در شرایطی که تحریم کنندگان و ستیزه جویان با نظام جمهوری اسلامی ایران بر آنند تا با اعمال فشار به بخشهای مختلف فعال در گردش چرخ اقتصادی کشور، پویایی و تحرک را از این چرخ بازستانند و در تپش نبض اقتصاد و تجارت کشور درنگ پدید آورند، روی آوردن و حرکت در چارچوب "اقتصاد مقاومتی" راهکاری شایسته است که باید به قوت و شدت پی گرفته شود.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در شرایطی که تحریم کنندگان و ستیزه جویان با نظام جمهوری اسلامی ایران بر آنند تا با اعمال فشار به بخشهای مختلف فعال در گردش چرخ اقتصادی کشور، پویایی و تحرک را از این چرخ بازستانند و در تپش نبض اقتصاد و تجارت کشور درنگ پدید آورند، روی آوردن و حرکت در چارچوب "اقتصاد مقاومتی" راهکاری شایسته است که باید به قوت و شدت پی گرفته شود.

در جستن پادزهری برای سم تحریم تزریق شده از سوی کشورهای متخاصم، بهتر آنست که نخست نقاط فشار و هدفگذاری تحریم کنندگان شناسایی شود و سپس  پادزهری بر این سم به دست آید.

به باور نگارنده این نقاط فشار را می توان در 3 عامل برشمرد: ابزار و فناوری، مواد اولیه و سرمایه. و باز بر این باورم که فرش دستباف ایران این امکان را دارد که در موضوع اقتصاد مقاومتی و در شرایط سخت تر شدن تحریم ها از همین 3 منظر به یاری اقتصاد و اشتغال در کشور بیاید.

الف) ابزار و فناوری: تحریم کنندگان تا اندازه ممکن تلاش می کنند تا ابزار و فناوری های لازم برای رونق تولید و تجارت را در اختیار ما قرار ندهند و ایرانیان را از دانش فنی در بسیاری از حوزه ها نیز محروم سازند. اما هنر- صنعت فرش دستباف این امکان را به ما می دهد که در این زمینه تحریم کنندگان را ناکام سازیم.

فرش دستباف صنعتی بومی و قدیمی در کشور ماست که همه ابزار و تجهیزات مورد نیاز آن در داخل کشور تولید و عرضه می شود و بی نیاز از واردات است. دانش فنی و مهارت تولید در سبک ها و تکنیک های مختلف بافت نیز در داخل کشور وجود دارد و از این بابت روی این هنر-صنعت در حوزه اقتصاد مقاومتی می توان تکیه کرد.

ب) مواد اولیه: یکی از نقاطی که ممکن است تحریم کنندگان در ایجاد بحران و فشار برای صنایع داخلی توفیق یابند، در تامین مواد اولیه است. این حوزه بیش از همه در صنایعی مشکل زا خواهد بود که عمده مواد اولیه مورد نیاز آنها از خارج از کشور تامین می شود حال آنکه فرش دستباف بیشترین مواد مورد نیاز خود را از داخل تامین می کند و پشم و پنبه و ابریشم و رنگدانه های مختلف تا حد زیادی در داخل کشور قابل تامین هستند.

پ) سرمایه: بسیاری از صنایع بزرگ برای ایجاد یا تجهیز و تکمیل نیازمند سرمایه گذاری فراوان هستند ولی هنر- صنعت فرش دستباف برای راه اندازی و ایجاد اشتغال به سرمایه گذاری اندکی نیاز دارد.

شاید در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی و یا ناامنی برای سرمایه گذاری، سرمایه داران تمایلی به مصرف کردن دارایی خود در صنایع بزرگ و با ریسک بالا نداشته باشند اما سرمایه اندک مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه قالیبافی می تواند انگیزه مناسبی را در حوزه اقتصاد مقاومتی ایجاد کند.

از این رو شایسته است تا دولتمردان و تصمیم گیران حوزه سیاست و اقتصاد نگاه دیگرباره ای به هنر- صنعت فرش دستباف به عنوان پادزهری در برابر تحریم ها داشته باشند.

حمید کارگر (کارشناس فرش، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات)

برچسب ها: تحریم ، فرش ، دستبافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار