عفونتهای دوران بارداری یکی از عوامل موثر در بروز فلج مغزی نوزادان است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر رضا بوستانی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فلج مغزي شامل طيفي از بيماري‌هاست كه در اثر اختلال در عملکرد مغز کودکان اتفاق مي‌افتد و در اين بيماري، بخشي از مغز كاركرد خود را از دست مي‌دهد، اظهار داشت: این‌ اختلالات‌، دستگاه‌ عصبی‌ مركزی‌ و دستگاه‌ عضلانی‌ را درگیر می‌كند و درجات‌ متفاوتی‌ از ناتوانی را در فرد به همراه دارد.

دکتر رضا بوستانی با بیان اینکه فلج مغزی بیماری اكتسابي است و ارتباطي با ژن ندارد و بيشتر به دليل آسیب‌هاي وارده‌ قبل‌ یا  هنگام‌ تولد رخ‌ می‌دهد، اظهار داشت: كمبود اكسیژن‌ به‌ طور طولانی‌مدت، كاهش خون‌رساني به مغز، ابتلا به يرقان‌ در نوزادان و ضربه‌هاي وارده به سر از ديگر عوامل موثر در  بروز فلج مغزی در کودکان به شمار می رود.

استادیار گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد  دکتر رضا بوستانی با بیان اینکه به‌طور معمول اين بيماري در ابتداي تولد به سختي تشخيص داده مي‌شود. اما در بيشتر موارد با افزايش سن، با علائمي مانند دير نشستن، نا استواري بدن و ناتواني در گرفتن اشيا‌  قابل تشخیص است، خاطر نشان کرد: بيشترين مشكل كودك، مشكل در تعادل اوست كه اين موضوع نيز با گذشت زمان بيشتر مشاهده مي‌شود.

وی در خصوص راهکارهای درمانی کودکان مبتلا به فلج مغزی اظهار داشت : اين بيماري درمان دارويي ندارد و مهم‌ترين درمان براي آن درمان‌هاي غير‌دارويي مانند فيزيوتراپي، ‌كار‌درماني و اصلاح رفتارهاي كودك است. همچنین روان‌‌درمانی‌ یا مشاوره‌ در راستاي كمك‌ به‌ خانواده‌ كودك‌ برای‌ پذیرش‌ وضعیت‌ كودكشان‌ و كمك‌ كردن‌ به‌ وی،‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ حداكثر توانایی‌ خود نيز موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بيماران فلج مغزي مي‌توانند زندگي طبيعي داشته باشند، تصریح کرد: خانواده‌هاي اين‌گونه كودكان بيشتر به جاي اينكه به دنبال درمان باشند، بايد به دنبال كاردرماني باشند تا كودكشان زندگي متعادلي داشته باشد./ح
برچسب ها: بارداری ، عفونت ، فلج مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار