اقتصاد مقاومتی به معنای تن دادن به فشارها و مقاومت سخت و دست و پاگیر در برابر فشارها نیست. اقتصاد مقاومتی اقتصادی فعال و پویاست که با تکیه بر عناصر داخلی و خودی عمل می کند و مسیر پیشرفت را برای کشور می گشاید و فرش دستباف نیز از جمله همین عناصر داخلی است.

**ایرانی، جنس ایرانی بخر

یکی از ویژگی های دوران اقتصاد مقامتی آن است که بر کالاهای تولید داخل تکیه کنیم که به رونق تولید ملی کمک برساند و اشتغال را در کشور بالا ببرد و هر شهروند ایرانی استفاده از کالای ایرانی را ارزش بشمارد.


شاید در بسیاری از صنایع و تولیدات، ایرانیان نمونه های خارجی را بهتر و باکیفیت تر از مشابه داخلی آن بدانند اما درباره فرش دستباف ایرانی همه اتفاق نظر دارند که این کالا از همه انواع مشابه خارجی خود بهتر، بادوام تر، اصیلتر و با کیفیت تر است و از این منظر افکار عمومی درباره این کالا آمادگی خرید و استفاده از آن را دارد و نیمی از راه طی شده است.

در حالیکه در زمینه سایر کالاها باید کار روی افکار عمومی و ترغیب آنان به استفاده از تولیدات داخلی صورت پذیرد.

**گستردگی و پراکندگی تولید در سراسر کشور

در صنایع مختلف بسته به مزیت منطقه ای، تولیدات در نقاط خاصی از کشور صورت می پذیرد و قابل تعمیم و انتقال به دیگر نقاط نیست اما تولید فرش دستباف منحصر به جغرافیا و اقلیم خاصی نیست و همه ایرانیان در هر منطقه ای از کشور می تواند به این تولید اقدام کنند و از این نظر مزیتی ویژه برای این کالا نسبت به سایر تولیدات می توان در نظر گرفت.

**صادرات غیرنفتی، محور اقتصاد مقاومتی

رشد و گسترش صادرات غیرنفتی و عدم تکیه به فروش نفت می تواند در دوران توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان محور فعالیتها مدنظر قرار گیرد و در میان این گروه از صادرات نیز از گذشته تاکنون فرش دستباف جایگاهی ویژه داشته است.

هم اکنون سالانه حدود 5 میلین مترمربع فرش دستباف درکشور تولید می شود که بیش از دو سوم آن صادراتی است. از سوی دیگر با نگاه به حجم تجارت جهانی فرش دستباف در می یابیم که نزدیک به یک سوم از کل تجارت این محصول در دنیا در اختیار ایران است و در واقع رهبری بازار این کالا در اختیار کشور ماست.

در سال گذشته بیش از 560 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شده است که این فرش ها به بیش از 80 کشور دنیا رفته اند و توجه به این رقم و این تعداد از کشورهای خریدار این محصول نشان دهنده ارزش این کالا در اقتصاد کشور است.

دنیا خواهان و خریدار فرش ایرانی است و از این منظر می توان اقتصادی فعال و پویا را رقم زد و از فشار و چنبره تحریم ها گذرکرد. بر این پایه شایسته است که دولتمردان و تصمیم گیران حوزه سیاست و اقتصاد نگاه تازه ای به هنر- صنعت فرش دستباف به عنوان شاه بیتی در غزل توجه به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

حمید کارگر (کارشناس فرش، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات)


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار