رئیس بازرسی کل کشور با بیان اینکه داستان ارز نمادی از چهره اقتصاد کشور است، گفت: نرخ ارز مرجع در اختیار عده‌ای قرار گرفت که قدرت مانور و عملیات آنان را بالا برد و در این شرایط شاهد افزایش نقدینگی در کشور و افزایش قیمت طلا و سکه بودیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مصطفی پورمحمدی رئيس بازرسي کل کشور در نشستی تحت عنوان نبض بازار ارز، فردوسی یا پاستور که ظهر امروز به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، در ارتباط با مسائل اقتصادی کشور اظهار داشت:‌ مقوله اقتصاد برای هر جامعه‌ای نقش تعیین کننده‌ای دارد و در تفکر دینی اسلامی ما اقتصاد به عنوان یک جایگاه برجسته و والا حائز اهمیت است.

وی افزود: برخی از افراد بر مبنای فکری خود معتقدند که اگر دین، مذهب، اسلام مد نظر باشد در کنار این مقوله مسائل اقتصادی کمرنگ خواهد بود و این یک تفکر انحرافی است که اسلام آن را نمی‌پذیرد، چرا که در معارف اسلامی ما توجه خاصی به معیشت و اقتصاد شده است.

پورمحمدی با نقل حدیثی از پیام اکرم (ص) یادآور شد:‌ آن چیز که به عنوان دغدغه فکری پیامبر مطرح بود و آن را به پیروان خود به عنوان ترس نام برده کفر و فقر بوده و تاثیر این دو مقوله بنا به این حدیث بر جامعه منشاء بسیاری از انحرافات و وابستگی‌ها است.

رئیس بازرسی کل کشور با بیان اینکه داستان ارز نمادی از چهره اقتصاد کشور است، تصریح کرد: نبض اقتصاد در بازار ارز می‌زند و از جمله دلایلی که موجب اختلال و یا نوسان در ارز کشور شده مقوله وابستگی به درآمدهای نفتی، تحلیل‌ها و در نهایت عدم قدرت در جابجایی پول در کشور است.

پورمحمدی راهکارهای حل مشکلات ارزی در کشور را اینگونه عنوان کرد: اتخاذ و طراحی تدابیر لازم برای عبور از تحریم و یا کاهش فشار آن، تلاش برای شکست تحریم از جمله موارد قابل ذکر است که اگر نوسانات بازار ارز حل و فصل نشود،‌فضای اقتصادی کشور دچار بحران می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال گذشته مبلغ 60 میلیارد دلار واردات در کشور داشته‌ایم،‌بخش عمده آن مربوط به کالاهای مصرفی است که در اولویت قرار نداشته و این روال تا اواسط تابستان سال جاری در توزیع ارز دنبال می‌شد که اگر دولت بخواهد قطعا می‌تواند این نوسانات را کنترل کند.

رئیس بازرسی کل کشور با اشاره به ایجاد اتاق تبادل ارز در کشور بیان داشت:‌ تابستان امسال که اتاق تبادل را ایجاد کردیم و قرار شد که نرخ به این اتاق بیاید و در آن تمامی مسائل مربوط به ارز را بررسی کنیم که طی آن ارز به نرخ حدود 3600 تومان در بازار رسید.

پورمحمدی گفت:‌ نرخ ارز مرجع در اختیار عده‌ای قرار گرفت که متاسفانه قدرت مانور و عملیات آنان را بالا برد و در این شرایط شاهد افزایش نقدینگی در کشور و افزایش قیمت طلا و سکه بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نقدینگی مازاد با وجود تحریم‌ها در کشور باعث افزایش قیمت شد و عده‌ای در وسط میدان به سوء استفاده کردن از شرایط به نفع خود پرداختند.

پورمحمدی در پایان از جمله دلایلی که موجب اختلال در بازار ارز شد را عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی نام برد و گفت: در این راستا دولت تصمیماتی را برای ثبات آن در کشور اتخاذ می‌کند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: محمدی ، ارز ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار