تا سال 2016؛

ایران رتبه نخست علوم پزشکی در خاورمیانه را از آن خود می کند

بر اساس پیشرفت ها و پیش بینی های صورت گرفته ایران تا سال 2016 رتبه نخست علوم پزشکی را در خاورمیانه از آن خود می کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر رحیمی معاون اول رئیس جمهور امروز 24 مهر در همایش بزرگ دست اندرکاران نظام سلامت که در سالن همایش های راضی برگزار شده بود افزود: بهداشت سلامت زیر بنای اقتصاد یک کشور است اگر امروز به خاطر افزایش پیشرفت های بهداشتی و درمانی در کشور جمعیت کشور زیاد شده است، باید بودجه ی برخی از نهادها را به بخش بهداشت و درمان اختصاص دهیم.

وی گفت: با گسترش بیمه های درمانی و طرح پزشک خانواده خدمات درمانی قابل توجهی ارائه می شود که امیدواریم روز به روز این خدمات کامل تر شود باید توجه داشت هر چند از نظر تعداد دانشجویان، دانشجویان علوم پزشکی درصد کمتری را نسبت به دانشجویان دیگر علوم تشکیل می دهند ولی 30 درصد تولیدات علم مربوط به این علوم است.

رحیمی با اشاره به اینکه جایگاه ایران درعلوم پزشکی هیجدهم جهان است عنوان کرد: اگر روند موفقیت ها و پیشرفت ها همین طور ادامه پیدا کند طبق پیش بینی های صورت گرفته ایران تا سال 2015 رتبه نخست خاور میانه را از آن خود می کند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد رشد و پیشرفت های زیادی در حوزه علوم پزشکی بودیم به طوری که قبل از انقلاب پزشکان کشور را پزشکان هندی و پاکستانی تشکیل می دادند ولی امروز با وجود 50 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی نه تنها نیازی به پزشکان دیگر کشورها نداریم بلکه کلیه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور تامین و ارائه می شود.

 200 قلم دارو و مواد اولیه دارویی در چرخه تولید قرار گرفته است

معاون اول رئیس جمهور گفت: امید به زندگي در اوایل انقلاب 54 سال بوده که امروز در زنان این رقم به 8/74 درصد سال و در مردان 8/72 درصد سال رسیده است که این دستاورد بزرگی است همچنین بیماری های واگیر که 30 سال گذشته عامل مرگ افراد جامعه بوده امروز به خوبی کنترل شده به طوری که فلج اطفال در کشور ریشه کن شده و تعداد موارد سرخک به کمتر از انگشتان دست رسیده است.

رحیمی ادامه داد: میزان مرگ و میر مادران باردار از 240 درصد هزار تولد زنده امروز به 21 درصد هزار تولد زنده رسیده است، تعداد تخت های اورژانس طی 6 سال گذشته 13 درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین درصد رسیدگی به مصدومین ترافیکی از 4 درصد امروز به 52 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: امروز بیش از 97 درصد داروهای مورد نیازمان را در داخل کشور تولید می کنیم و همچنین 52 قلم دارو با فن آوری بالا امروز در مرحله ساخت قرار گرفته است و 200 قلم دارو و مواد اولیه دارویی در مرحله تولید و تحقیق قرار گرفته است.

وی  افزود: یکی از نشانه های عزم دولت برای ارتقا وضعیت سلامت جامعه تشکیل شورای عالی سلامت که امنیت غذایی است بالاترین سطح تصمیم گیری را دارد تا کنون 11 جلسه از این شورا تشکیل شده که نتیجه ی آن مصوبات ارزشمندی همچون تصویب دستور العمل اجرایی شدن پزشک خانواده در شهرها، صنعت ملی و ایمنی سلامت، تصویب شاخص های مربوط به عوامل 52گانه نظام سلامت، برنامه تحول نظام سلامت و نقشه تحول نظام سلامت بوده است.

 عدالت در کلیه امور درمانی مهمترین تاکید دولت است
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بیشترین تاکیدات دولت معقوله توجه به عدالت در کلیه امور خدمات درمانی است به این معنا که آحاد جامعه باید امکان دسترسی به خدمات سلامت را در هر سطحی از جامعه داشته باشند که تصویب شاخص های 52 گانه سلامت نیز در این راستا بوده است.

رحیمی یاد آور شد؛ تاکنون بیش از 20 میلیون نفر برای برنامه پزشک خانواده ثبت نام کرده اند علی رغم شرایط اقتصاد کشور دولت متعهد است کلیه هزینه های این برنامه را بپردازد و حتی منابع را از جاهای دیگر به سمت این اولویت مهم کشور سوق دهد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.