شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد: تنش و اختلاف در روابط ترکیه و عراق تشدید شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه الاخباریه، به دلیل افزایش سیاست های خصمانه ترکیه علیه کشورهای عربی همسایه خود، اختلافات آنکارا با بغداد افزایش یافته است. نوری المالکی نخست وزیر عراق با درخواست رجب طیب اردوغان همتای ترک خود برای حضور در کنفرانس حزب عدالت و توسعه در ترکیه مخالفت کرد و این مخالفت، شکستی برای اردوغان بوده است.

مقامات سیاسی عراق مخالف سیاست های دولت ترکیه هستند. دولت عراق با ارائه لایحه ای به پارلمان این کشور خواست هیچ نظامی خارجی در اراضی این کشور حضور نداشته باشد. در صورتی که این لایحه تصویب و به قانون تبدیل شود به معنای تمدید نشدن قرارداد با دولت ترکیه است و این کشور نمی تواند هیچ توجیه قانونی برای ورود به اراضی عراق داشته باشند.

کابینه عراق در یکی از نشست های خود طرح پارلمان ترکیه را برای تمدید این قرارداد بررسی کرد. این کشور به بهانه مبارزه با عناصر حزب کارگران کردستان خواهان تمدید قرارداد با بغداد شده است. بغداد این درخواست پارلمان ترکیه را محکوم کرد و آن را مخالف استقلال و حاکمیت خود دانست.

این درخواست در تعارض با اصل حسن همجواری و تلاش برای تقویت روابط دو کشور است. همه کشورها بر اساس قوانین داخلی، دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی خود را نمی پذیرند. مشخص نیست چگونه شماری از کشورهای جهان و سازمان ملل به دولت ترکیه اجازه می دهند اقدامات نظامی خود را در اراضی کشورهای همسایه ادامه دهد.
برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، اختلافات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار