رئيس انجمن صادر كنندگان خدمات فني و مهندسي از فعاليت شركت هاي مهندسي و پيمانكاري ايران در 60 كشور خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا انصاري در مراسم بزرگداشت روز ملي صادرات گفت: صادرات خدمات فني و مهندسي كه از سال 73 طبق قانون مجلس و مصوبه هيئت وزيران آغاز شده، هنوز در ابتداي راه است و به حمايت دولت براي مغلوب كردن رقباي خارجي نياز دارد.

وي با بيان اينكه ظرفيت صادرات خدمات فني و مهندسي ايران سالانه 20 ميلياد دلار است، افزود: صادرات ايران در سال گذشته به بيش از 4 ميليارد دلار رسيد.

رئيس انجمن صادر كنندگان خدمات فني و مهندسي گفت: صادرات خدمات فني و مهندسي از سال 73 تا سال 81 با ميانگين سالانه 171 ميليون دلار صادرات به 1.5 ميليارد دلار رسيد و متوسط رشد سالانه آن 12 درصد بود.

انصاري ادامه داد: از سال 81 به مدت 9 سال، ميانگين صادرات خدمات فني و مهندسي با 45 درصد رشد به 2.1 ميليارد دلار رسيد و در سال 90 به 4 ميليارد و 170 ميليون دلار بالغ شد.

وي گفت: ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي كه نسبت كمي از تجارت جهاني را شامل مي شود، در واقع ارزشي كيفي است و در توسعه اقتصادي كشور و آشنايي مهندسان با آخرين استانداردها و توسعه فناوري نقش مهمي دارد.

انصاري همچنين به بحران اقتصادي جهان در سال 2008 اشاره كرد و افزود: كاهش سرمايه گذاري ها و تنگ تر شدن فضا و تشديد رقابت ها دستاورد بحران جهاني براي ما بود چرا كه سرمايه گذاري هاي اندك، ميزان شركت هاي متقاضي در يك مناقصه را كاهش داد به گونه اي كه اگر تا قبل از اين سال 3 شركت در يك مناقصه بين المللي شركت مي كردند از اين سال به بعد 30 شركت متقاضي يك مناقضه شدند.

انصاري افزود: انجمن صادر كنندگان خدمات فني و مهندسي هم اكنون 280 شركت عضو دارد كه اعضا آن تاكنون نيز جوايز متعددي را بدست آورده و همچنين چندين جايره كيفيت را از روساي جمهوري ديگر كشورها دريافت كرده اند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار