مشهد/

ذبح غیر اصولی دام و افزایش انتقال بیماریهای آن به انسان

مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :‌ ذبح غیر اصولی دام احتمال انتقال بیماریهای مشترک دام و انسان را افزایش می دهد.

علی اصغر حسنی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، با بیان این مطلب افزود : ذبح اصولی دام در معابر عمومی علاوه بر اینکه موجب بروز آسیبهای روحی و روانی به ویژه در کودکان می شود ،خطر انتقال بیماریهای مشترک میان انسان و دام از جمله تب مالت ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم را نیز افزایش می دهد .

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی های انجام شده میان شهرداری و دامپزشکی ،تمامی کشتارگاههای سطح استان آمادگی عرضه دام و ذبح بهداشتی آن را دارند و تیم های مشترک نیز بر نحوه فعالیت کشتارگاهها و توزیع دام نظارت مستقیم دارند خاطر نشان کرد:‌همچنین به منظور ارائه دام سالم ، مکانهایی از سوی شهرداری با نظارت معاونت بهداشتی و دامپزشکی در سطح شهر در نظر گرفته شده است که با نصب بنر و پلاکارد به شهروندان اطلاع رسانی می شود .

مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در روز عید قربان نیز گروههای ویژه بهداشت محیط فعالیت نظارتی را در دستور کار خود قرار داده اند افزود : به استناد ماده 688 قانون ذبح غیر بهداشتی دام تهدیدی برای سلامت عمومی است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد .

علی اصغر حسنی همچنین به شهروندان توصیه کرد : به منظور جلوگیری از انتقال آلودگیهای احتمالی ، گوشت قربانی را به مدت 24 ساعت در دمای 4 درجه نگهداری شود و همچنین در زمان تکه تکه کردن گوشت نیز از دست کشهای مقاوم و مناسب استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت شهروندان بر بهداشت محیط و تخلفات بهداشتی مهترین راهکار برای پیشگیری از بیماریهای ناشی از آلودگیهای بهداشتی به شمار می رود اظهار داشت :‌شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف و یا ذبح غیر بهداشتی دام می توانند با شماره های 1490 و 8415001الی 8 تماس بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.