به گزارش خبرنگارا باشگاه خبرنگاران ايلام؛ مراد نصری، کارشناس ارشد اخلاق اسلامی با بیان این مطلب افزود: "گلدرو" که نسل به نسل همچنان در ایلام جایگاه خود را از دست نداده، نشان میدهد "اخلاقگرایی" در روستاهای ایلام همچنان نمادهای خود را از دست نداده است.
وی با تشریح چگونگی "گلدرو" گفت: دراین کار اهالی یک روستا یا چادرنشینان یک منطقه عشایری به هنگام موسوم برداشت، داشت یا کاشت محصول در قالب کاری دسته جمعی تحت عنوان "گلدرو" به یاری هم میشتابند.
نصری با تبیین اینکه "گلدرو" بیشتر نماد برداشت محصول را نشان میدهد، اضافه کرد: روستانشینان ایلام اخلاقا خود را موظف میدانند به هنگام موسوم کار خود را به جمع برسانند، آنها هیچگاه در این گونه نمادهای اخلاقی با بهانهتراشی و زیرکاررفتن، سستی نشان نمیدهند. کارشناس ارشد اخلاق اسلامی اضافه کرد:از جمله انگیزههای اصلی عمل نیک "گل درو" در روستاهای ایلام افزون بر سرعت بخشیدن به یک کار، حفظ ارتباط و صله رحم و دوری جستن از کار انفرادی است که جزء توصیههای تأکید شده دین مبین اسلام نیز هست.
نصری با بیان اینکه "گل درو" نه تنها بین اهالی یک روستا در حال اتفاق است، بلکه میان جوامع روستایی مناطق مختلف استان هم گاه خودنمایی میکند، افزود: در کار"گلدرو" علاوه بر مردان، زنان نیز در کنار هم این نماد اخلاقگرایی روستایی را مانایی بخشیدهاند.
کارشناس ارشد اخلاق اسلامی در تبیین چگونگی گل درو در بین جامعه زنان روستایی ایلام نیز گفت: در زمان عمل جمعی مردان روستا، زنان در تهیه آذوقه یا در کمک به جابجایی محصولات برداشت شده به یاری همسران خود میشتابند.
وی به قالیبافی بانوان روستاهای ایلام به صورت جمعی نیز اشاره کرد و گفت: زنان روستایی برای سرعت بخشیدن به کار یک بافنده به صورت دسته جمعی به یاری او میآیند تا نتیجه او هرچه زودتر به فرجام برسد و این عمل بیشباهت با "گلدرو" نیست.
در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان ایلام درباره چگونگی ثبت "گلدرو" در فهرست آثار ملی گفت:مستندسازی این اثر فاخر محلی به جهت ثبت ملی آن انجام گرفت است.
"علی قاسمپور" اضافه کرد: چگونگی ثبت این اثر فاخر بومی در فهرست آثار ملی به شاخصهایی بستگی دارد که باید احراز شود.
وی با پیشبینی اینکه "گلدرو" در فهرست آثار ملی قرار خواهد گرفت، افزود: مستند این اثر برای ثبت ملی به مرکز ارسال شده است تا ارزیابی شود./ب