رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد: شهرستان‌های با جمعیت بالای یکصدهزار نفر در سراسر کشور به اداره یا دفتر نمایندگی استاندارد مجهز می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، نظام‌‌الدین برزگری در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: طبق سند چشم انداز و برنامه جامع ایران در افق 1404 علاوه بر استاندارد سازی تولیدات و خدمات، توسعه دفاتر استاندارد در شهرستان‌های با جمعیت بیش از یکصدهزار نفر نیز در دستور کار است که امیدواریم این امر تا سال 92 محقق شود.

وی افزود: در حال حاضر فناوری‌های پیشرفته از جمله نانو در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نساجی، ساختمانی، صنایع غذایی و کشاورزی رسوخ پیدا کرده است و محصولات بیوتکنولوژیک عرضه می‌شود.

برزگری تصریح کرد: با توسعه سریع فناوری ناچار به تجهیز مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک و تراریخته در سازمان استاندارد شدیم و بیستمین کمیته این سازمان به نام کمیته نانو در حال شکل گیری است.

وی همچنین ایجاد آزمایشگاه نانومترولوژی را از برنامه‌های پیش روی سازمان استاندارد در سال آینده برشمرد و گفت: دنیا امروز به سمت محصولات دانش بنیان رفته است و امیدواریم با ایجاد این آزمایشگاه و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پاسخگوی نیازهای جدید باشیم.

به گفته وی سازمان ملی استاندارد می‌تواند ارتباط علم و دانش و ثروت ملی را ایجاد کند.

برزگری تاکید کرد: ایجاد و توسعه استاندارد تنها از سازمان استاندارد برنمی‌آید و همه باید خود را مسئول استاندارد بدانند و این مقوله به عنوان فرهنگ عمومی و باور ملی مطرح شود.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان افزود: سازمان ملی استاندارد یکی از 165 عضو سازمان جهانی استاندارد است که اکنون رتبه 29 را از لحاظ فعالیت‌های بین‌المللی و نقش آفرینی در تدوین استانداردهای جهانی دراختیار دارد.

برزگری افزود: کشورمان در بین کشورهای عضو اکو از لحاظ تدوین استاندارد و اداره دبیرخانه‌ها رتبه یک، در بین کشورهای اسلامی رتبه دو و از لحاظ اداره دبیرخانه رتبه یک را در اختیار دارد.

به گفته وی؛ کشور در زمینه استانداردهای نانو جزو 45 کشوری است که کمیته متناظر داخلی دارد و در این زمینه هم دارای فعالیت‌های ویژه‌ای است.

ارتقاء کیفی کالاهای ایرانی

رئیس سازمان استاندارد ایران در ادامه گزارشی از ارتقای کیفیت کالاهای داخلی ارائه داد و گفت: از سال 77 تا 83 تنها 6 هزار و 200 پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده بود، درحالی که از سال 84 تا 90 حدود 18هزار و 200 فقره پروانه صادر شده است و این نشان از بالارفتن کیفیت کالاهای ایرانی دارد.

وی ادامه داد: بیش 42 هزار نفر در قالب هزار و 400 آزمایشگاه همکار و شرکت بازرسی فنی به کار گرفته شده‌اند.

برزگری بیان کرد: این همراهی باعث شده است که شاخص تجارت فرامرزی پایین بیاید و اخیراً توافق شد علاوه بر آزمایشگاه‌های مبادی ورودی و خروجی در داخل گمرک نیزبا برپایی میز خدمت پاسخگوی نیازها باشیم.

وی ادامه داد: تا سال گذشته 630 قلم کالا مشمول استاندارد اجباری بود اما اکنون 2هزار و 900 تعرفه از تعرفه های گمرکی تحت کنترل سازمان استاندارد در بخش واردات است.

برزگری همچنین از تاسیس پژوهشگاه استاندارد با چهار پژوهشکده طی سال گذشته خبر داد و گفت: مردم امروزه استاندارد را به عنوان حق خود و مطالبه ملی می‌شناسند و باید با بالا بردن استانداردها و خرید محصولات با کیفیت بتوانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.