بانکداري نوين راهکاري مناسب براي افزايش سرعت نقل وانتقال پول ودرنهايت کاهش هزينه هاي جابجايي وحتي افزايش در آمدزايي براي خود بانکها است .

سازمانها براي عرضه محصولات و خدمات جديد بايد استراتژي هاي اثر بخشي را اتخاذ و تدوين نمايند . دوره عمر محصول  product life cycle  براي كالاها و خدمات محدود است و بايد محصولات و يا خدمات جديد تر  پيش بيني ، طراحي و توليد شود تا جايگزين محصولات وخدمات قبلي شود تا بدینوسیله دوره عمر بنگاه ها را افزایش دهند. اين موضوع زماني اهميت پيدا ميكند كه شركت يا سازمان دغدغه حفظ سهم بازار را داشته يا سياست هاي جديد رقبا را به عنوان يك تهديدمحسوب می نمایند .
 
 حفظ مشتري ، سهم بازار ، فروش و عرضه محصولات همگي از موضوعاتي هستند كه مديران و استراتژيست ها را مجاب به   نواندیشی ،   نو نگري و تحول مي نمايد.
 
بر اساس اين گزارش ، جهان با سرعت در حال تغييراست .تغييرات سريع تكنولوژي،‌ارتباطات و فناوري از عواملي هستند كه لزوم تحول بانكي و سوق به سمت بانكداري نوين را بيش از پيش با اهميت مي نمايد .
 
در اين راستا پيدايش بانكداري الكترونيك ،‌اثر گذارترين تحول نظام بانكي در دهه اخير هستند كه به فراخور ساختار  موجود ،‌موجب توجه بانكها به آن شده است .
 
همگام با تحولات بازار پول و سرمايه  و همسو با دستاوردهاي روز كه ثمره جهاني شدن شركت و سازمان ها و متاثر از تحول و توسعه است ، بانكداري نوين الكترونيكي نيز خواه و ناخواه سعي كرده شتابي متناسب با آن داشته باشد .
 
 اما با كمي تامل به اين نتيجه مي رسيم كه سيستم هاي مكانيزه بانكي موجود در بانكهاي ايران ،‌همگام با بانكهاي دنيا ،‌توسعه نيافته است و مي توان گفت كه از حيث ساختاري و زيرساختارها ،‌به نوعي دنباله روسيستم هاي آزمايش شده بود و در مرحله نزول عمر محصول قرار دارند .
 
 توجه به تعدد دستگاه های POS فروشگاهي در اماكن تجاري ،‌فروشگاهي و خدماتي ، دستگاههاي ATM مستقر در مبادي مختلف ،‌همگي از محصولاتی هستند كه در مرحله افول و نزول، توليد كنندگان آنها در كشور مبداء هستند كه هم اینک  به سبب نياز  و همچنین  ساختار موجود بانكي ،‌رقابت بر سر به دست آوردن اين سخت افزارها قابل توجه و تامل است.
 
بررسي ها نشان مي دهد كه در بروز اين وضعيت عوامل متعددي سهيم هستند كه هر يك به سهم خود نتوانسته اند آنطور كه بايد و شايد عملكرد متناسب با موضوع داشته باشند .
 
در اين فرآيند ترويج بانكداري الكترونيكي بعنوان يك ضرورت مي بايست در اولويت و دستور کار بانكها قرار مي گرفت ، ضمن آنكه فرهنگ سازي مرتبط با آن بطور موازي نيز از طريق بانكها نيز انجام نگرفته است تا سرعت بيشتري را در پذيرش و استقبال از اين فرهنگ بتوان شاهد بود .
 
علاوه بر آن لازم بود تمام ارگان ها و سازمانهاي خدمت رسان و همچنين شركت هاي توليدي موازي با سيستم بانكي در سيستم هاي توزيع و فروش خود ، وجود بانكها را در نظر بگيرند كه توجه به اين مهم مي تواند سهم عمده اي از مراجعات حضوري را در بازار و بانك تقليل کند.
 
براساس بررسي و نتايج به دست آمده از سوق بانكها از بانكداري سنتی  به بانكداري الكترونيكي ، عايداتي چون ،  ارتقاء كيفيت كانالهاي توزيع يا ارائه خدمات ،  مديريت بر هزينه با اولويت كاهش آن ،  افزايش بهره وري،  اعمال مديريت صحيح بر عرضه و تقاضا،  اعمال مديريت بر چرخه توليد محصول و خدمت، افزايش درآمد بانكها،  توسعه بازار هدف، اعمال مديريت ارتباط با مشتري CRM، اعمال مديريت ارتباط با مشتري به صورت eBANKING، مديريت بر انتظارات مشتريان،  نوآوري محصول و خدمات را متوجه بانكها کرده است.
 
با توجه به اثرات اجراي بانكداري الكترونيكي و نوين مي طلبد كه مسئولان و كارشناسان متولي در امور انفورماتيك در بانكها در معرفی سخت افزارهاي مرتبط و مورد نياز به بانك ها دراجراي فرآيند نظام بانكداري نوين ،‌دقت و توجه بيشتري نموده و حساسيت بيشتري بعمل آورند.
 
مدت زيادي سپری نخواهد شد كه تمام سخت افزارهاي موجود از قبيل  POS و   ATM به آهن پاره تبديل شود و دنيا به سمت  فناوري و ارتباطات كه لاجرم اطاعت پذير از آن خواهد بود سوق يابد .
 با اندكي مطالعه و تحقيق در كشورهاي پيشرفته ‌متوجه كاربردهاي مختلف و گوناگون  گوشیهاي همراه مي شويم كه امروزه مي توان گفت به سبب نبود زير ساخت ها ،‌از آن غافل هستیم. بدیهی است در آینده نزدیک بخش عمده ای از تبادلات فیزیکی وجوه نقد و مراجعات حضوری به بانک ها کاهش خواهد یافت و در عصر حاضر که متاثر از تكنولوژي و زندگي نوين است .
 
 زندگي نوين نيز متاثر از انتظارات مشتريان نوين در حال حاضر شده است و عصر حاضر ،  عصري است كه اصلی ترين پاراديم آن ارتباطات ، اطلاعات و تبادل آن است. بانكها براي بقاء و ادامه حيات مي بايست به دنبال شناسايي الگوها و روشها و ساختارهاي جديد باشند و در كنار آن از آموزش و ترويج و فرهنگ سازي نبايد غافل باشند تا همسو با جهان به توسعه مورد انتظار ، دستيابي داشته باشند .  
 
 
يادداشت از : کريم آقا جاني کارشناس مسائل بانکي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار