استفاده کردن برای ورودی پارکها طبیعی است و همه جا از آن استفاده می شود.

وی در پاسخ به اینکه « متأسفانه این زنجیر گذاشتن گاهی به ایجاد حوادث بزرگ می انجامد » ، از نصب نرده های یوشکل در پارک مادر خبر می دهد و خاطرنشان می کند: این امر بزودی در تمامی پارکهای کرمان انجام می شود.

تمام پارکهای کرمان استانداردسازی می شوند

کردی با اشاره به استاندارد سازی و ایمنی وسایل پارکها ، بوستانها و شهربازی های کرمان ، می گوید: استاندارد سازی و ایمنی کلیه ی وسایل بازی در آینده ای نزدیک انجام می شود.

وی می افزاید: هم اکنون مناقصه ای با حضور شرکت هایی که با اداره استاندارد ارتباط دارند و کار استاندارد سازی وسایل بازی را انجام می دهند برگزار شده و شرکتی انتخاب شده که ابتدا از وسایل شهر بازی شروع می کند و پس از آن از دیگر وسایل بازی سطح شهر چکاب کاملی انجام می دهد تا در صورت داشتن مشکل اصلاح شوند.

قائم مقام شهردار به همه ی شهروندان قول مساعد می دهد که تمام موارد مربوط به انجام استانداردهای محیطی و همچنین ایمنی وسایل موجود در این مکانها رو در تمام سطح شهر کرمان به نوبت انجام بده ، وی می گوید: هم اکنون اینکار از ناحیه ی دوی کرمان انجام شده و به ترتیب در تمام سطح شهر انجام می شود.

به امید آنکه روزی برسد که پارکها ، شهربازی ها و بوستاهای شهری ایمنی لازم را بر اساس آخرین استانداردهای جهانی تهیه نمایند تا هرگز شاهد خطرات احتمالی ناشی از حوادث در این محوطه ها نباشیم./س

گزارش از : مریم بهادری

برچسب ها: گزارش ، پارکها ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.