ناخن جویدن یکی از اختلالاتی است که اغلب در کودکان و گاهی بزرگسالان دیده می شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ ناخن جویدن از جمله اختلالات عادتی است که اغلب در کودکان و گاهی بزرگسالان بروز می کند. این عمل به طورناخوداگاه صورت می گیرد و افراد مبتلا به این اختلال هنگام جویدن ناخن متوجه عمل خود نیستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده ناخن جویدن بیش از سایر اختلالات در میان دانش آموزان مدارس شایع است و این اختلال در بین دخترها بیشتر از پسرها است .

در درمان این عادت باید به علت آن توجه کنیم. اگر کودک شما تحت فشارهای روحی و عصبی فراوانی قرار دارد سعی کنید این فشارها را کم و یا تعدیل نمایید. بطور مثال  سعی کنید شرایط و موقعیت هایی را که کودک شما در آنها دچار اضطراب و نگرانی می شود مانند خستگی، تماشای یک برنامه مهیج یا درمانده شدن از انجام تکلیف را بشناسید و از بین ببرید و یا انها را به حداقل ممکن برسانید.

دلايل جويدن ناخن:
فشار روحی و اضطراب
ترس
 هیجان پذیری بیش از حد

روشهاي درمان اين اختلال:
چون ناخن جویدن ناخودآگاه وبر اثر فشار اضطراب درونی صورت می گیرد، لذا با رفع علل اضطراب زا با روشهای خوشایند فرد را از عمل خودآگاه سازید.

مالیدن داروهای تلخ، بدمزه، فلفل، رنگ و …. برای ترک ناخن جویدن کودک مؤثر نیست بلکه با ایجاد احساس گناهکاری و اضطراب در فرد سبب می شود بیشتر به این عمل بپردازد.

اوقات فراغت فرد مبتلا را با فعالیت‌های مورد علاقه او پر کنید. این فعالیت‌ها می‌تواند در کم کردن و ترک این عادت مؤثر باشد.

نکته: باید تلاش کنید تا کودک را متوجه عمل زشتش کنید و سپس ناخن های سالم و زیبا را با ناخن جویده شده مقایسه و تعریف کنید تا کودک به این عمل خود پی برده و درصدد کاهش آن برآید./ع2
برچسب ها: جویدن ، ناخن ، فشار روحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار