پژوهشگران پردیس فنی دانشگاه تهران توانستند با سنتز نانو کامپوزیت نانو لوله های کربنی چند دیواره دی اکسید قلع، حساسیت این نانو حسگر را تا کمتر از 0.3 بالا ببرند.

مهندس صادق احمد نیا فیض آبادی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی در گفتگو با خبرنگارعلمي باشگاه خبرنگاران گفت:  افزایش حساسیت نانو حسگرها با استفاده از نانو لوله های کربنی روشی جدید است که برای نخستین بار توسط پژوهشگران پردیس فنی دانشگاه تهران ابداع شده است و این طرح حساسیت بالا و انتخابگر بودن سنسور را در پی دارد .
وی در خصوص مزایای این طرح افزود: یکی از مزایای روش رسوب دهی شیمیایی استفاده شده  در این تحقیقات تولید نانو ذرات با قطری کمتر از 6 نانومتر است که باعث ایجاد حساسیت بالا در نانو حسگرها می شود.

احمد نیا کاربردهای این طرح را مطرح كرد: مهم ترین کاربرد این طرح در زمینه پزشکی است که باعث تشخیص زود هنگام بیماری ها از طریق آنالیز بازدم افراد می شود که بسیار زود تر از آزمایشات دیگر پزشکی جوابگو است.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت های فیزیولوژیکی غیر معمول بدن انسان باعث تغییر درصد ترکیبات بازدم انسان می شود که از طریق بررسی بازدم از آزمایشات دیگر پزشکی جوابگو است.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت های فیزیولوژیکی غیر معمول بدن انسان باعث تغییر درصد ترکیبات بازدم انسان می شود که از طریق بررسی بازدم می توان به بیماری هایی از جمله سرطان ریه، سرطان سینه و یا دیابت پی برد به طوری که در افراد دیابتی میزان استون در تنفس 8ppm  تا  1ppm می باشد در صورتی که در افراد عادی این میزان زیر 1ppm است.

وی در پایان عنوان کرد: این طرح هنوز کاربردی نشده است نیاز به تحقیقات و کار بیشتر دارد تا میزان حساسیت این حسگرها را بالاتر ببریم./ع2
برچسب ها: نانو ، بیماری ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار