در انتخابات روز يکشنبه ونزوئلا، مردم اين کشور فرمانداران 23 ايالت و 233 عضو شوراهاي قانونگذاري ايالتي ونزوئلا اين کشور را تعيين مي‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ با وجود اينکه انتخابات امروز ونزوئلا ، انتخاباتي براي تعيين مقامات ايالتي اين کشور است، اما شدت گرفتن بيماري چاوز و برگزاري ان در حالي که چاوز براي درمان بيماري سرطان خود در کوبا به سر مي برد،  بر اهميت آن افزوده است و  نتايح آن ميزان وفاداري مردم ونزوئلا را نسبت به مسير انقلابي هوگوچاوز و نيز شانس مخالفان دولت را کاميابي هاي بيشتر در عرصه سياسي اين کشور نشان خواهد داد. 

حزب سوسياليست متحد به عنوان حزب حاکم ونزوئلا براي همه 23 ايالت ونزوئلا نامزد دارد و در مقابل آنها حزب " اول عدالت"  نيز که انريکه کاپريلس رقيب انتخابات هوگوچاوز چهره شاخص آن است و از ائتلاف چندين حزب مخالف دولت ونزوئلا شکل گرفته است، در همه ايالت ها نامزد معرفي کرده است.اين نخستين بار در مدت13 سال رياست جمهوري هوگو چاوز است که يک انتخابات بدون حضور او در کشور برگزار مي شود.

بيماري سرطان چاوز رييس جمهور ونزوئلا در سه هفته اخير شدت يافته است. سه عمل جراحي براي درمان بيماري سرطان او ، از پارسال در کوبا بر روي او انجام شده است و چهارمين جراحي نيز دو روز پيش صورت گرفت و شواهد حکايت از اين دارد که وضع سلامتي هوگو چاوز بعد عمل جراحي اخير چندان رضايتبخش نيست، به گونه اي که خود او در جريان سفرش به کوبا، به طور رسمي از مردم ونزوئلا خواست که در صورت برگزاري انتخابات فوق العاده، به نيکلاس مادوره راي بدهند. 

مادوروي 50 ساله تاکنون وزير امور خارجه ونزوئلا بوده است.70 روز پيش هوگو چاوز در انتخابات رياست جموري ونزوئلا با کسب 55 درصد آرا توانست رقيب خود انريکه کاپريلس را شکست دهد و قرار است دهم ژانويه دوره جديد رياست جمهوري چاوز آغاز شود.

در انتخابات امروز ، انريکه کاپريلس که رقيب اصلي چاوز در انتخابات 16 مهر بود ، براي بازپس گرفتن فرمانداري ايالت مهم ميراندا، ايالتي که تا پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرماندار ان بود، به صحنه آمده است.

ايالت ميراندا مهم ترين ايالت ونزوئلا و کاراکاس جزو آن است و طرفداران چاوز هم براي در دست گرفتن فرمانداري آن تلاش زيادي مي کنند.الياس خاوا که تا دو ماه پيش معاون اول رييس جمهور ونزوئلا بود ، در اين انتخابات رقيب اصلي انريکه کاپريلس براي تصاحب پست فرمانداري اين ايالت مهم است.با توجه به برگزاري الکترونيک انتخابات ونزوئلا ، نتايج انتخابات امروز ونزوئلا بسيار زود اعلام مي شود.

برچسب ها: ونزوئلا ، رای ، چاوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار