رییس شورای امر به معروف و نهی از منكر وزارت ارشاد گفت: یكی از والاترین معروفها در جامعه اسلامی اهمیت دادن به كتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر 'علی اسماعیلی' در همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منكر استانهای جنوب و غرب كشور در اهواز افزود: كتاب از بزرگترین تجلیات فرهنگی در جامعه واز نیازهای اساسی هرجامعه است ودر جامعه ما افزایش سرانه مطالعه واقعا لازم است.

وی اضافه كرد: اگر بخواهیم امر به معروف را فراگیر كنیم همه باید دست به قلم شویم متولیان فرهنگی وظیفه سنگینی درتولید فاخر وارزشمند وماندگار دراین حوزه دارند.

وی اظهار داشت: تولید محتوا،تبلیغ وترویج وگام برداشتن برای فراگیر شدن فرهنگ مطالعه همه از مصادیق امر به معروف است اگر بدنبال ااقتدار وسلامت جامعه اسلامی مان هستیم باید كتاب رادر متن جامعه واردكنیم.

وی با اشاره به آمار تولید نشر كتاب دركشور گفت: 73درصد ازتولید كتاب در تهران ،12درصد در قم و3درصد درمشهد است وسهم خوزستان ازاین شاخص تنها كمتر از یك درصد است این وضعیت قابل قبولی برای استان نیست.

دكتراسماعیلی گفت: این وضعیت تولید ونشر برای كشورما مناسب نیست گرجه رتبه اول منطقه ورتبه دهم جهان را داریم،امریكا سالانه با تولید 207هزارعنوان كتاب درمرتبه اول است ودرچنین شرایطی طبیعی است كه این كشور تبیین كننده استراتژی صنعت نشر است.

وی خاطرنشان كرد: متاسفانه ما تنها داریم روز به روز فرهنگ ترجمه را دركشور ترویج می كنیم ،تا هنگامیكه كتاب وتولید فكر ومحتوا به عنوان یك نیاز اساسی درزندگی ما مطرح نشودوضع به همین منوال خواهد بودتنها راه ارتقای سطح فرهنگ درجامعه همین ترویج كتابخوانی وتولید كتاب است.

وی با بیان اینكه هرچه در حوزه فرهنگ كار شود باز هم كم است اظهار داشت:مهمترین وظیفه دستگاههای فرهنگی ارتقای

جایگاه مطالعه است كتاب ودر راس آن قران را باید وارد زندگی مردم كنیم.

این مقام مسوول در حوزه فرهنگ تصریح كرد: متاسفانه نگرشها در زمینه فریضه امر به معروف ونهی از منكر عموما سلبی است، 30 سال است كه كار سلبی می كنیم ولی نتیجه ای ندارد باید در اجرایی كردن این فریضه مثبت نگری نموده وتكیه بر نرویج معروف كنیم ،لدا انتظارمیرود اعضای شوراهای امر به معروف ونهی ازمنكر درجهت بسط وگسترش فرهنگ كتاب پیشگام باشند.

وی با اشاره به بازدید همه ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه كتاب گفت: این خود بالاترین نشانه از اهمیت این موضوع دردید ایشان است،اگر می خواهیم فرمایشات اخیر ایشان رادر زمینه تغییر سبك زندگی اجرایی كنیم حوزه ودانشگاه ونخبگان سیاسی وفكری ودستگاههای مرتبط فرهنگی باید به میدان بیایند.

وی با بیان اینكه نیازی به برگزاری همایش ونوشتن مقاله و...دراین زمینه نیست افزود : این نشان می دهدكه ما نقشه راه را نداریم،اگر می خواهیم ارزشهای اسلامی ودینی در همه سطوح اجتماعی وفردی بسط و توسعه یابند طلاق،ربا،دروغ وقانون گریزی كاهش یابد باید قران را به عنوان والاترین كتاب وارد زندگی مردم كنیم.

وی با بیان اینكه خلاهای قانونی،نداشتن پشتوانه اجرایی وپراكندگی وتنوع نهادهای فعال در عرصه این فریضه را سه مانع اصلی كا برشمرد وبه اعضا ومسولان شوراهای امر به معروف ونهی ازمنكر ارشاد استاهای حاضر درنشست توصیه كرد از برخوردهای سلبی در حوزه این فریضه به شدت پرهیز كنند.

جانشین معاون ستاد امر به معروف ونهی از منكر كشور با اشاره به اهمیت وضرورت این فریضه الهی گفت: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منكر به خوبی اجرا نشودجامعه دچار بی قانونی و هرج ومرج می گردد.

حجت الاسلام مهاجری بر فرهنگ سازی اجتماعی دراین زمینه تاكید كرد و افزود: ما به عنوان فرهنگ سازان اجتماع ، اگر این وظیفه را بخواهیم انجام دهیم باید صبر 20 ساله داشته باشیم درغیر این صورت اگر این تحمل را نداریم كار را به كسانی دیگری بدهیم .چون وظیفه سنگینی مخصوصا با توجه به چالش های امروزی است.

وی انجام فریضه امر به معروف ونهی از منكررا در تسهیل اجرای بسیاری از فرامین ودستورهای اداری درارتباط با جامعه موثردانست و تصریح كرد: مشاهده شده كه بسیاری از دستورات وزیر، مدیران كل به خوبی صادر شده اما در سطح بدنه و جامعه اجرا نمی شود . راهكار حل این امر احیا فریضه امر به معروف و نهی از منكر است غیرازاین راه ، جواب نخواهد داد.

حجت الاسلام' مرتضی مهاجری 'اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منكر را در پیشگیری از جرایم مهم خواند و ادامه داد: قوه قهریه و نبروی انتظامی مهم است اما بسیاری از مسایل را می توان با احیای امر به معروف و نهی از منكر درجامعه پیشگیری كرد.

جانشین معاون ستاد امر به معروف ونهی از منكر كشور تاكید كرد: اگر دغدغه اجرای صحیح این فریضه درما به وجود آمد باید به قدر وسع مان كار كنیم حتی اگر كتك بخوریم.

مدیر كل فرهنگ وارشاد اسلامی ورییس شورای امر به معروف و نهی از منكر ارشاد استان گزارشی از فعالیت این شورا ارائه كرد.

حجت الاسلام 'سید لطف اله سپهر' افزود: این اداره كل اهتمام زیادی برای توسعه واحیای بیشتروفرهنگ سازی درخصوص امر به معروف ونهی از منكر دارد.

وی ادامه داد: دراین راستا كتب ،مقالات ومطالب زیادی چاپ شده ،همچنین مطبوعات استان درراستای توسعه واحیای این فریضه هماهنگ كرده ایم كه مطالبی منتشر كرده اند.

حجت الاسلام سپهر گفت: به واسطه تلاش همكاران از سوی ستاد صیانت استان موفق به كسب رتبه برتر شده ایم.

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت های جامع فرهنگ و فرهنگ

سازی دو فریضه امر به معروف و نهی از منكر تاكید كرد.

نشست یك روزه شوراهای امر به معروف ونهی ازمنكر ادارات كل فرهنگ وارشاداسلامی استانهای غرب وجنوب كشور امروز

به میزبانی خوزستان در اهواز برگزار شد.

دراین نشست مدیران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی وروسای شورای امر به معروف ونهی از منكرارشاد این استانها درخصوص اهداف واحیای این فریضه الهی وافزایش حساسیت بین همكاران و اعضای شورا درمراكز استانها وترسیم چشم انداز وتبیین افق های آینده آن به بحث وتبادل نظرپرداختند . /س
برچسب ها: کتاب ، والاترین ، معروفها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.