پيشرفت قابل توجه ساخت و ساز در مناطق زلزله زده در مناطق زلزله زده و اتمام مرحله اول بازسازي واحدهاي مسکوني آسيب ديده در گفتگوي ويژه خبري بررسي شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، روند بازسازي ساخت و ساز در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي با حضور علي اکبر آقايي رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، احمد عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي و عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي شد.

براساس اين گزارش علي اکبر آقايي رئيس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه گزارشات ميداني از بازديد مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي از سوي مسئولان و نمايندگان مناطق زلزله زده در جلسه علني روز گذشته مجلس قرائت شد گفت: اين گزارشات حاکي از رضايتمندي و تلاش مضاعف مردم و مسئولان و پيشرفت فيزيکي ساخت واحدهاي مسکوني در اين مناطق بود.

وي در ادامه افزود: در حال حاضر نيازمند کمک رساني مداوم از سوي مردم و مسئولان در خصوص احداث واحدهاي مسکوني دائم و موقت هستيم.

وي در ادامه يادآور شد: اتمام ساخت و ساز واحدهاي مسکوني موقت قبل از رسيدن فصل زمستان يکي از وظايف اصلي مسئولان به شمار مي رود.

رئيس کميسيون عمران مجلس در ادامه اظهار داشت: تا اين لحظه در بخش ساخت واحدهاي مسکوني دائم از سوي دستگاه هاي اجرايي پيشرفت قابل توجهي را نشان مي دهد.

در همين راستا عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با بيان اينکه 18 هزار و 500 واحد مسکوني در زلزله 72 روز گذشته آسيب کلي ديده اند براي تمامي واحدهاي مسکوني دائم واحدهايي با متراژ 60 متري در نظر گرفته شده که بخش قابل توجهي از آنها به اتمام رسيده است.

تابش در ادامه تصريح کرد: 9 هزار و 500 واحد مسکوني آواربرداري و پي کني آنها براي ساخت واحدهاي مسکوني دائم به اتمام رسيده است.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي اظهار داشت: تمامي امکانات از جمله اسکلت فلزي، پيچ و مهره از طريق کارخانجات تامين و در حال نصب است.

تابش با اشاره به اينکه تاکنون 7 هزار و 700 واحد مسکوني مرحله اجرايي آنها به اتمام رسيده و در حال نصب ديوار هستيم گفت: بيش از 3 هزار و 500 واحد مسکوني نيز مراحل نصب و ساخت آنها و ديوارکشي هاي اطراف آنها به اتمام رسيده است.

وي در ادامه توضيح داد: سرعت کار بسيار عالي بوده به طوري که در مدت کمتر از 60 روز حجم قابل توجهي از ساخت واحدهاي مسکوني به پايان رسيده و اميدواريم تا قبل از رسيدن فصل سرما تعداد بسياري نيز به پايان برسد.

وي با بيان اينکه در کنار هر واحد مسکوني ساخت يک واحد مسکوني موقت به متراژ 10 تا 12 متري را آغاز کرده ايم افزود: مردم اين مناطق مي توانند از اين واحدهاي مسکوني موقت در کنار واحدهاي مسکوني دائم استفاده کنند.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با بيان اينکه ساخت 10 هزار واحد مسکوني موقت آغاز شده و در حال نصب سقف براي اين واحدها هستيم گفت: بيش از 5 هزار واحد مسکوني موقت را در طي 20 روز به پايان رسانده ايم و اميدوار هستيم در آينده اي نزديک ساخت ساير واحدها نيز به اتمام برسد.

تابش در ادامه يادآور شد: بيش از 12 هزار کانکس نيز به صورت پيش ساخته از طريق کارخانجات وارد و در حال نصب هستند.

تابش در ادامه در خصوص واحدهاي دامي توضيح داد و گفت: 7 تا 8 هزار واحد براي اين دام ها با متراژهاي 20 الي 24 متر آماده کرده ايم و بخش قابل توجهي از اين واحدها نيز به اتمام رسيده است.

در ادامه گفتگوي ويژه خبري، احمد عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه کار بسيار بزرگي در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي در حال انجام است افزود: پس از عبور از مرحله اسکان اضطراري  اين مناطق ساخت تعداد بي شماري از واحدهاي مسکوني از سوي دستگاه هاي اجرايي و مسئولان در حال انجام است.

وي ادامه داد: براساس مصوبه هيئت دولت براي هر واحد مسکوني دائم 14 ميليون تومان به صورت قرض الحسنه و 3 ميليون تومان بلاعوض براي آسيب ديدگان اين مناطق ارائه شده است.

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه در روستاهاي آسيب ديده انشعابات و شبکه هاي آب، برق و گاز به صورت رايگان نصب مي شود افزود: براي تمامي واحدهاي مسکوني جديد و دائمي اين  انشعابات به صورت رايگان نصب خواهد شد.

وي در ادامه تصريح کرد:‌ تمامي بخش ها در حمل و نقل مصالح ساختماني اين مناطق اقدامات لازم را انجام داده و يک ميليون تن مصالح ساختماني از مسير جاده تبريز- اهر و خواجه- ورزقان، وارد اين مناطق شده است.

بيگي در ادامه اظهار داشت: پيشرفت کار ملزم همکاري فوق العاده ساير دستگاه ها در مناطق زلزله زده است.

وي با اشاره به اينکه با دستگاه هاي اجرايي و بنياد مسکن 14 استان براي کمک رساني به اين مناطق در ارتباط هستيم افزود: تمامي مسئولان وزارت راه و شهرسازي به صورت شبانه روزي مشغول خدمات و امدادرساني به اين مناطق هستند.

بيگي با بيان اينکه 4 هزار واحد مسکوني در مرحله گچ و سفيدکاري هستند افزود: در کنار اين واحدها، واحدهايي نيز براي نگهداري دام و علوفه ها در نظر گرفته شده و در حال ساخت هستيم.

بيگي با بيان اينکه تمامي مصالح ساختماني از جمله آرماتور، شيرآلات و آجر آماده هستند افزود: توانمندي ما در توليد واحدهاي مسکوني روزانه به ساخت 200 واحد مسکوني در مدت زمان کوتاه رسيده است.

استاندار آذربايجان شرقي در ادامه تصريح کرد: در حال حاضر نيازمند افزايش عوامل اجرايي در بخش هاي گچ کاري و بنايي هستيم و بنياد مسکن و ساير مسئولان تأمين اين مصالح ساختماني و ساخت مسکن را براي ما دپو کرده اند.

در ادامه عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با بيان اينکه از 9 هزار و 500 واحد مسکوني 4 هزار واحد مسکوني در اختيار مردم قرار گرفته شده است افزود: صحنه بازسازي اين مناطق بسيار باشکوه است و در حال حاضر 30 هزار نيرو به صورت مستقيم و شبانه روزي مشغول فعاليت در اين مناطق هستند.

وي با اشاره به اينکه پيشرفت کار در اين روستاها متفاوت است گفت: در بسياري از بخش ها خود مردم مشارکت  جدي داشته بنابراين ساخت اين مناطق نسبت به ساير بخش ها جلوتر بوده است.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در ادامه يادآور شد: در حال حاضر تمامي سعي مان را براي تامين مکاني گرم و امن و تامين امکانات زيرساختي براي اين واحدهاي مسکوني به کار گرفته ايم.

**اتمام مرحله اول واحدهاي تخريب شده تا پايان پائيز

تابش با اشاره به اينکه تا اواخر فصل پائيز مرحله اول بازسازي واحدهاي تخريب شده بين 60 تا 100 درصد به اتمام مي رسد افزود: پيشرفت فيزيکي کار با سرعت بسيار بالايي انجام مي شود به طوري که روزانه سقف 1400 واحد مسکوني نصب مي شود.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در ادامه تصريح کرد: ساخت 5 هزار و 700 واحد مسکوني در کمتر از 2 ماه به پايان رسيده است.

وي در ادامه افزود: برکات حضور مقامات مسئول از جمله مقام معظم رهبري، رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي و مصوباتي که از سوي آنها داده شده با مشارکت تمامي دستگاه ها در حال انجام است.

وي با اشاره به اينکه بنياد مسکن 14 استان در بازسازي اين مناطق در حال همکاري هستند افزود: از تمام پيمانکاران و افراد براي کمک رساني به بازسازي اين مناطق با پرداخت تمامي هزينه هاي همکاري آنها از سوي ما دعوت مي شود.

در ادامه عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي در خصوص نحوه تخصيص امکانات رفاهي به اين مناطق گفت: در روزهاي ابتدايي اين حادثه يک نظام توزيع در اين مناطق تشکيل داده شد و تمامي امکانات از طريق هلال احمر به صورت عادلانه و مناسب در اختيار مردم قرار گرفته شد.

وي در ادامه افزود: براساس مصوبه هيئت دولت تمامي امکانات رفاهي تا بازگشت اين مناطق به شرايط عادي از طريق هلال احمر در اختيار مردم قرار مي گيرد.

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه هلال احمر 4 کالاي اساسي از جمله گاز، يخچال، بخاري و تلويزيون را در اختيار مردم قرار داده است افزود: کمک بلاعوضي به مبلغ 500 هزار تومان نيز براي تامين اقلام به اين افراد اختصاص داده شده است.

وي در ادامه افزود: در حاشيه اين مناطق يک نمايشگاه با تمامي امکانات رفاهي با قيمتي کمتر از قيمت تمام شده آنها در اين مناطق برگزار شده است.

بيگي در ادامه افزود: 7 هزار سازه پيش ساخته نيز از طريق سپاه پاسداران به اين مناطق ارسال شده است.

وي با اشاره به اينکه مسئولان اقدامات لازم براي ساخت مدرسه، مساجد، دانشکده و سازمان مهارتي را انجام داده اند افزود: به فضل الهي براي توسعه پايدار در اين مناطق تمامي تلاش خود را خواهيم کرد.

بيگي در خصوص بهداشت عمومي اين مناطق گفت: سامانه بهداشت و درمان از طريق دانشگاه هاي علوم پزشکي در اين مناطق برپا شده و به صورت مستقيم و شبانه روزي در حال رسيدگي به افراد آسيب ديده هستند.

در ادامه آقايي رئيس کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه مناطق زلزله زده از نظر تامين نيرو اشباع شده است افزود: روزانه 8 هزار دستگاه حمل و نقل مصالح ساختماني در جاده هاي اين مناطق تردد مي کنند.

وي در ادامه يادآور شد: اين مناطق از نظر تامين مصالح ساختماني و نيرو از سوي مسئولان دپو شده است.

وي در ادامه افزود: شهرهاي آسيب ديده در اين مناطق پروانه ساخت آنها صادر شده و اقدامات لازم براي ساخت آنها نيز در حال انجام است.

آقايي خاطرنشان کرد: مجلس و نمايندگان کميسيون عمران در هر جا احساس ضعف براي رسيدگي به اين مناطق کنند فورا اقدامات لازم را براي رفع مشکلات آنها انجام مي دهند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار