معلمان در دوران آموزش با تدارك برنامه هاي مختلف علمي - تفريحي براي دانش آموزان عامل سوق و گرايش آنها به سمت كتاب و مطالعه مي شوند.

محمود حكيمي، نويسنده فيلمهاي دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: حدود سي سال در آموزش و پرورش بودم و به اين موضوع اطمينان خاطر دارم كه معلم در زمينه فرهنگ سازي مطالعه نقش بسياري دارد.
وي توضيح داد: اگر در دوران آموزش معلمان برنامه هاي علمي - تفريحي مانند مسابقات مختلف را براي دانش آموزان تدارك ببينند آنها براي اينكه به جواب برسند و در مسابقه موفق شوند به صورت خودكار سراغ مطالعه در رابطه با موضوع مورد نظر مي روند و اين باعث مي شود كه از همان دوران ابتدايي با فرهنگ مطالعه آشنا شوند.
وي ادامه داد: يكي ديگر از عواملي كه مي‌تواند در افزايش ميزان مطالعه تاثيرگذار باشد نوع كتابهايي است كه نويسندگان مختلف مي‌نويسند نثر كتابها بايد به قدري سليس و روان باشد كه خواننده در هر مقطعي بتواند آن را درك كند و از خواندن آن لذت ببرند كه اين زمينه ساز اشتياق خواننده به مطالعات بعدي خواهد شد.
وي در رابطه با عصر اينترنتي، گفت: اينترنت باعث شده كه ميزان مطالعه با كتاب پائين بيايد ولي نقش موثري در افزايش سطح مطالعه داشته به طوري كه افراد با ديدن مطلبي در اينترنت ناخودآگاه پيگير آن مي شوند و به سراغ مطالعه در رابطه با آن موضوع مي روند.
حكيمي در زمينه تفاوت مطالعه در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه؛ گفت: در گذشته در ايران زمين ميزان مطالعه بالاتر بود ولي الان در كشورهاي توسعه يافته بيشتر است و اين به خاطر فرهنگ جا افتاده در آن كشور است.
اين نويسنده اظهار داشت: مراكز تربيت معلم بايد دانشجويان را طوري آموزش دهند كه در زمان انجام وظيفه دانش آموز خود را به گونه اي پرورش دهند كه روحيه مطالعه در او افزايش يابد و به گرايشهاي سني دانش آموزان در مقاطع مختلف توجه داشته باشند./ص
برچسب ها: معلم ، دانش ، آموز ، گرایش ، کتاب ، مطالعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار