رئيس موزه علم و طبيعت دانشگاه شهيد چمران اهواز از ساخت و در معرض قرارگيري يك دستگاه جديد در بخش فيزيك مدرن اين موزه تا 20 روز آينده خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛  بيژن برازنده اشاره به راه‌اندازي بخش فيزيك مدرن اين موزه از حدود هشت ماه گذشته، خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين بخش شامل بيش از 30 دستگاه اختراعي است.

وي درباره دستگاه جديد اختراعي توضيح داد: اين دستگاه بيشتر روي الكتريسته ساكن متمركز است و به‌گونه‌اي طراحي شده كه تمام واكنش‌ها و قوانين الكتريسته ساكن را به‌طور كاملا عيني و ملموس در معرض ديد قرار مي‌دهد. ساخت اين دستگاه حدود 14 ماه به طول انجاميد و بين 2 تا سه ميليون تومان براي ساخت آن هزينه شده‌است. البته در ساخت اين دستگاه بيشتر از وسايل اسقاطي و موجود استفاده شده‌است تا هزينه ساخت كاهش يابد. در حالت عادي و در صورت استفاده از قطعات نو، ساخت اين دستگاه حداقل هشت تا 9 ميليون تومان هزينه در برداشت.

برازنده كه خود سازنده دستگاه مبدل الكتريسيته ساكن است، طرح اين دستگاه را منحصر به فرد دانست و اظهارداشت: تمام طراحي‌هاي به كار رفته در نقشه ساخت دستگاه برگرفته از ايده‌هاي ذهني‌ام بود و كاربرد آن در مشاهده عيني قوانين الكتريسيته ساكن است.

رئيس موزه علم و طبيعت دانشگاه شهيد چمران اهواز هدف از ساخت اين دستگاه را ايجاد انگيزه در بازديدكنندگان از موزه به ويژه دانش‌آموزان براي اختراع دستگاه‌هاي ديگر و افزايش سطح علمي آن‌ها عنوان كرد و افزود: تمام دستگاه‌هاي اختراعي در موزه صرفا از روي علاقه و با هدف افزايش سطح علمي بازديدكنندگان، تحريك حس كنجكاوي و تحقيق در دانشجويان و دانش‌آموزان ساخته شده و هيچ‌گونه منعفت مادي براي سازنده ندارند./ب


برچسب ها: ساخت ، دستگاه ، چمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.