مفهوم واقعی چاقی آنست که: انرژی دریافت شده از انرژی مصرف شده بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

اگر مقدار انرژی دریافتی به شکل غذا بیش از انرژی مصرف شده باشد، وزن بدن افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر وقتی مصرف انرژی (حرارتی که در نتیجه متابولیسم بدن تولید شده، میزان کار مکانیک عضلات مواد غذایی که به وسیله ادرار و مدفوع خارج می شوند) بیش از انرژی دریافت شده باشند وزن کاهش پیدا می کند.

بنابراین مفهوم واقعی چاقی آنست که: انرژی دریافت شده از انرژی مصرف شده بیشتر باشد.

درمان چاقی فقط منحصر به آن است که دریافت انرژی را از مصرف انرژی کم تر نماییم.

برای این منظور رژیم های گوناگون پیشنهاد می شود که مبنای همه آنها تقلیل مقدار کل انرژی دریافت شده است و اغلب این رژیم های غذایی طوری ترتیب یافته است که حجم کافی داشته باشند. ولی انرژی آن چنانی از خود آزاد نسازند.

مواد سلولزی این خاصیت را دارد که می تواند با حجم قابل ملاحظه ای و با آزاد کردن انرژی کم تری وارد رژیم غذایی ضدچاقی شود. زیرا زیادی حجم غذا می تواند آدمی را فریب داده و اشتهایش را ارضاء کند.

تاکنون داروهای مختلفی برای کاهش اشتها پیشنهاد شده است. این داروها به طور عموم سمپاتومی متیک بوده و انقباضات گرسنگی را در راه معدی روده ای مهار می کند. بنابراین تجویز مناسب مهارکنندگان اشتها (معده و روده) وسیله نیرومندی برای غلبه بر چاقی به شمار می آید و چون این راههای پیشنهادی خالی از خطر نیست لذا کم کردن غذاها، بیشتر از سایر راههای مختلف اهمیت دارد.

اگر شخص غذای کافی دریافت نکند چون انرژی بدن او از مقدار دریافتی تجاوز خواهد کرد و در نتیجه مخازن غذایی بدن او تخلیه شده و لاغری فرا می رسد. در موقع فقدان مواد غذایی مواد قندی زودتر از چربی، و چربی زودتر از پروتئین به سوخت و ساز بدن می رسد. بنابراین اگر ۲۴ تا ۴۸ ساعت مواد غذایی به بدن نرسد و کاملا قطع شود ذخایر قندی کاملا تمام می شود. در مواقع مصرف تنها ذخایر قندی بدون مصرف ذخایر پروتئینی و چربی فقط ۱۳ ساعت زندگی را حفظ خواهد کرد. پس از این نوبت به چربی ها رسیده که در ظرف ۵ تا ۶ هفته ذخایر چربی رو به اتمام خواهد گذاشت و پس از آن نوبت به آب شدن پروتئین ها و مراحل آخر زندگی را موجب می شود.

در زمان مبارزه با چاقی باید تا هر چه ممکن است از خوردن کربوهیدرات ها خودداری شود. زیرا در افراد چاق و فربه، کربوهیدرات های مصرف شده خیلی زود و آسان تبدیل به چربی می شوند. این موضوع به علت زیادی انسولین در بیشتر افراد چاق صورت می پذیرد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، چاقی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.