به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران مجيد نامجو امروز در مراسم گشايش دومين همايش و نمايشگاه سد و تونل ايران، با اشاره به پایان عملیات حفاري چهار تونل انتقال آب و بهره برداری از 56 سد تا پايان دولت دهم در قالب طرح هاي مهر ماندگار، سال جاري را سال استثنايي ساخت سد و تونل در وزارت نيرو خواند.
وي برگزاري همايش هايي مانند همايش سد و تونل را ابزاري مهم در ثبت و ضبط دستاوردهاي مهم بخش آب كشور در ساخت سد و تونل عنوان و از دست اندركاران برگزاري اين همايش قدردانی كرد.
وزير نيرو به سابقه چند هزار ساله كشور در حفر تونل اشاره كرد و افزود: نخستين قنات هاي جهان در ايران حفر شده و هنوز جزو سندهاي ملي كشور است.
وي حفر توونل و تونل سازي در وزارت نيرو را مقدمه اي بر سدسازي كشور عنوان كرد و افزود: در زمان كنوني سه وزارتخانه كشور، راه و شهرسازي و نيرو در بخش حفر تونل مشغول به فعاليت هستند.
نامجو تصريح كرد: در زمان كنوني در 10 شهر كشور، كارهاي حفر تونل مترو توسط وزارت كشور در زير مجموعه شهرداري ها در حال انجام بوده و 14 شهر بالاي يك ميليون نفر جمعيت در اولويت نخست و 50 شهر بالاي 50 هزار نفر جمعيت در مرحله بعدي تونل سازي مترو هستند.
وي ادامه داد: در حيطه كارهاي وزارت راه و شهرسازي نيز 130 كيلومتر تونل ساخته شده است و 97 كيلومتر تونل در دست طراحي و 63 كيلومتر در حال ساخت است.
وي همچنين درخصوص ساخت تونل در وزارت نيرو گفت: در زمان كنوني 15 تونل بزرگ در دست بهره برداري براي دسترسي به محل سدها در وزارت نيرو وجود دارد و پنج تونل انتقال آب نيز در حال اجرا و سه تونل در دست بهره برداري است.
وزير نيرو اتمام حفر تونل 14 كيلومتري غرب در 28 ارديبهشت ماه جاري، تونل 30 كيلومتري كرج در اول خرداد، تونل پيوسته دز به قمرود با 36 كيلومتر در 18 شهريور ماه و خارج شدن دستگاه تي بي ام از تونل كوهرنگ 3 تا پايان سال را ركوردي استثنايي در ساخت و حفر تونل در كشور عنوان كرد.
نامجو زمان طولاني تجهيز و راه اندازي دستگاه تي بي ام را ازجمله مشكلات ساخت تونل و عدم رغبت مشاوران در ورود به حفر تونل اعلام كرد و گفت: ريزش تونل، تغيير مسير تونل، حمله گازهاي كشنده به كارگاه و گير كردن دستگاه تي بي ام مشكلات مختلف كار با اين دستگاه در حفر تونل بوده است كه خوشبختانه متخصصان ايراني بر همه اين مشكلات چیره شده اند.
وي با اشاره به چالش هاي موجود در ساخت تونل توسط وزارت نيزو، اين همايش را عاملي در برطرف کردن کمبودها و نيازهاي موجود در ساخت تونل در كشور مطرح كرد.
نامجو آثار زيست محيطي تونل ها در كشور، زمان بر بودن طرح ها و وابستگي تكنيكي و فني به قطعه های خارج، ريسك بالا در ساخت قطعه ها و عدم خريد تضميني را از جمله چالش هاي موجود در حفر تونل عنوان كرد و گفت: در سال هاي اخير، موفقیت های زيادي در راه اندازي دستگاه ها بدون نياز به خارج حاصل شده است.
وي ادامه داد: البته با توجه به وجود 100 تونل جاده اي در كشور در زمان كنوني و طرح هاي بزرگ ساخت تونل، ظرفيت قابل توجهی براي ساخت قطعه ها توسط صنعتگران داخلی در سال هاي اخير به وجود آمده است.
وزير نيرو همچنين ايران را جزو پنج كشور نخست جهان در سدسازي عنوان كرد و گفت: در زمان كنوني بيش از 612 سد در دست بهره برداري و 336 سد در دست مطالعه در كشور وجود دارد.
به گفته وي، در چند ماه آينده شاهد راه اندازي واحد چهارم سد گتوند نيز خواهیم بود.
وي اظهار داشت: در زمان كنوني، جمهوری اسلامی ايران در 23 كشور جهان خدمات فني و مهندسي در زمينه هاي سد سازي، ساخت نيروگاه و تونل انجام مي دهد.
نامجو همچنين تغييرات اقليم در كشور را بحثي جدي قلمداد كرد و گفت: بايد از جهت پايداري، رسوب مخازن سدها و نوع مديريت منابع آب ذخيره شده در سدها بر روي سدهايي كه در كشور ساخته مي شود، كار شود.
وي خاطرنشان ساخت: با سرمايه گذاري هاي انجام شده انتظار مي رود طول عمر بهره برداري از سدها با توجه به دانش و فناوری هاي جديد افزايش يابد./عب