رئيس سازمان بازرسي کل کشور گفت: شوراهای حل اختلاف علاوه بر اینکه کمکی به دستگاه قضایی است اما نقش اساسی آن به عنوان پله‌ای است که در پیمودن مراتب عقلانیت درجامعه کمک می‌کند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حضرت حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی رئیس بازرسی کل کشور در دیدار با اعضا شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه با تسلیت ایام حزن انگیز محرم الحرام گفت: یکی از شاخصه‌های رشد در هر جامعه‌ای همگرایی و تفاهم اجتماعی است و انسان ها به دلیل تفاوت در سلایق و علایق با هم اختلاف نظر دارند که گاه به جنجال هم کشیده می شود که در این میان هر چه سطح آگاهی در جامعه و بهره گیری از عقلانیت کاهش یابد میزان اختلاف و درگیری نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: زندگی انسان‌های فرهیخته در فضای عقلانی است . انسان به عنوان یک موجود عقلانی که دارای آرمان‌های بلند است باید قدرت عبور از این اختلافات را داشته باشد.

پور محمدی با خطاب قرار دادن انسان‌ها در جدال با طبایع خویش افزود: ما به عنوان موجود انسانی همواره در کشمکش با درونیات و طبایع خویش هستیم و اگر در این مسیر از عقلانیت بهره نگیریم قطعا تسلیم خواهیم شد. بنابراین اساس تحول انسانی بکارگیری صحیح عقلانیت در زندگی است. لذا هر چه عقلانیت را در جامعه توسعه دهیم در واقع قدم در راه توسیع انسانیت گذاشته ایم چرا که عقلانیت وجه ممیزی انسان‌ها از دیگر موجودات است.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود نقش شوراهای حل اختلاف را اساسی دانست و ادامه داد: شوراهای حل اختلاف علاوه بر اینکه کمکی است به دستگاه قضایی اما نقش اساسی آن به عنوان پله ای است که در پیمودن مراتب عقلانیت درجامعه کمک می کند. تا جایی که جامعه فارغ از جار و جنجال و با تفاهم و گفتگو مسائل را حل کند.

پورمحمدی تصریح کرد: قوه قضائیه نه تنها باید این نهاد را که جایگاه اساسی در میان مردم پیدا کرده است حفظ نماید بلکه باید در جهت تقویت آن نیز گامهای اساسی بردارد چرا که علاوه بر خدمات ارزنده ای که به دادگستری دارد به عنوان اهرمی در جهت ارتقا عقلانیت در جامعه عمل می کند و همین امر باعث کاهش تنش ها در جامعه می شود.

پور محمدی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف حامل دو پیام است: یکی محبت و سازش و دیگری مشورت و عقلانیت. بنابراین این نهاد به عنوان یک نهاد مردمی و ارزشمند وجود خود را برای همگان ضروری دانسته لذا باید حفظ و تقویت شود. و از طرفی تکریم آن بر ما ضروری است چرا که بزرگان و سرمایه های ارزشمند ما در آن حضور دارند.

رئیس کل دادگستری نیز در پايان اين ديدار خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه استقبال خوبی از شوراها شده است و بر همین اساس افراد فرهیخته و با سوادی که دارای انگیزه زیادی هستند در آن عضو شده اند و در حال فعالیت مستمر هستند طوری که زمان کاری آنها همچون دادگستری تملام وقت و در طول هفته است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار