مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تاریخچه و عملکرد شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز، تاسیس نهادهایی تخصصی تحت عنوان سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری را در پی احساس نیاز به سنجش بهینه خطرپذیری اعتباری دریافت‌کنندگان، دانست و افزود: نهاد اعتبارسنجی به واسطه کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در اعطای تسهیلات ، موجب ایجاد زمینه مناسب برای مدیریت بهینه خطرپذیری در مراکز اعطای اعتبار شده و نقش بسزایی در رشد و توسعه پایدار این گونه مراکز ایفا می‌کنند. طی سال‌های 1996 تا 2004 به دنبال افزایش 60 درصدی میزان اعتبارات اعطایی در اندازه‌های کوچک، رشد نهادهای اعتبارسنجی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، افزایش چشمگیری داشته است. از همین رو شرکت اعتبارسنجی نقش مهمی را در بازار اعتباری ایفا می‌کند. این گونه نهادها، ارزیابی دریافت کنندگان اعتبار را تسهیل و به عنوان ابزار موثر نظارتی عمل می‌کنند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری(Credit Bureau) (یا اصطلاحا نظام سنجش اعتبار) از جمله عناصر ضروری زیربنایی ساختارها و نهادهای مالی به شمار می‌روند که فرآیند دسترسی به منابع مالی را تسهیل می‌کنند. به همین دلیل سازمان‌های بین‌المللی نظیر بانک جهانی تاسیس سامانه اعتبارسنجی را در کشورهای در حال توسعه مورد حمایت قرار می‌دهند.

امروزه در کشورهای توسعه یافته‌ای که دارای سامانه اعتبارسنجی‌اند بیش از 90 درصد مردم به خدمات مالی رسمی دسترسی دارند در حالی که این نسبت در بازارهای فاقد این سامانه کمتر از 25 درصد است.

همچنین ایجاد سامانه اعتبارسنجی تحول عمده‌ای در رویکردهای سنتی بانک‌ها به وجود می‌آورد و موجب می‌شود خدمات مالی توسعه یافته و هزینه‌های ارائه وام و اعتبارات مالی کاهش یابند.

در پایان گزارش مذکور آمده است: شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران در واقع موسسه‌ای است که اطلاعات مرتبط با سابقه اعتباری وام‌گیرندگان (افراد، کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ) را از طریق بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و سایر منابع عمومی در دسترس، جمع‌آوری می‌کند و بر اساس آن اطلاعات، گزارشی تحت عنوان«Credit Report» منتشر می‌سازد. در این گزارش‌ها علاوه بر ارائه اطلاعات خام، بر اساس مدل‌های ریاضی و آماری، امتیازاتی نیز به هر فرد یا شرکت تعلق می‌گیرند که احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات توسط وام گیرنده را برآورد می‌کنند.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: مجلس ، شرکت ، مشاوره ، اعتباری ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار